וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר ב"בצלם" טוען: "פוטרתי כי לא הסכמתי לקריאה חד צדדית להפסקת אש"

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 8:38

מנהל המחלקה הציבורית לשעבר של הארגון, רועי ילין, תובע את הנהלת בצלם - כך נחשף בעיתון "הארץ". זאת, לטענתו, לאחר שפוטר כי לא הסכים עם הודעה הקוראת ל"הפסקת אש עכשיו", שלא כללה קריאה להגנה על אזרחים משני הצדדים. "האשימו אותי בתמיכה ברצח עם"

בווידאו:כוחות צה"ל במתחם בית החולים שיפא, עזה, 18 במרץ 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

תביעת פיטורין המתנהלת בימים אלו בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים חושפת משבר חריף בצמרת ארגון השמאל לזכויות אדם "בצלם", כך נחשף בעיתון "הארץ". זאת, ברקע מלחמת חרבות ברזל והטבח ב-7 באוקטובר. לב המשבר עוסק במחלוקת על נוסח הקריאה להפסקת אש, כשעובד בכיר בארגון פוטר לאחר שעמד על נוסח שונה מזה שהכתיבה ההנהלה.

במוקד התביעה עומדות יו"ר הנהלת הארגון אורלי נוי והמנכ"לית יולי נובק הנתבעות על ידי מנהל המחלקה הציבורית בארגון בשנים האחרונות, רועי ילין. ילין, תובע את הארגון במאות אלפי שקלים בגין פיטורין שלא כדין. זאת, לאחר שלטענתו פוטר עקב התנגדותו לפרסם קריאה להפסקת אש שלא כללה קריאה להגן על האזרחים משני הצדדים בעמוד האינסטגרם של הארגון, בהתאם למנדט שניתן לו.

לפי התביעה שהוגשה על ידי עורכת דין נאוה פינצ'וק אלכסנדר, ילין טיפל במהלך עבודתו בארגון בצלם בשורה של משברים תקשורתיים חמורים שהיו עלולים לפגוע בארגון. כמו כן, קידם ילין בצורה טובה את החשיפה לארגון בתקשורת וברשתות החברתיות ועוד.

על פי כתב התביעה אירועי הטבח ב-7 באוקטובר השפיעו עמוקות על הארגון. "האירועים יצרו בבצלם זעזוע ומשבר עמוק", תואר בכתב התביעה, "נוצרו מתחים פנים ארגוניים קשים על רקע חילוקי דעות בין עובדים בארגון ביחס לאירועי אותו יום, לרבות תופעות מכאיבות של הכחשה או ניסיון להמעיט בחומרה ובהיקף הפשעים, באימה ובטרגדיה שחווים אזרחי ישראל, וכן בהתבטאויות פוגעניות כלפי עובדים עמיתים ובהם התובע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בית הרוס, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
"האירועים יצרו בבצלם זעזוע ומשבר עמוק". בית שרוף בקיבוץ בארי/ראובן קסטרו

עוד מתואר בכתב התביעה כי מחלקות שונות בארגון התקשו לתפקד, וכי כמה עובדים הודיעו על כוונתם לפרוש ויצאו לחופשה זמנית. גם מנכ"לית הארגון, יולי נובק שהיתה בחופשת לידה, עזבה לתקופה ממושכת בחו"ל לאחר שחשה מאוימת במסגרת ההתקפות על הארגון ותפקידה בו. בתקופה זו, הודיעה נובק יכי אורלי נוי והנהלת הארגון ימלאו את מקומה.

האירוע המכונן

יומיים לאחר טבח ה-7 באוקטובר, פורסמה הודעה בשם הארגון המתייחסת לפשעי ארגון הטרור חמאס ושותפיו. אלא שיום לאחר מכן, בסמוך להודעת המנכ"לית נובק על השינויים המבנים בהנהלת הארגון נוכח חופשתה, הנחתה יו"ר הנהלת בצלם אורלי נוי לשנות את נוסח ההודעה שפרסם הארגון על הטבח ביישובי עוטף עזה.

בהודעה המקורית, נכתב כי "כל מי שנוטש את העיקרון הבסיסי שכל בני האדם נבראו בצלם - איבד צלם אנוש", כהיגד של שיפוט מוסרי מיד לאחר תיאור מעשי חמאס וארגונים פלסטינים אחרים ב-7 באוקטובר. אולם, לטענת ילין, משפט זה שונמך לבסוף כך שיופיע בסוף ההודעה לתקשורת, באופן שהותיר רק תיאור יבש של פשעי חמאס.

לטענת ילין, עריכת ההודעה נעשתה בשל מחאה של עובדים פלסטינים בארגון בצלם "שחלקם הכחישו את הפשעים או את אחריות חמאס לביצועם". עוד טען ילין כי השינוי בטקסט שפורסם בהודעה לתקשורת נעשה מאחורי גבו ובניגוד לנהלי העבודה המקובלים בארגון.

פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
חלקם הכחישו את הפשעים או את אחריות חמאס לביצועם. מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90

במקרה אחר, במהלך חודש נובמבר 2023, הודיעה אורלי נוי כי בצלם יוציא קריאה להפסקת אש בין ישראל לחמאס, וטענה כי זו עמדת ההנהלה. אולם, לאחר בירור עלה כי הנושא לא עלה לדיון בישיבת הנהלה ולא התקיים על כך דיון מסודר. "במהרה התברר כי גברת נוי מקדמת את האג'נדה הפוליטית שלה" האשים ילין.

כמה ימים לאחר מכן, התקיים דיון בסוגיה בהנהלת הארגון. ילין מצידו התנגד לפרסום הקריאה להפסקת אש חד צדדית, שכן קריאה זו אינה מתאימה לארגון זכויות אדם, וחורגת לכל הפחות מהמנדט המקצועי של הארגון ונטועה עמוק מדי בשדה הפוליטי. עוד טען ילין כי קריאה להפסקת אש מצד בצלם, בעוד שלארגון לא ידוע כיצד יובטח ביטחונם של תושבי הדרום ושאר אזרחי ישראל, המצוים תחת איום ירי רקטי, היא גם שגויה טקטית, ותפגע ביכולת הארגון לקדם דיון ציבורי על מימדי ההרג הקשים בעזה. בתגובה לדברי ילין, הותקף בחריפות על ידי עמיתיו שאף האשימו אותו בתמיכה ב"רצח עם", כאשר אף אחד מחברי ההנהלה לא התייצב לצידו ולצד אחרים מעובדי הארגון שסברו כמותו.

יו"ר הנהלת בצלם, אורלי נוי. יונתן זינדל, פלאש 90
"מקדמת את האג'נדה הפוליטית שלה". אורלי נוי/פלאש 90, יונתן זינדל

בסיום הדיון, הוחלט שלא לפרסם קריאה בשם הארגון להפסקת אש. אבל, כחודש ימים לאחר מכן, כינסה נוי ישיבת הנהלה נוספת לדיון בנושא, במהלכה הוחלט לפרסם קריאה להפסקת אש. ילין, שלא השתתף בישיבה, השלים עם ההחלטה, "בשל מחויייבותו העמוקה לארגון" וסייע בהכנת ההודעה, אך בהמשך היום הבחין כי ההודעה הסופית כללה את הכותרת הלקונית "הפסקת אש עכשיו".

לטעמו של ילין, הקריאת חטאה לטקסט עצמו, בו היה איזון וכלל גם "התייחסות מפורשת גם לכך שחמאס יורה רקטות לעבר אזרחים ישראלים ומחזיק בחטופים" ומסר כי "הקריאה בטקסט לחדול מהפגיעה באזרחים מופנית הן לממשלת ישראל והן לחמאס". ילין הציע להוסיף בכותרת משנה גם קריאה "להגנת אזרחים בשני הצדדים", אלא שלבסוף קריאה זו הושמטה מהפרסום הרשמי, והכותרת נותרה אך ורק "הפסקת אש עכשיו". בתגובה, ילין שב וטען כי ניסוח זה מתפרש כקריאה חד צדדית המופנית רק לממשלת ישראל.

הודעת "הפסקת אש עכשיו" שהוציא ארגון בצלם. 20 במרץ 2023. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מתפרש כקריאה חד צדדית. קריאת ארגון בצלם ל"הפסקת אש עכשיו"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ילין הודה כי היה נסער בעקבות השתלשלות האירועים ומהתנהלותה של נוי, ובתגובה לכך שינה למשך שעות את הסיסמה לעמוד האינסטגרם של הארגון, בשל סירובו לשיתוף המדובר. בעקבות פעולה זו, זומן לשימוע בשל התנהלותו בתקופה הרלוונטית, ולאחריו פוטר מהארגון.

"התעקשותה של יו"ר ההנהלה להתכחש ולשלול מסר עקרוני זה שעומד בבסיס מטרות הארגון, שלשמו נוסד ועל שמו נקרא, דהיינו, שכל בני האדם נבראו בצלם", מאשים ילין בכתב התביעה, "כך פעם נוספת, גברת נוי לקחה לעצמה סמכויות לא לה. השתמשה בתוארה כיו"ר ההנהלה כדי ליצור סכסוך פנים ארגוני". לבסוף, מסר ילין בכתב התביעה כי "גברת נוי פעלה בכוחניות ודרוסנות כדי לכפות את דעותיה ואת עמדותיה הפוליטיות הן בנושאים של תוכן והן בנושאים של עבודה שוטפת באופן שפגע בעבודותו של הארגון".

מבצלם נמסר בתגובה: "לא קיבלנו את כתב התביעה עצמו. הנסיבות המדויקות לגבי נסיבות סיום העסקתו של רועי פורטו בהרחבה במכתב שנשלח אליו בעת סיום תפקידו. מפאת הכבוד שאנו רוחשים לכלל העובדים בבצלם, בעבר ובהווה, אין לנו כוונה לדון בפומבי בענייניו האישיים של מי מהם או לעסוק בפומבי בסכסוך עבודה".

"עמדות הארגון ביחס לפשע המלחמה המחריד שביצע חמאס בשבעה באוקטובר מוצגות באופן ברור באתר הארגון ובשורה של הודעות פומביות שפרסמנו. עמדתנו הברורה בדבר הצורך בהגנה על זכויות אדם של כלל בני האדם באשר הם, יהודים ופלסטינים, וההתנגדות הנחרצת שלנו לכל פגיעה באזרחים הייתה ועודנה חד משמעית ופורסמה לא פעם מאז השבעה באוקטובר. אנחנו שבים וקוראים לעיסקה לשחרור החטופים ולהפסקת אש מיידית - הדבר היחיד שימנע המשך פגיעה באזרחים והפרה של זכויות אדם".

"בבצלם, כמו בחלק גדול מהחברה, מתמודדים יום ולילה עם מציאות כואבת ומחרידה, בעיצומה של מלחמה הגובה קורבנות רבים מספור. עומק הטלטלה והטראומה חולל גם דיונים קשים וכואבים. הצורך של הצוות במרחב מוגן שיאפשר התמודדות עם הטראומה הוא מבחינתנו דבר ראשון במעלה, על כן העובדה שחלקים מתוך השיחות הראשוניות והכל כך כואבות ואינטימיות הוצאו מהארגון ומהקשרן מסיבה לנו צער רב. העמדה של בצלם, שנגזרה בעקבות הדיונים ומתוך מחויבות לערכי היסוד של הארגון מאז היווסדו, פורסמה בצורה בהירה וברורה מספר רב של פעמים ואנחנו עומדים מאחורי כל מילה שאמרנו בחודשים האחרונים. אכן, המילים האלו נבחרו בקפידה והיו תוצאה של דיונים ארוכים ומחשבה רבה, ובכך אנו בהחלט גאים. על אף הקושי והמורכבות נמשיך להילחם על להפוך את המקום הזה לבטוח, שוויוני וחופשי עבור כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully