וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה: ללא פשרה - אזרבייג'ן עלולה לפתוח במלחמה בימים הקרובים

עודכן לאחרונה: 19.3.2024 / 18:42

ראש הממשלה פשיניאן הזהיר כי ללא פשרה מצד ארצו סביב כמה יישובי גבול במחלוקת, עשוי להתלקח עימות חדש בין שתי השכנות, כחצי שנה אחרי שבאקו השתלטה מחדש על מובלעת נגורנו-קרבאך שהייתה בשליטת בדלנים ארמנים

תיעוד: התקפה של צבא אזרבייג'ן על עמדה בנגורנו-קרבאך/משרד ההגנה של אזרבייג'ן

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, הזהיר כי אזרבייג'ן עלולה לפתוח במלחמה חדשה בסוף השבוע, ללא פשרה על החזרת כמה שטחים אזריים אסטרטגיים שנמצאים בשליטת ירבאן מאז תחילת שנות ה-90.

פשיניאן אמר את הדברים אתמול, במהלך מפגש עם תושבי אזורי גבול מחוז טאבוש שבצפון המדינה, סמוך לשורת כפרים אזריים נטושים שנמצאים בידי ארמניה מאז פרוץ הסכסוך בין שתי הרפובליקות הסובייטית לשעבר, עם נפילת ברית המועצות בתחילת 1990.

פשיניאן אותת שוב ושוב בשבועות האחרונים כי הוא מוכן להחזיר את הכפרים לאזרבייג'ן, שלהם יש חשיבות מבחינת ארמניה, מאחר שהם שולטים על הכביש הראשי שלה צפונה לגבול עם גאורגיה.

"אני יודע איך מלחמה כזו תסתיים", אמר פשיניאן.

אזרבייג'ן אמרה כי החזרת השטחים היא תנאי הכרחי להסכם שלום, שיסיים הסכסוך על אזור נגורנו-קרבאך, מובלעת שהייתה בשליטת בדלנים ארמנים מאז שנות ה-90 עד שכבשה מחדש בספטמבר על ידי אזרבייג'ן, בתום מתקפת בזק. מאות אלפי ארמנים אתניים נמלטו מהחבל אל ארמניה מאז שחזר לידי באקו.

שתי המדינות הצהירו שהן מעוניינות בהסכם שלום רשמי, אך השיחות נתקלו בקשיים סביב תיחום הגבול הסגור והמבוצר ביניהן, המשתרע לאורך אלף ק"מ. הן ארמניה והן אזרבייג'ן מחזיקות בשטחים המוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית ככאלו השייכים לאחרת.

אף שקרבאך הייתה מוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כשטח אזרי, הבדלנים הארמנים במחוז נהנו משלטון עצמי בפועל מאז המלחמה הראשונה בין הצדדים בתחילת שנות ה-90.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן. רויטרס
מתרחק מרוסיה. ראש ממשלת ארמניה פשיניאן בביקור באתונה, בחודש שעבר/רויטרס

אתמול אמר נשיא אזרבייג'ן כי ארצו, שרוב אוכלוסייתה מוסלמית, "קרובה יותר מתמיד" לשלום עם ארמניה, שרוב אוכלוסייתה נוצרית, בתום שיחות שערך עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, המבקר באזור הנחשב לחצר האחורית של רוסיה.

היום הוא נועד עם פשיניאן בארמניה, שיחסיה עם רוסיה - בעלת בריתה המסורתית - התדרדרו דרמטית מאז אובדן נגורנו-קרבאך. ירבאן האשימה את מוסקבה בנטישתה, חרף ההסכמים בין המדינות ופריסתם של כוח משקיפים רוסי בחבל מאז המלחמה הקודמת ב-2020.

דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה, אמרה היום כי הידוק היחסים בין ארמניה למערב הוא הסיבה לכך שעליה לעשות ויתורים לאזרבייג'ן. בשבועות האחרונים הורתה ארמניה על סיום נוכחותם של אנשי משמר הגבול הרוסי בנמל התעופה הבינלאומי בבירה, הקפיאה את חברותה בברית צבאית אזורית בהובלת מוסקבה והביעה שאיפה להצטרף לאיחוד האירופי ביום מן הימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully