וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן יציג לישראל אפשרויות חלופיות לפלישה לרפיח

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 6:12

לקראת הגעת המשלחת הישראלית, בוושינגטון בוחנים חלופות לפעולה הצבאית - בהן דחייתה בכמה חודשים, לטובת פינוי אזרחים ושיקום המצב ההומניטרי. לדברי בכירים אמריקנים, חוסר הסכמה בנושא עלול להביא ל"עימות חזיתי" בין המדינות. "זו תהיה נקודת שבר ביחסים"

נתניהו וביידן שוחחו/לשכת רוה"מ

ממשל ביידן שוקל כמה חלופות לפלישה קרקעית ישראלית לרפיח ויציג אותן במהלך הביקור של המשלחת הבכירה שראש הממשלה נתניהו משגר לבית הלבן בשבוע הבא, כך אמרו הלילה (רביעי) שני בכירים אמריקנים.

למה זה חשוב:

הבכירים האמריקנים אמרו שהנשיא ביידן ביקש מנתניהו תקיים את הפגישה בבית הלבן בנסיון להימנע מעימות חזיתי ביו ישראל לארה"ב בנוגע למבצע ברפיח.
ביידן ונתניהו הציבו "קווים אדומים" מנוגדים בנוגע למבצע ברפיח - שם למעלה ממיליון פלסטינים מוצאים מחסה מאז תחילת המלחמה.
ממשל ביידן מתנגד לפעולה קרקעית ישראלית ברפיח וסבור כי אין לישראל תוכנית ברת יישום שתאפשר הגנה על האזרחים הפלסטינים שנמצאים שם.
נתניהו מצידו הדגיש כי ישראל צריכה לפלוש לרפיח כחלק מהמהלך לחיסול היכולות הצבאיות של חמאס.
היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר ביום שני כי מבצע ישראלי ברפיח יפגע ביכולת להכניס סיוע הומניטארי ממצרים, יבודד את ישראל בעולם ויביא לקרע ביחסי ישראל-מצרים.

הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • ביידן הפתיע את נתניהו כאשר הציע לו במהלך שיחת הטלפון ביניהם ביום שני לשגר משלחת לשיחות בבית הלבן בנוגע לפעולה ברפיח. זו היתה הפעם הראשונה שממשל ביידן העלה הצעה כזו בפני ישראל, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים.
  • הבית הלבן דן כבר כמה ימים לפני שיחת הטלפון ברעיון להזמין משלחת ישראלית לשיחות בנושא מבצע ברפיח. בכירים אמריקנים אמרו כי מדובר בנסיון לקיים שיחות ענייניות ומועילות יותר עם ישראל בסוגיה הזו ולא רק להחליף מהלומות בתקשורת.
  • בבית הלבן הבינו כי זה לא מספיק לומר לישראל שארה"ב מתנגדת לפלישה קרקעית לרפיח, אלא יש צורך גם להציג לישראל רעיונות למהלכים אלטרנטיביים, אמרו הבכירים האמריקנים.
  • "החשש שלנו היה שהמו"מ על עסקה לשחרור החטופים יעלה על שרטון ואז הישראלים יתקדמו לפלישה לרפיח וזו תהיה נקודת שבר ביחסים בין ארה"ב לישראל", אמר בכיר אמריקני.
  • בימים האחרונים כמה חלופות לפלישה ישראלית מיידית לרפיח נדונו בבית הלבן לקראת הגעת המשלחת הישראלית.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי אחד הרעיונות שנבחנים הוא לדחות מבצע קרקעי ברפיח בכמה חודשים ובזמן הזה להתמקד בייצוב המצב ההומניטארי ובשיקום ראשוני של צפון רצועת עזה ובניית מחסות כדי שניתן יהיה לקלוט בחזרה באזורים האלה את התושבים שברחו לרפיח.
  • ברגע שהמהלכים האלה יושלמו ניתן יהיה לפנות את האוכלוסיה מרפיח ולבצע מבצע בעיר תוך סיכון נמוך בהרבה של פגיעה באזרחים, אמר בכיר אמריקני.
  • בכיר אמריקני אצר כי רעיון נוסף הוא להתמקד בשלב הראשון באבטחת הגבול בין מצרים לעזה וליישם תכנית אמריקנית-ישראלית-מצרית משותפת להריסת המנהרות מתחת לציר פילדלפי ולבנות תשתיות שיסייעו למנוע הברחות נשק לעזה.
מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023/רויטרס

מה הם אומרים:

  • בשלישי, אמר נתניהו במהלך ישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי הסכים לשגר משלחת לוושינגטון כדי לשמוע רעיונות אמריקנים בנוגע לפעולה ברפיח - וזאת "מתוך כבוד לביידן".
  • נתניהו אמר עם זאת כי הוא הדגיש בפני הנשיא האמריקני שהוא נחוש להשמיד את היכולות הצבאיות של חמאס ברפיח וציין כי אין דרך לעשות זאת ללא פעולה קרקעית.

תמונת המצב:

  • נתניהו הודיע אמש כי ישגר לוושינגטון בתחילת השבוע הבא את מקורביו השר רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי כדי לדון עם בכירי הממשל על סוגיית המבצע ברפיח.
  • נתניהו אמר כי למשלחת יצטרף נציג של מתאם הפעולות בשטחים שאחראי על סוגיות הומניטאריות. בשלב זה לא אמורים להצטרף למשלחת קציני צה"ל שמעורבים בתכנון המבצע ברפיח, בניגוד לציפיות מצד הבית הלבן.
  • שר הביטחון יואב גלנט ייצא גם הוא בתחילת השבוע הבא לוושינגטון וייפגש עם שר ההגנה לוייד אוסטין ועם בכירים בבית הלבן בנוגע לפעולה ברפיח ולסוגיות נוספות שקשורות למלחמה בעזה ולמצב בגבול הצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully