וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון אישרה: הפסקת אש מיידית בזמן הרמדאן - ושחרור ללא תנאי של כל החטופים; ארה"ב נמנעה

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 21:16

14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, וארה"ב לא הטילה וטו. זו הפעם ראשונה מתחילת המלחמה שמועצת הביטחון מאמצת קריאה להפסקת אש. בעקבות ההחלטה, לשכת ראש הממשלה הודיעה כי "זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב", ונתניהו החליט שהמשלחת הישראלית לוושינגטון לא תצא

מועצת הביטחון אישרה: הפסקת אש מיידית בזמן הרמדאן - ושחרור ללא תנאי של כל החטופים/מערכת וואלה!

מועצת הביטחון אימצה היום (שני) החלטה שקוראת להפסקת אש מידית בעזה בזמן הרמדאן ושחרור מידי וללא תנאי של כל החטופים. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה - ארה"ב נמנעה ולא הטילה וטו.

בעקבות החלטת ארה"ב לא להטיל וטו, בלשכת ראש הממשלה הודיעו כי נתניהו החליט שלא לשלוח את המשלחת הישראלית לארה"ב. בהודעת הלשכה נמסר: "ארה"ב לא הטילה וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה".

בלשכת נתניהו הדגישו כי "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה"ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת לדיון על עליית בן גביר להר הבית, 5 בינואר 2022. Mike Segar, רויטרס
לראשונה מתחילת במלחמה: מועצת הביטחון אישרה החלטה להפסקת אש בעזה/רויטרס, Mike Segar

דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, מסר לאחר ההחלטה כי "העובדה שלא הטלנו וטו על החלטת מועצת הביטחון לא מהווה שינוי בעמדת ארה"ב. לאור העובדה שאנחנו חושבים שהפסקת אש ושחרור חטופים מגיעות יחד - החלטנו להימנע. שר הביטחון גלנט ייפגש היום בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן ואין לי ספק שבפגישה הזו נדבר על התכניות למבצע ברפיח. אנחנו מתמקדים בלהתקדם בעסקת החטופים ובהכנסת סיוע לעזה. עד כה לא קיבלנו הודעה מישראל על כך שהגעת המשלחת הישראלית מבוטלת".

שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, אמרה אחרי ההצבעה: קרובים לעסקת לשחרור חטופים - אבל אנחנו עוד לא שם. לא הסכמנו עם כל מה שיש בהחלטה כמו העובדה שהיא לא גינתה את חמאס ולכן נמנענו. כל הפסקת אש חייבת להגיע עם שחרור כל החטופים. הדרך היחידה לסיום הסכסוך הזה היא שחרור כל החטופים".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב על החלטת נתניהו: "הודעתו המתריסה של נתניהו נגד האמריקאים היא עוד ניסיון עלוב ועצוב להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס על חשבון יחסיה של ישראל עם ארה"ב. זה חוסר אחריות מבהיל מראש ממשלה שאיבד את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'ון קירבי עם הדיסקית למען השבת החטופים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ג'ון קירבי: "העובדה שלא הטלנו וטו - לא מהווה שינוי בעמדת ארה"ב"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

נתניהו הודיע לחברי המשלחת לארה"ב עוד טרם הדיון כי אם ארה"ב לא תטיל וטו הוא יבטל את יציאת המשלחת הישראלית. בתגובה, בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו לוואלה! כי לא הייתה כל כוונה להעביר שתי הצעות נפרדות וטוענים כי מדובר ב"פייק" מוחלט מצד נתניהו שמצביע על כך שהוא מנסה להביא לפיצוץ היחסים עם ארה"ב.

בכיר ישראלי אמר מוקדם יותר שהאמריקנים הודיעו לפנות בוקר לשר דרמר שבכוונתם להעביר היום שתי החלטות נפרדות במועצת הביטחון - אחת שקוראת להפסקת אש והשנייה לשחרור חטופים - בלי קשר והתניה ביניהן.

בתוך כך, בכיר אמריקני אמר כי בעקבות מאמצי ארה"ב הוסרה המילה "קבועה" מנוסח ההחלטה וזו מדברת רק על הפסקת אש בזמן הרמדאן. שגריר רוסיה באו"ם מחה בדבריו לפני ההצבעה על הסרת המילה "קבועה" ודרש להחזיר אותה לטקסט. בהמשך לכך, ההצעה הרוסית להחזיר את המילה "קבועה" לנוסח ההחלטה זכתה לתמיכת שלוש מדינות בלבד ולכן נפלה.

לינדה תומאס-גרינפילד, צפויה לשמש כשגרירת ארצות הברית באו"ם תחת ממשל הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. 1 בספטמבר 2014. AP
שגרירת ארה"ב באו"ם: "כל הפסקת אש חייבת להגיע עם שחרור כל החטופים"/AP

למה זה חשוב

  • בכירים ישראלים אמרו כי ארה"ב אינה צפויה להטיל וטו על הצעת ההחלטה כיוון שזו קושרת הפסקת אש לשחרור החטופים. רוסיה גם היא אינה צפויה להטיל וטו על ההחלטה כיוון שזו אינה מגנה את חמאס באופן ישיר על מתקפת 7 באוקטובר.
  • זו הפעם הראשונה מתחילת המלחמה בה מועצת הביטחון מאמצת החלטה שקוראת להפסקת אש.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן עונד טלאי צהוב בדיון מועצת הביטחון. 31 באוקטובר 2023. דוברות משלחת ישראל לאו"ם, אתר רשמי
בהצעת נכתב: מועצת הביטחון מודאגת מהמצב ההומניטרי בעזה. ארדן/אתר רשמי, דוברות משלחת ישראל לאו"ם

במוקד החדשות

  • הצעת ההחלטה הוגשה למועצת הביטחון על ידי 10 המדינות שאינן חברות קבועות במועצה: אלג'יריה, אקוודור, גויאנה, יפן, מלטה, מוזמביק, סיירה ליאון, סלובניה, דרום קוריאה ושווייץ.
  • הצעת ההחלטה מדגישה כי על כל הצדדים למלא את ההתחייבויות שלהם לפי החוק הבינלאומי ומגנה התקפות נגד אזרחים ואת כל פעולות הטרור נגד אזרחים. עוד נכתב בהצעת ההחלטה כי החוק הבינלאומי אוסר על לקיחת בני ערובה.
  • בהצעת ההחלטה נכתב כי מועצת הביטחון מודאגת מהמצב ההומניטרי הקטסטרופלי בעזה וקוראת להרחבת הסיוע ההומניטרי ולהגנה על האוכלוסייה הפלסטינית.
  • הצעת ההחלטה "דורשת הפסקת אש מיידית במהלך חודש רמדאן שתכובד על ידי כל הצדדים ותוביל להפסקת אש קבועה וברת קיימא, וכן דורשת שחרור מיידי וללא תנאים של כל החטופים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully