וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחסים בין יהודים וערבים הדרדרו בגלל המלחמה? הסקר המקיף הזה מראה אחרת

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 17:14

5 חודשים למלחמה, היחסים בין יהודים וערבים במקומות העבודה הם יציבים, לפי סקר שערך ארגון יוזמות אברהם. לפי הסקר, 83% מהערבים ו-72% מהיהודים דיווחו על יחסים טובים, ורק 15% חוו מתח על בסיס לאומי. ככלל, עובדים מנסים להימנע משיח על המצב, אך כשיש שיח - הוא חיובי

ארגון יוזמות אברהם לקידום שוויון ושילוב בין יהודים לערבים בישראל ערך סקר מקיף אודות היחסים בין עובדים יהודים וערבים, 5 חודשים לתוך המלחמה. הסקר מצא כי המגמה בעיקרה היא חיובית.

מהסקר עולה כי 83% מכלל העובדים הערבים ו-72% מבין היהודים דיווחו שמצב היחסים בין ערבים ויהודים במקום עבודתם הוא טוב או טוב מאוד. אחוז אחד בלבד בקרב הערבים ו-2% בלבד בקרב היהודים העידו כי "היחסים רעים". המשיבים הנותרים דיווחו על יחסים סבירים.

34% מהעובדים היהודים טענו כי דעותיהם כלפי העובדים הערבים השתנו לרעה, לעומת 10% בלבד בקרב העובדים הערבים שטענו זאת כלפי עמיתיהם היהודים. 9% מהעובדים הערבים אף מעידים שדעותיהם כלפי חבריהם היהודים השתנו לטובה. כ-15% בלבד מהעובדים - הן הערבים והן היהודים - מעידים כי חוו בעבודה מתח, כגון ויכוח או כעס, במידה רבה או רבה מאוד.

קונים בשוק לוד, 22 במאי 2023. ראובן קסטרו
ערבים ויהודים קונים בשוק לוד/ראובן קסטרו

באופן כללי נראה שהעובדים נמנעים מלדבר על טבח ה-7 באוקטובר ועל המלחמה. מחצית מהערבים וכ-39% מהיהודים דיווחו שלדעתם אין צורך לדבר על המצב במקום העבודה. 60% מהעובדים הערבים ו-48% מהעובדים היהודים אכן לא נכנסו לשיח כזה, אולם אלה שכן עשו זאת מעידים שהשיח היה חיובי (44% מהערבים ו-40% מהיהודים) או ניטרלי (42% מהערבים ו-39% מהיהודים). רק 13% מהערבים ו-17% מהיהודים טענו שהשיח היה שלילי.

ממצא נוסף שעולה בסקר הוא כי במקומות עבודה שבהם העובדים מרגישים השקעה ביחסי יהודים-ערבים מצד ההנהלה, העובדים מחזיקים בתחושת שייכות מוגברת למקום העבודה. כך, 47% מהעובדים היהודים שסבורים שמקום עבודתם משקיע בגיוון מרגישים שייכים למקום עבודתם במידה רבה מאוד, לעומת 37% מהיהודים שאינם סבורים כך.

גם בקרב העובדים הערבים הנתונים דומים - 51% מהעובדים שסבורים שמקום עבודתם משקיע בגיוון, מרגישים שייכים במידה רבה מאוד למקום עבודתם, זאת לעומת 42% מאלה שאינם סבורים כך. בנוסף לכך, בקרב עובדים יהודים שמרגישים השקעה בגיוון והכללה מצד הנהלת מקום העבודה שלהם, העמדות, הדעות והתחושות כלפי הערבים במקום העבודה הן חיוביות יותר לעומת כלל מקומות העבודה. בעוד שבקרב כלל הנסקרים, 34% מהיהודים העידו כי עמדותיהם ביחס לעמיתיהם הערבים השתנו לרעה - שיעור השינוי לרעה בקרב עובדים במקומות עבודה שמשקיעים ביחסי יהודים-ערבים יורד ל-23%.

ת'אבת אבו ראס, הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן ת"א, 10 ביוני 2023. ראובן קסטרו
"אי של יציבות". אבו ראס/ראובן קסטרו

ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים שותפים של יוזמות אברהם: "בניגוד בולט לאווירה הקשה ולמתח הנלווה ליחסים בין יהודים וערבים כמעט בכל זירה, מעודד לגלות שמקומות עבודה משותפים רבים מהווים אי של יציבות המקיים מרקם יחסים תקין בין יהודים וערבים. היות והסקר מראה שהשקעה מטעם מקום העבודה בקשר בין ערבים ויהודים מגבירה את התחושות החיוביות, אנו קוראים לעוד ועוד מקומות עבודה להשקיע בתהליכים שמטרתם לטפח את הקשר".

הסקר בוצע על ידי מכון אפקאר וכלל 660 משיבים יהודים ו-607 משיבים ערבים, כולם עובדים בחברות וארגונים מעורבים מענפי המסחר והתעשייה, בריאות, תחבורה, הייטק והמגזר הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully