וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנבים - חבורות נערים, ההברחות - ליו"ש: תופעת גניבות הרכב מעלה הילוך

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 12:26

בשנה החולפת חלה עלייה דרמטית בשיעור גניבות הרכב, וזאת על אף ש-7 באוקטובר גרם לעצירה זמנית. במשטרה מסבירים שחלק נכבד מהחשודים הינם נערים שמגיעים משטחי הרשות הפלסטינית, שנוסעים ברכבים הגנובים ללא רישיון. "יש לייצר הרתעה ומדיניות נוקשה, אין דרך אחרת"

מרדף משטרתי דרמטי באישון לילה - בכביש ראשי/דוברות משטרת ישראל

כמעט מדי ערב כוחות שיטור רבים מנסים לתפוס ולעצור חשודים במטרה לצמצם את מה שכבר נהפך מזמן למכת מדינה של ממש - גניבות רכבים. בתיעודים השונים ניתן להבחין בשוטרים מבצעים מרדפים ליליים במהירות גבוהה של יותר מ-120 קמ"ש אחר גנבי רכב. לעיתים, לאחר שהם סוגרים עליהם מכל הצדדים ומנסים לגרום להם לעצור, הם בסופו של דבר מתנגשים בעוצמה במחסום משטרתי שהוצב באמצעות ניידות השיטור.

"גם בעת הנוכחית, למרות אתגרי הפח"ע, המלחמה ואתגרי הבט"ש, אנחנו משלבים פעילות יזומה כמעט מדי יום ולילה כנגד גנבי רכב", אמר בשיחה עם וואלה! מפקד תחנת צפון תל אביב סנ"צ אליעד אנקרי. "אנחנו רואים שבעצם מ-7 באוקטובר, הייתה סוג של עצירה בתופעה. אם אני משווה את זה לשגרה מבחינת נתונים, אז מדובר על ירידה גדולה מאוד, ואנחנו רואים שככל שעבר הזמן התופעה חוזרת".

נתוני המשטרה וחברות הביטוח שופכים אור על מצב קשה ומדאיג. בשנה החולפת חלה עלייה דרמטית בשיעור גניבות הרכב, שזינקו ל-19,759 מקרים. מדובר למעשה על עליה ניכרת ותלולה ביחס לשנתיים האחרונות- 14 אלף כלי רכב שנגנבו בשנת 2022 ו-10 אלף בשנת 2021.

נעצרה כנופיית חשודים שהפעילו משחטות רכבים בשטחים לאחר שגנבו כלי רכב מישראל. דוברות משטרת ישראל
חלקי רכבים גנובים שנתפסו בפשיטה של המשטרה, שנה שעברה/דוברות משטרת ישראל

סנ"צ אנקרי הסביר שמרב החשודים בגניבת רכבים מגיעים משטחי הרשות הפלסטינית, וכי מדובר גם בכנופיות רבות של קטינים שאינם מחזיקים כלל ברישיון נהיגה. ממקרים רבים עולה, שמפעיל מבוגר מוביל את אותם קטינים, ושולח אותם לאזור גוש דן, שם הם מתפזרים ופורצים לרכבים שונים. בהמשך הם נוהגים בהם דרך כבישים מהירים עד למחסומים לשטחי יהודה ושומרון, ושם הם מוסרים את הרכבים למפעיל בתמורה לתשלום כספי.

"אנחנו תופסים את כולם במקביל באמצעות מחסום או פעילות חכמה, ואז אנחנו מזהים שיש פה התנהלות של כנופייה", הסביר סנ"צ אנקרי. "הם גונבים את כל סוגי הרכבים שיש. באופן חד משמעי אני אומר שקטין שעולה על רכב ונוהג בלי רישיון מסכן את הסביבה ואת כל משתמשי הדרך, וכמובן את השוטר שהוא נחשף אליו עד לרגע המעצר".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נעצרה כנופיית חשודים שהפעילו משחטות רכבים בשטחים לאחר שגנבו כלי רכב מישראל. דוברות משטרת ישראל
רכבים גנובים בפשיטה, בשנה שעברה/דוברות משטרת ישראל

ככל שחולפות השנים והטכנולוגיה המשטרתית משתכללת, כך גם גנבי הרכב נעשים מתוחכמים יותר בשיטותיהם. בימים אלו גנבים רבים מגיעים עם אמצעי שיבוש תדרים על מנת להקשות על איתורם, והחלפת לוחיות רישוי כבר הפכה לתנאי בסיסי כחלק מהפעילות העבריינית.

"הם עושים הכל כדי שהמשטרה לא תזהה אותם באמצעות האמצעים הטכנולוגיים", טען סנ"צ אנקרי. "לעתים אנחנו מזהים את פניהם באמצעות מערכות טכנולוגיות. אנחנו רואים שחלק מהם גם מגיעים עם מסיכות כדי שלא נזהה את הפנים שלהם. אזורי הפעילות כל הזמן משתנים והם לא פועלים רק בלילה אלא גם ביום. היו גם פעמים שהם נתפסו עם צ'קלקות על הרכבים".

כחלק מפעילותם, שוטרי תחנת צפון תל אביב מפעילים כלים טכנולוגיים שונים, משתפים פעולה עם יחידות ארציות ומחוזיות, ומציבים מחסומים לאחר קבלת דיווח. "אנחנו מבצעים את האכיפה מבלי להוריד את הרגל מהגז גם ביום וגם בלילה", התייחס מפקד תחנת צפון תל אביב למגמת העלייה במספר גניבות הרכבים. "מרבית הרכבים הנגנבים עוברים לשטחים ואת זה אנחנו רואים כתופעה. אני מניח שיש הרבה סיבות לעלייה שקשורות להתייקרות חלקי רכב והצורך בשימוש ברכב בשטחי יהודה ושומרון. נושא גניבות הרכב נמצא בראש מעיינינו מתוך תפיסה שאנחנו צריכים לעשות הכל כדי למגר את התופעה".

מפקד תחנת צפון תל אביב סנ"צ אליעד אנקרי. דוברות משטרת ישראל
מפקד תחנת צפון תל אביב סנ"צ אליעד אנקרי/דוברות משטרת ישראל

במהלך השיחה עמו, מפקד התחנה הביע ביקורת על כך שבית המשפט מורה פעמים רבות על שחרורם ממעצר של חשודים בגניבת רכב, על אף שמתקיים חשד מבוסס נגדם. "לעתים בתי המשפט מקלים בעונשים למרות שיש ראיות", אמר סנ"צ אנקרי. "הציפייה היא לייצר הרתעה ומדיניות נוקשה כדי להילחם בתופעה. אנחנו לא רואים דרך אחרת".

עם סיום השיחה סנ"צ אנקרי הדגיש שבמידה והשטח בו נגנב הרכב מתועד במצלמות אבטחה, כך החקירה המשטרתית תהיה יעילה יותר. כמו כן הוא ביקש להעביר מסר לציבור כי חשוב לדווח על כל אירוע גניבת רכב. "אני מצפה מהתושבים להיות עירניים ולדווח על כל חשוד שנמצא בשכונה ומעלה את חשדם. לסיכום אני רוצה לומר שמשטרת ישראל נמצאת בתנופת גיוסים וזו הזדמנות טובה לכל מי שמעוניין להצטרף לשירותינו כדי להילחם בפשיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully