וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל מודים בטעויות: הפלוגות המיוחדות שהוקמו התגלו כחיסרון במלחמה - וייסגרו

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 9:36

בעקבות תחקירים ראשוניים בנושא המלחמה בעזה, בצבא החליטו לסגור את פלוגות ה"חשיפה-תקיפה" בחטיבות השריון והחי"ר, שהוקמו ב-2021. עוד לפני המלחמה הצביעו גורמי צבא על "דשדוש" של הפלוגות, וכעת, בשל מחסור בכוח שיעמוד בהיקף המשימות בזירות השונות, הוחלט לפרק אותן

תשתיות טרור ועמדת תצפית; צה"ל תקף בדרום לבנון/דובר צה"ל

בעקבות תחקירים ראשוניים של זרוע היבשה לגבי המלחמה, הוחלט לסגור את פלוגות ה"חשיפה-תקיפה" בחטיבות השריון ובחטיבות החי"ר, והן יחזרו לתפקד בפלוגות חי"ר רגילות. לפי גורמים בצה"ל, המהלך יהווה שדרוג של כוח אדם איכותי לתמרון, ולעמידה ביותר משימות.

בשנת 2021 החליט המטה הכללי של צה"ל על תהליך בניין כוח דרמטי שכלל את סגירת פלוגות הסיוע הקרבי בחטיבות השריון והחי"ר, והקמת פלוגות "חשיפה-תקיפה" בכלל המערך המתמרן של הצבא.

עוד קבעו בזרוע היבשה כי פלוגות "חשיפה-תקיפה" יהיו פלוגות בעלות יכולת איסוף ופגיעה, כדי לשפר את הקטלניות והדיוק של הכוחות לפגיעה באויב. הצוותים בפלוגות הללו היו אמורות להפעיל כלי טיס לא מאוישים ורחפנים. ההחלטה גררה אחריה את סגירתן המדורגת של פלוגות המסייעת בשריון, והסבת הפלוגות המסייעות בחי"ר לפלוגות "חשיפה-תקיפה". זאת, חרף ביקורת חריפה בחיל השריון שראו בפלוגות המסייעות כמכפיל כוח.

עוד הרבה לפני תחקירי המלחמה שהחלו בשבועות האחרונים, עלה הצורך בכוח איכותי מתמרן נוסף כדי לעמוד בהיקף הרב של המשימות ובהתמודדות עם מספר זירות לחימה במקביל (רצועת עזה, לבנון, סוריה, ואיו"ש).

כוחות שריון על גבול רצועת עזה, 9 בינואר 2024. אבי רוקח
בגלל הקמת הפלוגות - נסגרו פלוגות המסייעת לשריון. טנק צה"ל על גבול הרצועה/אבי רוקח

גורמים בצה"ל הצביעו על פלוגות ה"חשיפה-תקיפה" ככאלו שדשדשו עוד הרבה לפני המלחמה בתהליכי ההכשרה עם אירועי מרד שונים, בעיות משמעת (פלוגה שהתגייסה לחטיבת גולני שירתה תחת מג"ד שריון ויצרה בעיות של זהות והזדהות א.ב), ורמה מקצועית נמוכה בתהליך יישום תורת הלחימה. בנוסף, הם התגלו כחיסרון בלחימה בעזה עצמה.

לכן, הוחלט לפרק אותן ולבנות מחדש את הגדודים השונים עם עוד פלוגה קרבית מתמרנת שתעמוד בהישגים הנדרשים של גדודי החי"ר והשריון. התהליך יחייב את אגף התכנון של צה"ל להסדרה של הגיוסים, ההכשרה, תקציבים וכו'.

ההחלטה כבר נמצאת בסדרת אישורים לתכנון-ביצוע באגף התכנון, זרוע היבשה ובאגף כוח האדם ויבואו לידי ביטוי בגיוס הקיץ הקרוב, כך שהגדודים המתמרנים יהיו גדולים יותר ויוכלו לבצע יותר משימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully