וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג העבירה חוק ביטחון לאומי המאיים על החירויות האחרונות בעיר

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 10:32

המועצה המחוקקת, שבעבר הייתה פלורליסטית אך בשנים האחרונות טוהרה ממתנגדי סין, העבירה פה אחד חוק הקובע עד מאסר עולם על בגידה, חבלה ובגניבת סודות מדינה. המערב וארגוני זכויות אדם גינו:

חברי הפרלמנט של הונג קונג מצביעים בעד חוק לביטחון לאומי, 19 במרץ 2024. רויטרס
חברי הפרלמנט של הונג קונג מצביעים בעד חוק לביטחון לאומי, 19 במרץ 2024/רויטרס

הפרלמנט של הונג קונג העביר אתמול (שלישי) פה-אחד חוק ביטחון לאומי נוקשה, הדומה לזה שהעבירה סין ב-2020 ושבאמצעותו למעשה כפתה את מרותה על המושבה הבריטית לשעבר, שהייתה אמורה להינות מחירויות שאינן קיימות בסין היבשתית למשך עשרות שנים

החוק, המוכר בשם "סעיף 23", קובע עונשים של כמה שנות מאסר עד למאסר עולם על מי שיורשע בבגידה, חבלה, המרדה, גניבת סודות מדינה, התערבות חיצונית וריגול.

מנהיג העיר, ג'ון לי, אמר כי החוק ייכנס לתוקף ביום שבת וכינה זאת "רגע היסטורי עבור הונג קונג". לי נתון לסנקציות אמריקניות לאור הדיכוי המתעמם בהונג קונג, אך חברי הפרלמנט - שבעבר נהנה מחופש ביטוי ומרוב של מחוקקים פרו-דמוקרטים - לא התרשמו מהאפשרות של עיצומים חדשים על העיר.

"אנחנו חייבים לחוקק חוקים למען ביטחון המדינה שלנו והונג קונג. מה שיבוא, יבוא. לא אכפת לנו", אמר יו"ר המועצה המחוקקת, אנדרו לונג.

המועצה, המורכבת מנאמניה של בייג'ינג, הציגה לראשונה את הצעת החוק ב-8 במרץ לאחר התייעצות ציבורית שנמשכה חודש בלבד.

הרשויות טוענות כי החקיקה נחוצה כדי לסתום פרצות בחוק הביטחון הלאומי של סין, אף שזה כבר שימש לכליאת פעילים פרו-דמוקרטיים בהונג קונג. לחוק החדש תהיה השפעה גם מחוץ להונג קונג, כך שיש חשש שייעשה בו שימוש לאיומים ועל הגבלות על חופש הביטוי בתחומי שיפוט אחרים.

מתנגדי החוק, כולל ארצות הברית, מזהירים כי החוק יצמצם עוד יותר את החירויות בהונג קונג, וניתן יהיה להשתמש בו כדי "לחסל התנגדות למשטר באמצעות הפחד ממעצר ומעצר". בייג'ינג דוחה בתוקף כל ביקורת זרה על מה שהיא מגדירה בתור "ענייניה הפנימיים".

ההפגנה הראשונה בהונג קונג מאז חוק הביטחון הלאומי הסיני. GettyImages
סין רצתה למנוע את שובתן של ההפגנות ההמוניות. מחאה בהונג קונג/GettyImages

כל 89 המחוקקים בפרלמנט של הונג קונג, כולל יושב הראש, הצביעו בעד העברת החוק, שניסיון להעביר אותו ב-2003 נכשל בשל מחאות ענק - שאינן אפשריות עוד בהונג קונג. המועצה כללה בעבר מחנה פרו-דמוקרטי חזק, אך היא עברה שינויים ב-2021 כדי להבטיח שרק "פטריוטים" סינים יוכלו להתמודד על משרות ציבוריות.

הוועדה המבצעת לענייני סין, המייעצת לקונגרס האמריקני, שלחה ביום חמישי האחרון מכתב לשר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, ובו היא מתחה ביקורת על החוקים החדשים ודחקה בממשלת ארצות הברית "לנקוט צעדים נוספים כדי להגן על אזרחים ועסקים אמריקנים".

"תפיסה הולכת ומתרחבת של ביטחון לאומי רק תהפוך את הונג קונג לפחות בטוחה עבור עסקים ואזרחים אמריקנים החיים בהונג קונג, אלא גם עבור תושבי הונג קונג המבקשים לממש את חירויותיהם הבסיסיות", נכתב.

נציגות משרד החוץ הסיני בהונג קונג גינתה את ארצות הברית על הביקורת. "עצרו מיד את המניפולציות וההתערבות הפוליטית בענייני הונג קונג", נאמר בהודעה שפורסמה לפני העברת החוק.

המשרד לענייני הונג קונג ומקאו של מועצת המדינה של סין אמר כי החוק "יבטיח את שגשוגה ויציבותה של הונג קונג", כמו גם יבטיח את האינטרסים של משקיעים זרים, דמוקרטיה וחופש, ואת "זכויות האדם והרווחה הבסיסית של כל אזרחי הונג קונג".

המבקרים אומרים כי הרשויות התעלמו במידה רבה מקריאותיהם של דיפלומטים, משפטנים וארגוני זכויות אדם להגן טוב יותר על זכויות יסוד, כולל פטור לתקשורת מפשעים כמו סודות מדינה.
מנהל זר עם ניסיון של עשרות שנים בהונג קונג ובסין אמר כי החוק החדש עלול לפגוע בהונג קונג כשהיא מוצאת את עצמה לכודה בין המתחים הגיאופוליטיים בין ארה"ב לסין.

"בעיני שאר העולם, הונג קונג נחשבת יותר ויותר לחלק מסין - כלכלית ופוליטית. ייחודה ממשיך להישחק", אמר, וסירב להזדהות לאור רגישות הנושא.

עם זאת, גורמים רשמיים בהונג קונג טוענים כי החוקים אינם חמורים יותר מאלה שבמדינות אחרות, כולל ארצות הברית, בריטניה וסינגפור. לדבריהם, אלו יבטיחו יציבות וימנעו את הישנות ההפגנות ההמוניות למען הדמוקרטיה ב-2019.

הונג קונג עברה משלטון בריטי לסיני ב-1997, תוך הבטחה של בייג'ינג לכך שחופש הביטוי וחירויות אחרות יהיו מוגנים תחת מסגרת המכונה "מדינה אחת, שתי שיטות". אך החוק ב-2020 חיסל הלכה למעשה את האוטונומיה של הונג קונג, שהפכה אותה למרכז כלכלי בינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully