וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בישראל מגבשים תכנית לחלוקת סיוע בעזה שתוכל להוביל להקמת ממשל ברצועה

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 10:55

גורמים ישראליים וערביים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי התכנית גובשה בחשאי בהשתתפות מדינות ערביות באזור. מי שאמורים להוביל את הסיוע הם פלסטינים שאינם קשורים לחמאס, בהם מוחמד דחלאן. עם זאת, דווח כי נתניהו וחמאס מתנגדים

כוחות צה"ל ושב"כ ממשיכים בלחימה ממוקדת בבית החולים שיפאא'/דובר צה"ל

גורמים ביטחוניים בישראל מפתחים תכנית לחלוקת סיוע ברצועת עזה שבסופו של דבר תוכל להוביל ליצירת ממשל פלסטיני בהנהגת פוליטיקאים ואנשי עסקים שאינם קשורים למאס - כך אמרו גורמים ישראליים וערביים לוול סטריט ג'ורנל. עם זאת, חמאס וראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגדים לתכנית הזו, לפי הדיווח.

כמה מהגורמים אמרו כי בכיר ביטחוני ישראלי קיים שיחות עם מצרים, איחוד האמירויות הערביות וירדן כדי לגבש תמיכה אזורית למאמץ לגייס מנהיגים ואנשי עסקים פלסטינים שאינם קשורים לחמאס כדי לחלק סיוע לרצועה. בין הדמויות שהוזכרו היו מוחמד דחלאן, לשעבר ראש מנגנוני הביטחון ברצועת עזה שחי כיום באמירויות וראש המודיעין הפלסטני מאג'ד פארג'.

לדבריהם, הסיוע ייכנס דרך היבשה והים לאחר פיקוח ישראלי ויועבר למחסן הפצה גדול במרכז הרצועה, שם הוא יחולק על ידי הפלסטינים עצמם. עם סיום המלחמה, הוסיפו הגורמים, האחרים על הסיוע יקבלו את הסמכות למשול ברצועה, בתמיכת כוחות ביטחון במימון ממשלות ערביות.

התכנית הזו, לפי וול סטריט ג'ורנל, היא מהצעדים הראשונים שנוקטת ישראל בשיחות על היום שאחרי המלחמה בעזה. ארצות הברית ומדינות ערב לוחצות עליה כדי להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה ולגבש תכנית ברורה לעתיד הרצועה ללא שלטון חמאס.

משאית סיוע לפלסטינים, רפיח, 19 במרץ 2024. רויטרס
חמושים מאבטחים שיירת סיוע שנכנסה לרפיח/רויטרס

בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי ההתנגדות לתכנית מצד נתניהו קשורה לשיוך של חלק מהמעורבים בתכנית לפתח שבראשו עומד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ממשלת הימין בישראל אינה רואה בו פרטנר לשלום ומאשימה אותו בתמיכה בטרור.

"עזה לא תנוהל על ידי אלו הרוצים לרצוח ישראלים", אמר בכיר בלשכת ראש הממשלה לעיתון. בכיר ישראלי אחר אמר כי ההתנגדות הנחרצת של חמאס לתכנית תקשה על מימושה.

ואולם, הכאוס השלטוני בעזה והדיווחים על רעב המתפשט בקרב התושבים הגבירו את המתיחות בין ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן לבין נתניהו, במיוחד לאור החשש בוושינגטון ובקהילה הבינלאומית מפני פעולה ברפיח. הגורמים חוששים כי ללא גיבוש חלופה, חמאס יתארגן מחדש ויבסס שוב את שלטונו.

בוול סטריט ג'ורנל הוסיפו כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ראסן עליאן, רואה בחלוקת הסיוע כחלק חשוב מהתכנית לפינוי רפיח, המעוז האחרון של חמאס. הגורמים אמרו כי רשת הסיוע תוכל להזין 750 אלף עד מיליון עזתים במחנות עקורים שאליהם מתכננת ישראל לפנות את התושבים ברפיח, שאליה נמלטו המונים ממקומות אחרים ברצועה.

אחד הגורמים אמר כי התכנית של עליאן היא שפלסטינים המתנגדים לחמאס יוכלו להקים "רשות מנהלית מקומית" לחלוקת מזון, ללא השתתפות של חמאס.

עוד בוואלה!

שר החוץ האירופי: ישראל משתמשת ברעב כנשק מלחמה בעזה

לכתבה המלאה
עקורים פלסטינים ממתינים בתור לחלוקת אוכל בעיר רפיח, רצועת עזה, 27 בפברואר 2024. רויטרס
בארה"ב מגבירים את הלחץ על ישראל. תור לחלוקת מזון ברפיח/רויטרס

בתגובה, חמאס הזהיר כי כל מי שישתף פעולה עם ישראל ייחשב כבוגד שדינו מוות. כמה משפחות פלסטיניות שהיו פתוחות לרעיון בימים האחרונים נסוגו ממנו, לפי הדיווח. חוסאם בדראן, בכיר בארגון, אמר לאחרונה כי חמאס מעוניין שהביטחון בעזה יהיה בהובלת כוחות לא-פוליטיים אך שיפעל באישורו.

לדבריו, בשבועות האחרונות מיליציות של מתנדבים מנהלות את הביטחון ברפיח ובצפון הרצועה, באישור חמאס, כדי להחליף את כוח המשטרה של הארגון שנפגע בהתקפות של צה"ל.

"הייתה הסכמה (בין הפלגים) להקים את הגוף הביטחוני הזה", אמר בדראן. עם זאת, בכיר חמאס אמר כי כל הסדר ביטחוני קבוע צריך להיות בפיקוח ממשלת אחדות פלסטינית בתמיכת כל הארגונים, ולא של גופים זרים.

מדינות המפרץ העשירות, מצדן, הבהירו כי הן לא יעבירו מימון לכוחות ביטחון פלסטיניים או לשיקום עזה, עד שישראל לא תסכים לתהליך להקמת מדינה פלסטינית.

אתמול הגיע שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, לערב הסעודית ודן בעתיד עזה עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. כחלק ממסע ביקורים נוספים שלו באזור, בלינקן יגיע מחר גם לישראל וייפגש עם נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully