וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם תחילת השנה הפרסית החדשה: המטבע האיראני צנח לשפל חדש

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 10:16

חופשת הנורוז היא תקופה שבה הביקוש למטבע זר גובר, והריאל הגיע לשער של 613,500 לדולר - נמוך פי 20 מערכו בעת החתימה על הסכם הגרעין ב-2015. למרות המצב הכלכלי העגום, רבים מעדיפים להתמקד בהבאת פרנסה ולא במחאה נגד המשטר

בחירות באיראן: חמינאי קרא לאזרחים להצביע בהמוניהם/הטלוויזיה האיראנית

המטבע האיראני צנח לשפל חדש אתמול (ראשון) לשער של 613,500 לדולר, בעיצומה של השנה הפרסית החדשה.

אזרחים ניסו להחליף את הריאל המקומי במטבע זר במרכז טהראן, אך רוב החנויות היו סגורות בשל חופשת הנורוז, שהחלה ב-20 במרץ ותימשך עד 2 באפריל.

מוחסן, בן 32, העובד באחת מחנויות המרת המטבע בבירה, אמר לסוכנות הידיעות AP כי החופשה הובילה למחירים הנמוכים. "המחיר לא אמיתי, הדרישה לרכישת דולרים גבוהה מאוד, אבל יש רק מעט חנויות להחלפת מטבע פתוחות".

הוא ואיראנים אחרים דיברו בעילום שם מחשש לפגיעה בביטחונם בשל שיחותיהם עם כלי תקשורת זר על המשבר הכלכלי במדינה.

חופשת השנה החדשה היא תקופה שבה רבים נוסעים לחו"ל, ובמהלכה גוברת הדרישה לדולרים ולאירו.
מוג'טבא, בן 49, היה בהלם. "הריאל נפל ב-5% בהשוואה לששת הימים הקודמים, בזמן שכל המדינה בחופשה!".

נילופר, בת 28, ובעלה בהזד, בן 30, אמרו כי הם הזמינו חופשה בת שבוע לטורקיה במחיר מוזל, אך כעת הם צפויים לשלם עליה מחיר מלא.

ריאל איראני מול דולר. רויטרס
ריאל איראני מול הדולר/רויטרס

שער החליפין משפיע מאוד על שווקים אחרים, כולל על שוק הדיור והשכירות. הוא עמד על 590 אלף ריאל לדולר ב-18 במרץ, יום העבודה האחרון באיראן לפני השנה החדשה.

איראנים רבים ראו כיצד חסכונות החיים שלהם נעלמו בעקבות הצניחה בערך במטבע המקומי. ב-2015, כשאיראן חתמה על הסכם גרעין עם המעצמות הזרות, הוא היה גבוה פי 20.

מאז הוא ירד מ-32 אלף ריאל לדולר למאות אלפים. בפברואר 2023 הוא רשם שפל של 600 אלף ריאל לדולר, ומאז לא עלה מעל 439 אלף.

המרכז הממשלתי לסטטיסטיקה העמיד את שיעור האינפלציה במדינה בפברואר האחרון על 42.5%, בעוד הבנק המרכזי אמר שהוא יותר מ-46%. לא ניתנו הסברים לפערים בין הנתונים של שני הגופים הרשמיים.

נשיא איראן איברהים ראיסי בנאום לרגל השנה החדשה, 21 במרץ 2024. רויטרס
אין אופק לחידוש השיחות עם המערב. הנשיא ראיסי/רויטרס

יחסיה של איראן עם המערב נמצאים בשפל נדיר מאז שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ נטש את הסכם הגרעין ב-2018 והטיל עליה סנקציות חדשות כדי לאלץ אותה להסכים לוויתורים חדשים.

מחליפו, הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, הביע נכונות לגבש הסכם גרעין חדש עם איראן, אך השיחות קרסו באוגוסט 2022 וחידשון לא נראה באופק לאור אספקת הנשק של טהראן לרוסיה והמלחמה בין ישראל לחמאס שהובילה למתיחות רבה ברחבי המזרח התיכון.

המצב הכלכלי העגום הוציא בעבר המונים לרחובות, אך איראנים רבים מעדיפים להתמקד בהבאת פרנסה הביתה במקום להסתכן במחאות נגד המשטר הנוהג לדכא אותן באלימות רבה.

השפל בשער הריאל נרשם פחות מחודש לאחר הבחירות לפרלמנט, שבהן שיעור ההצבעה היה הנמוך ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. המנצחים בבחירות היו חברי הזרם הקיצוני, השולט בפרלמנט בשני העשורים האחרונים ונוהג לקרוא "מוות לאמריקה" במהלך ישיבותיו.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully