וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד מפתיע: ראש ממשלת אירלנד הודיע על התפטרותו

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 15:17

ליאו ורדקר, ראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות המדינה, יעזוב גם את הנהגת מפלגת השלטון. לדבריו, הוא חש שזה הזמן הנכון לכך. הוא היה ההומו הראשון שכיהן כראש ממשלת אירלנד, שעד לא מכבר הייתה מדינה קתולית שמרנית: "גאה שהפכנו את המדינה למקום שוויוני ומודרני יותר"

ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר במסיבת עיתונאים אחרי כישלון משאלי העם לשינוי החוקה, 9 במרץ 2024. רויטרס
ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר במסיבת עיתונאים אחרי כישלון משאלי העם לשינוי החוקה, 9 במרץ 2024/רויטרס

ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר הודיע היום (רביעי) באופן מפתיע על התפטרותו מתפקידו ומהנהגת מפלגת השלטון, מ"סיבות אישיות ופוליטיות". הוא יישאר בתפקיד עד שמפלגתו "פינה גייל" תבחר לו מחליף כראש קואליציה בת שלוש חברות.

ורדקר, בן 45, אמר שזה הזמן הנכון עבורו לפרוש מתפקיד "הטישך", הכינוי המסורתי לראש ממשלת אירלנד. לדבריו, אין לו תכניות מבוססות לעתיד והוא מתכנן להישאר כחבר פרלמנט. בתחילת החודש, הוא וממשלתו ספגו מפלה כששני משאלי עם על שינוי בחוקה כך שהיא תהיה שוויונית יותר כלפי נשים נדחו ברוב גדול.

הוא נכנס לראשונה לתפקיד ב-2017, והיה לראש הממשלה ההומו הראשון של אירלנד, עד לא מכבר מדינה קתולית שמרנית. הוא היה אף האדם הצעיר ביותר המכהן בתפקיד וכן הראשון שאינו ממוצא אירי שלם - אביו נולד בהודו. הקדנציה הראשונה שלו הסתיימה ב-2020, והשנייה החלה בדצמבר 2022.

"אני גאה שהפכנו את המדינה למקום שוויוני ומודרני יותר", אמר ורדקר הנרגש בהצהרתו על התפטרותו שאותה מסר מהבירה דאבלין. הוא הוסיף כי הוא ביקש שמפלגתו תבחר לו מחליף ב-6 באפריל, עם שובו של הפרלמנט מחופשת חג הפסחא. במהלך כהונתו, אישרה אירלנד במשאל עם את הזכות להפלות.

רק לפני ימים אחדים שב ורדקר מוושינגטון, שם נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - שמוצא משפחתו מאירלנד - לרגל החגיגות המסורתיות של יום פטריק הקדוש. במהלך פגישתו עם ביידן בבית הלבן, התייחס ורדקר למלחמה בעזה ואמר כי אפשר להיות הן בעד ישראל והן בעד הפלסטינים.

באופן מסורתי, אירלנד מחזיקה בעמדות פרו-פלסטיניות וממשלתו תקפה בחריפות את התנהלותה של ישראל במלחמתה נגד חמאס. ורדקר ספג ביקורת חריפה בישראל לאחר שחרורה מהשבי של הילדה אמלי הנד - המחזיקה באזרחות אירית - כשלא הזכיר שהייתה בידיים של חמאס אלא תיאר אותה בתור "ילדה שהלכה לאיבוד".

הבחירות הבאות צריכות להיערך לכל המאוחר בתחילת השנה הבאה. המועמדים להחליפו בהנהגת המפלגה פינה גייל הם שר החינוך סימון האריס, שהיה שר הבריאות בתקופת מגיפת הקורונה, שר היזמות וסגן ראש הממשלה לשעבר סימון קווניי ושרת המשפטים הלן מקאנטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully