וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט בחדרה מבקר את המשטרה: "אוי ואבוי אם לא נאפשר הפגנות בעד או נגד הממשלה"

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 7:08

שופט ביהמ"ש בחדרה מתח ביקורת על המשטרה, שביקשה לשחרר 3 מפגינים שעל פי החשד אחזו לפידים ליד מעון משפחת רה"מ. "היה חשש לסיכון הציבור" טענו השוטרים - אך השופט נזף: "קשה להשתחרר מהרושם שהם הובאו רק כדי שיבלו לילה במעצר"

בווידאו: משפחות החטופים חוסמים את דרך בגין דרום בסמוך לשער הקרייה/צילום: ארז הראל

המשטרה ביקשה הבוקר (ראשון), מיוזמתה, את שחרורם של שלושה מהמפגינים שעצרה אמש במהלך הפגנה סוערת בקיסריה, שהגיעה עד קרוב למעונה של משפחת נתניהו. כמו כן, נער בן 15 שנעצר שוחרר בלילה בתחנה. שופט בית משפט השלום בחדרה אהוד קפלן נעתר לסנגורית, עורכת הדין שרית גולן ממערך עצורי המחאה, ושחרר את כל השלושה ללא תנאי.

בהפגנה חלק מהמפגינים החזיקו בלפידים בוערים ולטענת המשטרה, בחלק מהמקרים הייתה סכנה לשריפה. "אם היה נגרם אסון, זה לא היה מצחיק אף אחד", מסר לבית המשפט רס"ב רועי מסורי מטעם תחנת חדרה. לדבריו, העצורה ד"ר יולנדה יבור, תושבת אור עקיבא בת 48, מרצה באוניברסיטת תל אביב, נצפתה על ידי חלק מהשוטרים כשהיא מחלקת לפידים למפגינים.

"מדובר במעצר של אישה מבוגרת שנלקחה באישון לילה לבית מעצר קישון כאחרונת העבריינים, בגין מעשה שאין בו מעשה פלילי", טענה מנגד הסנגורית עו"ד שרית גולן, ממערך עצורי המחאה, "כולם אחזו בלפידים האלה שמותרים לשימוש", הוסיפה תוך שהדגישה כי לא בכדי המשטרה לא הציגה סרטונים לבית המשפט, "מהסרטון שאני אציג לביהמ"ש ניתן לראות איך כולם אוחזים בלפיד עם יד גבוהה, בלי סיכון. לא בכדי רק היא נעצרה מבלי שהיא הדליקה לפיד". לדבריה, "יולנדה יבור מפריעה למשטרת חדרה, הם לא אוהבים את המחאה שלה. היא מידי שבת ניצבת ומפגינה, והעובדה שאתמול קצין משטרה שלח אותה למעצר בקישון, והיום הם מבקשים תנאי שחרור בסמכות קצין ממונה ומביאים אותה לבית המשפט, מראה כמה הבקשה הזאת חסרת תום לב ועד כמה רוצים להביס אותה".

מדורה מאחורי הבית של ביבי בקיסריה, 16 במרץ 2024. עמוס גיל amos gil, אתר רשמי
מדורה מאחורי הבית של ביבי בקיסריה, 16 במרץ 2024/אתר רשמי, עמוס גיל amos gil

"לאחר ששמעתי את הצדדים, שוכנעתי שיש לשחרר את החשודה ללא תנאי", קבע השופט אהוד קפלן, "ראשית, האמור במזכר של קצין המשטרה מטעה. עיינתי בסרטון, ולא ראיתי שם לפידים במובן הרגיל של המילה, כלומר מוט שטבול בסמרטוט עם דלק, אלא באותם מעין לפידים שמשמשים באירועים שונים כגון חתונות, שמחות, הכנסת ספרי תורה, בכל מקום בארץ. לא מדובר בסוג של זיקוקים שאסורים בהחזקה או באבוקות שמשתמשים בהם בצורה מסכנת חיים במגרשי כדורגל. מדובר בסוג של דברים שניתן לקנות במאות אם לא אלפי חנויות בארץ. החשודה אפילו לא הדליקה את האבוקות האלו, והטענה שהדלקת האבוקות יכלה לגרום לשריפה - היא מופרכת ומתחסדת".

השופט קפלן קבע כי "הקרבה היחידה שלהם לצמחייה היתה כאשר שוטרים הפילו אותם ארצה, ואז באמת האש היתה קרובה לצמחייה וגם אז הצמחייה לא בערה כי צמחייה ירוקה לא בוערת מדברים כאלה".

השופט ציין לפרוטוקול כי "מטעמים לא ברורים (בעצם כן ברורים) היא הוחזקה בתחנת המעצר שלא לצורך בשעות הלילה - תופעה שחוזרת על עצמה פעם אחר פעם. לטעמי לא נשקפת ממנה שום מסוכנות, זכותה להפגין איפה שהיא רוצה, נגד או בעד מה שהיא רוצה, ואוי ואבוי לנו אם לא נאפשר הפגנות בעד או נגד הממשלה - על זה אנחנו נלחמים כאן ולא על שלוות חייהם של השכנים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מדורה גדולה על הכביש במהלך ההפגנה בשער בגין של הקריה, 16 במרץ 2024. אורי סלע
מדורה גדולה על הכביש במהלך ההפגנה בשער בגין של הקריה, 16 במרץ 2024/אורי סלע

הוא שיחרר ללא תנאי בנימוקים דומים גם את שרון בן בשט, תושב יובלים בן 49 שנעצר אמש בחשד שהצית אבוקה בהפגנה -. "לא מצאתי שהחשוד עבר עבירה כלשהי", קבע השופט קפלן, "הטענה שמדובר בזיקוק היא טענה מופרכת מעין כמוה, כי זיקוק הוא סוג של רקטה קטנה שאתה מצית אותה והיא עפה מנקודה א לנקודה ב ואותה רקטה קטנה אכן עלולה לגרום לשריפה ואף לפציעה, אבל מה שהחשוד החזיק זה לא זיקוק, בשום אופן לא". הוא הוסיף, "קשה להשתחרר מהרושם שעצורים שהמשטרה לא חפצה ביקרם, בלשון המעטה, מובאים לשחרור בבית המשפט תחת שיחרורם בתחנת המשטרה, וזאת כדי שיבלו לילה מיותר במעצר".

השופט קפלן שיחרר ללא תנאי גם את ינון ירדן כבן ה-53 מהישוב כחל, שהמשטרה עצרה כיוון שלטענת שוטרים הוא קרא לעברם: "בזויים, חלאות, כלומניקים".

"אמר להם את דעתו עליהם, השוטרים נעלבו ועצרו אותו ואם לא די בכך, הוא בילה את הלילה בתחנת המשטרה", ציין השופט, "אני סבור שהעבירה שמיוחסת לו, גם אם יש חשד סביר שעבר אותה (וזה לא בטוח בכלל לאור הדברים שנאמרו שספק אם הם מגיעים כדי העלבת עובד ציבור), אינה מקימה עילת מעצר". הוא הביע את מורת רוחו שזהו החשוד השלישי שמובא בפניו היום עם בקשה לשחרורו בתנאים "כאשר ניתן היה לשחררו כבר אתמול בתחנת המשטרה", והוסיף, "חבל, אחר כך אנחנו שומעים מהמשטרה שהיא סובלת ממחסור בתחנות המעצר".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק, יחד עם זאת המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור. עוד נציין כי ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית, הרי שהיא נלמדת ובמידת הצורך מופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully