וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות שקלים עבור טיפול? ארגוני בריאות הנפש מתנגדים

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 9:02

משרד הבריאות מקדם תוכנית לפיה מתמודדי נפש שיזדקקו למיון בבית חולים לבריאות הנפש ישלמו אגרה של מאות שקלים. זאת, לטענתם, בעקבות המחסור בכוח-אדם בחדרי המיון. מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הלה הדס, מתנגדת לתכנית נחרצות. "יש עלייה דרמטית בפניות מאז ה-7 באוקטובר"

פודקאסט הגשר - מדברים פוסט טראומה/פודקאסט הגשר - מדברים פוסט טראומה

האם בקרוב יוטלו כאגרות של כמאות שקלים בעת פנייה של מטופלים מתמודדי נפש לטיפול במיון בבתי החולים לבריאות הנפש? ועדת הבריאות של הכנסת דנה בכך בחודש שעבר וקבעה חד משמעית כי הם מתנגדים למהלך, זאת בניגוד לדעה של משרד הבריאות והאוצר.

חברי הועדה הצהירו כי "אין מקום לאגרה כזו, ועל משרד הבריאות לחייב את קופות החולים להקים מוקדי טיפול נפשי בקהילה". עוד טענו כי בתוך חודש הם מבקשים למסור לוועדה מה גובה ההכנסות המשוער מאגרות מיון בבתי החולים הפסיכיאטריים, פילוח לגבי סוגי הפניות למיון פסיכיאטרי ואחוז הפניות החוזרות למיון פסיכיאטרי.

גבר נוטל תרופות. ShutterStock
תרופות פסיכיאטריות/ShutterStock

ד"ר גלעד בודנהיימר, ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, התייחס לאמירותיהם של הח"כים ואמר כי התכנית הלאומית לבריאות הנפש, המקודמת בימים אלו, תרחיב את המענה הקהילתי בתחום, כהרחבת מספר אנשי המקצוע במערכת. עוד מסר כי התוכנית תספק חלופות לאשפוז ולמוקדי החירום, מלגות לפסיכולוגים-מתמחים, הגדלת השכר לפסיכולוגים ופסיכיאטרים, הקמת מרפאות נפש חדשות - כולל במגזר הערבי ועוד.

לדבריו, המחסור בכוח-אדם בחדרי המיון הפסיכיאטריים מחייב תשלום - כיוון שכיום איש אינו משלם על טיפול כזה, גם לא קופת-החולים. הוא ציין כי במקרים ספציפיים התשלום לא יוטל על המטופל, אלא על קופת החולים, וכי הסיבות לפטור מתשלום יהיו בתקווה רחבות ככל הניתן.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
מנכ"לית עמותת אנוש ד"ר הילה הדס. 20 במרץ 2023. טל רביב, אתר רשמי
"התוצאה פשוטה - מתמודדי הנפש יפגעו בעצמם בבתים". מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הלה הדס/אתר רשמי, טל רביב

בתוך כך, מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הלה הדס מזהירה מפני הסכנה שצפויה להגיע במידה והתשלום יוטל על המטופלים. הדס מסרה לוואלה כי אם התוכנית תתקבל, הדבר עלול לגרום לפגיעה חמורה במתמודדי הנפש וכי בארגוני בריאות הנפש דורשים לבטל את התוכנית לאלתר.

"מי שמגיע למיון פסיכיאטרי נמצא במצוקה, וברגע שזה יהיה בתשלום אנשים יוותרו על כך ומצבם ידרדר משמעותית", הדגישה ד"ר הדס והוסיפה: "אגרת מיון בבית חולים היא מובנת כי אנחנו לא רוצים שאנשים ישתמשו במיון במקום ברופאי משפחה, זה הגיוני. בטיפול פסיכאטרי זה לא הגיוני. לא צריך להכביד על המטופלים, אלא צריך להקל עליהם. כבר היום יש מצוקה גדולה בתורים בבריאות הנפש ויותר אנשים צריכים ויצטרכו עזרה".

הדס מתייחסת לכך שבדרך כלל אוכלוסיות מתמודדי נפש נמצאים בחתך האוכלוסייה הסוציו אקונומי נמוך ובעבר כבר לא קיבלו טיפול כראוי. נוסף לכך, היום, עם השלכות המלחמה, התווספה קבוצה נוספת לטפל בהם. "אוכלוסיית של אנשים המתמודדים עם מחלות נפשיות היא אוכלוסיה שגם ככה אנשיה מתקשה להתפרנס, יש להם ירידה בתעסוקה, התרופות והטיפולים מכבידים כלכלית עליהם", היא מסבירה, "אין להם מספיק שירותים בקהילה והתורים במרפאות ארוכים, אז עכשיו אומרים להם שתתקשרו לא תקבלו טיפול וגם שתגיעו לחדרי המיון ייגבו מכם אגרה. התוצאה היא פשוטה - אנשים לא יגיעו וימצאו אותם בבתים פוגעים בעצמם או במשפחה שתזעיק את המשטרה".

הדס מדגישה כי לפי החישובים שלהם, במידה והאגרה אכן תושת על המטופלים ותצא לפועל, מדובר בסכום מזערי של כמה מיליונים שיתווספו חזרה לקופת המדינה. "מערכת בריאות הנפש במדינת ישראל פגשה את המלחמה עם מחסור של 5 מיליארד שקלים. המדינה הוסיפה 1.4 מיליארד שקלים, אין מספיק משאבים. כולם יפגעו מכך, זה טיפה בים", היא מוסרת, "במשרד הבריאות אומרים שאי אפשר בשנה אחת לסגור פערים של עשרות שנים ואני מסכימה עם זה, יש רצון טוב, אבל זה עוד רחוק כי זו הזנחה של שנים".

על פי הנתונים של עמותת "אנוש", המעניקה טיפולים מתמשכים עבור מתמודדי הנפש, ישנה עלייה גדולה במספר המאובחנים שמצבם החמיר מאז ה-7 באוקטובר. "אנחנו רואים עלייה דרמטית של עשרות אחוזים למרכזי המשפחות שלנו ומרכזי הצעירים", מוסרת הדס, "מגיעים אלינו אנשים שאומרים כי היו בתוך המלחמה, וביישובים הסמוכים ומספרים לנו את מה שעברו וראו. אנחנו צופים עלייה של כ-60 אלף אנשים שיזדקקו לשירות ארוך טווח כדי להתמודד. כבר היום יש לנו יותר מ-200 מאובחנים שזקוקים לסיוע ונמצאים במצב המתנה מכיוון שיש קושי לגייס כוח אדם נוסף".

הדס חוזרת ומדגישה אין סיבה להטיל אגרה כזו על המטופלים. "בעולם שבו בישראל לא תהיה בעיה לקבל תור מקופות החולים אל רופא פסיכאטר שהמצב מחמיר, אז אולי יהיה הגיון, אבל היום זה לא סביר", היא מסבירה, "אנחנו נמצאים כאן באירוע גדול, אי אפשר לכסות את בריאות הנפש עם טראומה וצריך לתקצב בהתאם. במערכת הזאת, המספרים היו גדולים לפני המלחמה והם יהיו הרבה יותר גדולים אחריה".

פעילות כוחות צה"ל בעומק רצועת עזה. דובר צה"ל
"מגיעים אלינו אנשים שאומרים כי היו בתוך המלחמה" (למצולמים אין קשר לידיעה)/דובר צה"ל

ממשרד הבריאות נמסר: "התכנית הלאומית לבריאות הנפש שסוכמה לאחרונה, תוקצבה בתקציב הגדול ביותר שניתן אי פעם לתחום בישראל ומהווה נקודת מפנה בסדר העדיפויות הלאומי. כחלק מהתכנית ומהמאמצים של המשרד לעודד את קופות החולים לפתח את השירותים בקהילה נבחנת בימים אלו אפשרות של קביעת תשלום מקופות החולים על מיון בבתי חולים פסיכיאטריים, בדומה לתשלום שקיים היום עבור מיון פסיכיאטרי בבתי חולים כלליים ועבור מיון כללי".

"במסגרת המודל שנבחן, ככל ומטופל יגיע עם הפניה מרופא או שהגעתו תהיה עקב עילות רפואיות שיקבעו הוא יהיה פטור מתשלום, הן במיון בבתי החולים הפסיכיאטריים והן במיון פסיכיאטרי בבתי החולים הכלליים. עניין העילות שיקנו פטור מתשלום נבחן בימים אלו ויוצג בצורה שקופה לציבור, ויפטור גם מהתשלום שקיים היום במיון פסיכיאטרי בבית חולים כללי. בכל מקרה יודגש כי טרם נקבעה כל אגרה בנושא. טרם הוגשו המלצות סופיות לכנסת ולועדת המחירים המשותפת למשרדי הבריאות והאוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully