וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת חוק הגיוס: בממשלה נערכים להאריך את הפטור לחרדים - ומנסים לקנות זמן

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 12:04

ההצעה, שתובא לשולחן הממשלה, צפויה להשיג רוב - למרות התנגדות השרים גלנט וגנץ. עם זאת, גורמים פוליטיים מבהירים - מדובר בפתרון זמני, שנועד ללחוץ על בג"ץ להימנע מהחלטה להפסיק את התקציב הממשלתי למוסדות חרדיים ולחייב גיוס של תלמידים

שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה על חוק הגיוס/דוברות משרד הביטחון | צילום: אלעד מלכה

בממשלה נערכים להאריך את הפטור של החרדים ש"תורתם אומנותם" בשלושה חודשים כך שלא יצטרכו להתגייס לצה"ל ויוכלו להמשיך לקבל תקציבים מהמדינה. במסגרת ההצבעה, הממשלה צפויה להציג עקרונות כללים לגיוס חרדים שבין היתר עשויים לכלול יעדים, מכסות, העלאת גיל הפטור וסנקציות כלכליות. על חלק מסעיפים אלה עדיין אין הסכמה בין כל חלקי הממשלה.

הממשלה תציג בהחלטתה לוח זמנים לחקיקה של חוק הגיוס, ולפיו, תזכיר החוק יפורסם לציבור לא יאוחר מ-21 באפריל, יובא לאישור הממשלה עד ה-19 במאי ובתוך חודש מאז, עד ה-29.6, יאושר בשלוש קריאות בכנסת. ההחלטה שהממשלה צפויה לאשר השבוע כוללת בתוכה עקרונות שיהוו מבוא לחקיקה אך לא את פרטי החוק עצמם.

ההצעה היא בעיקר "קריצה" לבג"ץ כדי שיימנע מהחלטה להפסיק את התקציב הממשלתי לישיבות ולכוללים ויחייב גיוס של תלמידים ש"תורתם אומנותם", בהיעדר חוק קיים. אם ההצעה תעלה לאישור היא תובא על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת בשל התנגדות שר הביטחון יואב גלנט. בממשלה "ינצלו" את העובדה כי גלנט שוהה בחו"ל כדי לאשר את ההצעה. גם השר גנץ והמחנה הממלכתי יתנגדו, אך להצעה צפוי רוב גם בלעדיהם.

גורמים פוליטיים הבהירו כי ההצעה הזאת היא לא "חוק הגיוס" שיובא לבסוף לאישור בכנסת. לדבריהם, זאת הצעת החלטה שנועדה לאותת לבג"ץ: "התחלנו לעבוד, צריכים עוד זמן". היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, צפויה לתמוך במהלך אך רק אם הממשלה תציג את לוח הזמנים של החקיקה, לכל המאוחר עד סוף חודש יוני הקרוב. כך למעשה הממשלה תקנה לעצמה יציבות של עוד שלושה חודשים בניסיונות להגיע להסכמה סביב החוק עצמו.

שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה על חוק הגיוס, 24 במרץ 2024. אלעד מלכה, משרד הביטחון
גלנט - ישהה בארה"ב בזמן ההצבעה/משרד הביטחון, אלעד מלכה
מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל/דוברות משטרת ישראל

בשבועות האחרונים ניהלו החרדים שיחות עם ראשי המחנה הממלכתי. בשבוע שעבר התקיימו שלוש פגישות, חלקן של הצוותים המקצועיים והשאר עם הדרגים הפוליטיים כמו של השר חילי טרופר והשר לשעבר אריאל אטיאס מש"ס. הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, וביניהם ישנם חילוקי דעות ופערים משמעותיים.

לחקיקה סביב הגיוס יש חשיבות גבוהה: לא רק הגיוס עצמו קריטי, אלא בעיקר התקצוב למוסדות החינוך החרדים. מ-1 באפריל, אם החוק לא יאושר ובג"ץ יאמץ את עמדת היועמ"שית, למוסדות החרדיים אין תקציב, ובמערכת הפוליטית חוששים כי החרדים לא יאפשרו כך את קיום הממשלה לאורך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully