וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציב התלונות על השופטים: ההחלטות שלי דולפות לתקשורת, והשופטים חוששים לחשוף בפני דברים אישים

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 14:27

השופט בדימוס אורי שהם הוזמן לוועדת החוקה של הכנסת, וספג אש מהח"כים. כשהגיע תורו לדבר, שהם לא רק הצליח להרגיע את הרוחות בוועדה, אלא גם עלה למתקפה משל עצמו. "עושים בית דין שדה לשופטים, אני לא סובל את התופעה הזאת"

בווידאו: דיון ועדת החוקה, 26 במרץ 2023/ערוץ הכנסת

הדיונים הסוערים בוועדת החוקה חודשו הבוקר (שני) עם הזמנתו של נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אורי שהם, לבוא ולהסביר כיצד הנציבות פועלת. הדיון כונס על ידי יו"ר הועדה, ח"כ שמחה רוטמן לבקשתם של ארגוני הימין התנועה למשילות, בצלמו, והפורום המשפטי למען ישראל. חברי הכנסת החברים בוועדה, הטיחו בשופט בדימוס תלונות רבות. הוא מצידו שמר על איפוק והשיב לפניותיהם של הח"כים

הדיון נפתח בסערה עם דבריו של היו"ר רוטמן שביקש את התייחסותו של שהם, ליחסים בינו לבין השופטת מעיין צור. "הסירוב של מ"מ נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן לאפשר לשופטת שביקשה לבוא לכאן לדבר היום (השופטת מעיין צור) בעיניי זה מחבל ביכולת שלנו לפקח על עבודת הנציבות", אמר ח"כ רוטמן. שהם קיבל בעבר החלטה לרעת צור, והיא רצתה לערער עליה בבג"ץ. רוטמן המשיך, "אני אבקש מעו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, להציג לנו את האירוע. זה מאוד בעייתי שיש סכסוך המתנהל בערכאות בין שופטת לבין נציב התלונות וכשהשופטת מבקשת להגיע לדיון, חוסמים אותה".

שמחה רוטמן בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
"זה מאוד בעייתי שיש סכסוך המתנהל בערכאות בין שופטת לבין נציב התלונות". ח"כ שמחה רוטמן/ראובן קסטרו

ח"כ טלי גוטליב התייחסה למילים חריפות שהטיח בה לכאורה השופט מני מזוז, ולכך שהרגישה שהעיניין לא טופל, זאת למרות שמעולם לא הגישה תלונה לנציבות תלונות הציבור: "השופט מזוז אמר לי לסתום את הפה, ואני יכולה לעלות את הסעיף להרבה אנשים, אבל שופטים יודעים להיות מאופקים", אמרה. "אני לא הגשתי תלונה על מזוז אבל עשיתי את זה בדרכי שלי".

מנגד, ח"כ קארין אלהרר השיבה: "קודם כל ברכות. אני מבינה שמבחינתכם המלחמה הסתיימה, פתאום לא צריך לעשות דברים ברוח ההסכמות אלא ברוח המריבה, אז ברכות. אני מניחה שזה יגרום לשר המשפטים לנהל את הוועדה לבחירת שופטים כפי שהיינו רגילים עם הצבעות שבהם הרוב קובע", אמרה אלהרר בסרקסטיות. "אני מקבלת את התחושה שיש פה שיטה, הארגונים מפמפמים כתבות תקשורתיות, אתם מנהלים על זה דיון בכנסת ובדיון עצמו, אתם מדברים לגופו של אדם. באופן מפתיע, הפרסומים תמיד באים מאותם ארגונים. אני חייבת להגיד לך אדוני היו"ר, לא צריך לעשות קרקס מכל דבר. אם יש לכם טענות ענייניות נגד הנציבות, תעלו אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
טקס פרישת שופט בית המשפט העליון, השופט אורי שהם, ירושלים, 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
"הפרסומים שיצאו זה דבר מחריד בעיני. החוק אומר שההחלטה היא חסויה". השופט בדימוס אורי שהם/ראובן קסטרו

השופטים מפחדים

כאשר הגיע תורו של שהם לענות, הוא הצליח להרגיע את הרוחות בוועדה, הישג נאה כשלעצמו, תוך כדי שהוא עונה לח"כ על כל שאלותיהם. "אין קשר ביני לבין השופטים בבית המשפט העליון. אם אני מרגיש שיש מקרה שאני לא יכול לברר אותו, בגלל חברות ובגלל קרבה אחרת, הייתי מטפל בזה בצורה אחרת", אמר ראש הנציבות שהם. "טיפלנו בכל התלונות על שופטי בצורה אובייקטיבית. ההחלטות שהתקבלו הן החלטות נכונות לפי דעתי. כל אדם יכול לטעות, לא נקטתי בגישה מרוככת ולא עניינית כלפי אף אחד מהשופטים. מבחינתי העבודה נעשתה בצורה הטובה ביותר".

בהמשך דבריו, התייחס שהם להחלטה בעניין השתתפותו של השופט יצחק עמית בוועדה לבחירת שופטים. הדיון בו השתתף עמית עסק במינוי נשיא לעליון, תפקיד אליו השופט עמית עצמו מועמד. שהם זעם על כך שהדברים מודלפים לתקשורת, "מפרסמים החלטות, ואז מתחילים לתקוף תחת הטענה 'הוא עשה, הוא הנחה'. זה ממש בית דין שדה שעושים לשופטים, ואני לא סובל את התופעה הזאת".

עוד מקרה של הדלפה לתקשורת אליו התייחס שהם הוא ההליך המתנהל נגד השופט ח'אלד כבוב. "הפרסומים שיצאו זה דבר מחריד בעיני. החוק אומר שההחלטה היא חסויה, יש מקרים מאוד מיוחדים בהם ניתנת הסכמה של נשיא העליון ושר המשפטים לפרסם החלטה. מה שקורה במצב הזה עם ההדלפות, זה ששופטים חוששים לחשוף דברים אישיים כמו פשיטת רגל מחלות משום שההחלטות שלי מתפרסמות בניגוד לחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully