וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: סילוק המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה יתעכב - בעקבות הממשלה

19.3.2024 / 16:00

תושבי מטרופולין חיפה אינם יכולים לנשום לרווחה. מדו"ח מבקר המדינה נמצא כי המועד להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה עדיין לא עוגן בהחלטת ממשלה "ולפיכך מידת המחויבות לעמוד בו פחותה". המשרד להגנת הסביבה: "ממשיכים לקדם את הפסקת הפעילות במפרץ חיפה"

בווידאו: הוועדה לביקורת המדינה דנה בזיהום במפרץ חיפה/ערוץ הכנסת

תושבי מטרופולין חיפה הממתינים לסילוק המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה עדיין אינם יכולים לנשום לרווחה. מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שלישי) כביקורת מעקב לדו"ח שפרסם ב-2019, מסתמן כי יצטרכו להתאזר בסבלנות עוד שנים רבות. בביקורת המעקב של המבקר נמצא כי המועד להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בשנת 2029, שנקבע בתוכנית העבודה של ועדת ההיגוי והמנהלת שסיימה את עבודתה כבר ביוני 2023, עדיין לא עוגן בהחלטת ממשלה "ולפיכך מידת המחויבות לעמוד בו פחותה".

"אנחנו מצויים בפתחה של שנת 2024, כך שהדבר מותיר חמש שנים בלבד להשלמת פרויקט לאומי מורכב ורחב היקף זה של היערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, כולל הקמה והסבה של תשתיות חלופיות לתעשייה זו", מציין המבקר, מתניהו אנגלמן. המבקר גם מצא חסמים בדרך ליישום הפרויקט: אי-ודאות בעניין קבלת התקציבים הנדרשים; קשיים באישור תוכניות סטטוטוריות להקמת תשתיות חלופיות לפעילות התעשייה הפטרוכימית, בין השאר בשל התנגדויות רשויות מקומיות ותושביהן להקמת תשתיות חלופיות אלה בשטחן; קשיים בהגעה להסכמות במשא ומתן עם המפעלים על הפסקת פעילותם; וכישלון אפשרי של מכרזים להקמת מתקני הובלה ומתקנים לאחסון של מקורות אנרגיה.

ובינתיים, מי שומר על האזרח?

בביקורת המעקב נמצא כי לא תוקנו חלק מהליקויים שצוינו בדוח הקודם הנוגעים לדיווח לממשלה על מידת יישום תוכניות לאומיות לצמצום זיהום אוויר בארץ בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, ובנוגע לפיקוח על פליטות מזהמים לאוויר ממפעלים. בנוסף, הועלו פערים בטיפול בנושאים שלא נבדקו בביקורת הקודמת בנוגע לזיהום אוויר מכלי שיט ובנוגע למידע שהמשרד להגנת הסביבה מפרסם לציבור על פליטת מזהמים מארובות במפעלים.

המשרד לא קיים חובת דיווח כנדרש: את הדיווחים על יישום התוכניות הלאומיות בשנת 2018 הגיש המשרד להגנת הסביבה לממשלה באיחור של שנה ואת הדיווחים על יישום התוכניות בשנים 2019 עד 2021 הוא לא הגיש לממשלה כלל. "משמעות הדבר היא כי במשך כשלוש שנים, בניגוד לחובתו על פי דין, המשרד להגנת הסביבה לא מסר לממשלה מידע ותובנות בנוגע למידה שבה יושמו התוכניות הלאומיות לצמצום זיהום האוויר במדינה בכלל ובאזור מפרץ חיפה בפרט", מציין דו"ח המבקר.

המבקר מוצא שמהדיווח האחרון שמסר המשרד להגנת הסביבה לממשלה בשנת 2020 לגבי יישום התוכנית הלאומית למפרץ חיפה בשנת 2018 עלה כי לא הושגו יעדי ההפחתה של שניים מארבעת המזהמים שלהם נקבעו יעדים בתוכנית זו - גופרית דו-חמצנית וחלקיקים נשימים עדינים.

ממצאים מדו"ח מבקר המדינה על המשרד להגנת הסביבה, 19 במרץ 2024. דו"ח מבקר המדינה, אתר רשמי
ממצאים מדו"ח מבקר המדינה על המשרד להגנת הסביבה, 19 במרץ 2024/אתר רשמי, דו"ח מבקר המדינה

המבקר מוצא כי מאז הדוח הקודם שלושה מתוך שבעה מחקרים שבוצעו במימון המשרד להגנת הסביבה טרם פורסמו. אחד מהמחקרים שכן פורסמו מצא קשרים מובהקים סטטיסטית בין חשיפה לזיהום האוויר התעשייתי בדרגה הגבוהה ביותר בין השנים 1967 ל-2012 לבין מחלות סרטן ספציפיות וחיזק את ההשערה שחשיפה סביבתית לזיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה העלתה את הסיכון לסרטן.

בדוח הקודם נמצא כי היה קושי לאתר מגמות בעניין עמידת מפעלים בדרישות סביבתיות על בסיס דוחות סיורי הפיקוח המסכמים השנתיים של המשרד להגנת הסביבה, וכי הדוחות לא פורסמו לציבור. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. בדוח הקודם נמצא כי לא היה בידי הנהלת המשרד להגנת הסביבה ומחוזותיו דוח מרוכז ומעודכן של המפעלים שלא הגישו לו דוחות דיגום תקופתיים כנדרש. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן.

ממצאים מדו"ח מבקר המדינה על המשרד להגנת הסביבה, 19 במרץ 2024. דו"ח מבקר המדינה, אתר רשמי
ממצאים מדו"ח מבקר המדינה על המשרד להגנת הסביבה, 19 במרץ 2024/אתר רשמי, דו"ח מבקר המדינה

בנוסף, נמצא כי בשנת 2022 שיעור בדיקות הפתע שביצע המשרד להגנת הסביבה ושבהן התגלו חריגות חמורות מתקני הפליטה היה גדול פי למעלה מארבעה משיעור הבדיקות התקופתיות שביצעו המפעלים ושבהן התגלו חריגות וחריגות חמורות: יותר מפי מחמישה משיעור הבדיקות שבהן התגלתה חריגה (ב-8.3% מבדיקות הפתע לעומת 1.6% מהבדיקות התקופתיות), ופי שניים משיעור הבדיקות שבהן התגלתה חריגה חמורה (ב-1.2% מבדיקות הפתע לעומת 0.6% מהבדיקות התקופתיות).

כמו כן הועלו פערים בטיפול בנושאים שלא נבדקו בביקורת הקודמת בנוגע לזיהום אוויר מכלי שיט. גם נושא זה צריך להדאיג על תחזית הגידול במספר כלי השיט הפוקדים את נמל חיפה, נמל המפרץ ומספנות ישראל והצפוי לגדול מ-4,316 ב-2022 בכ-2.1% לשנה בממוצע, עד כ-9,000 בשנת 2050.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה, ממשיך לקדם עם שותפיו בממשלה את התוכניות והמנגנונים להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית ופיתוח מתחם אורבני חדשני ובר קיימה באזור מפרץ חיפה, לשם שיפור איכות חייהם ובריאותם של התושבים והסביבה".

"פעולות הפיקוח והאכיפה של המשרד הביאו בעשור האחרון לצמצום וירידה משמעותית בפליטות ובריכוזי בסביבה של מזהמי האוויר במפרץ חיפה, כפי שמשתקף בנתוני המפל"ס ותחנות ניטור האוויר. באזור חיפה ממוקמות 25 תחנות ניטור אוויר סביבתיות, חלקן בבעלות המשרד להגנת הסביבה, חלקן בבעלות איגוד ערים, ותחנת ניטור נוספת בצמוד לגדר מתחם המפעלים הפטרוכימיים ובבעלותם, זאת כחלק מדרישות ותנאי היתרי הפליטה שמעביר המשרד להגנת הסביבה למפעלים. בנוסף קיימות 3 תחנות ניטור המנטרות את השפעות נמלי חיפה והמפרץ ופעילותם, כולל כלי השיט".

אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה מסר: "הדוחות של מבקר המדינה מחזקים את המאבקים שאנחנו מובילים במשך שנים. במפרץ חיפה, המדינה חייבת לקבוע תאריך יעד סופי לפינוי המפעלים המזהמים ולעגן זאת בהחלטת ממשלה, בתקציבים ובלוח זמנים נוקשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully