וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שופטי עליון לא מקבלים חסינות אצלנו": עימות בין נציב התלונות על השופטים לח"כ רוטמן

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 14:37

כאילו חזרנו ל-6 באוקטובר: על רקע סערת השופט כבוב, בוועדת החוקה יתקיים מחר דיון בנוגע להתנהלות נציבות הציבור על השופטים. תכתובת חושפת עקיצות הדדיות בין הנציב אורי שהם, שצפוי לעמוד בראש הוועדה למינויים בכירים, ליו"ר ועדת החוקה: "לטענות שלך אין רגליים"

בווידאו: יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן דורש מנציגת הנהלת בתי המשפט להתנצל/ערוץ הכנסת

תכתובת שהגיעה לידי וואלה חשפה עקיצות הדדיות בין נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם, לבין יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. זאת, לקראת דיון שיתקיים מחר בוועדת החוקה בנוגע להתנהלות נציבות הציבור על השופטים.

במכתב התייחס שהם לטענות כלפיו, לפיהן שופטי בית המשפט העליון זוכים לחסינות ממנו: "למרבה הצער אין רגליים לטענה כלל ועיקר", כתב לרוטמן. "מאז הקמת הנציבות בשנת 2003 ועד היום, נמצאו 12 תלונות מוצדקות על שופטים שכיהנו בבית המשפט העליון, וזאת בנוסף לתלונות שבירורן הסתיים בהערה לשופט" ציין הנציב.

הדיון שעתיד להתקיים מחר, יערך בשל פרסומים בתאגיד השידור, לפיהם שופט העליון חאלד כבוב קידם לכאורה את משרד עו"ד שבו חברה בתו. תלונה זו נמצאת כעת בבירור אצל שהם. בנוסף למקרה זה, שהם דחה את התלונה שהוגשה נגד השתתפותו של השופט יצחק עמית בדיון בוועדה לבחירת שופטים שדנה בנושא מינוי נשיא לביהמ"ש העליון, שעה שעמית הוא המועמד שאמור להתמנות לתפקיד לפי שיטת הסניוריטי.

שמחה רוטמן, 12 בפברואר 2024. ראובן קסטרו
שמחה רוטמן, 12 בפברואר 2024/ראובן קסטרו

רוטמן מצידו כתב בחזרה לנציב כי הוא מבקש לקבל לידיו "נתונים על אודות 12 התלונות כנגד שופטי העליון אליהן התייחסת במכתבך. במסגרת זו אשמח להבין מהו היחס בין שיעור התלונות שטופלו בנציבות על פני למעלה מ-20 שנה - החל ממועד הקמת הרשות בשנת 2003, אל מול הממוצע הנהוג בגופים שיפוטיים אחרים, לרבות שיעור התלונות שנמצאו כלא מוצדקות, ממתינות להכרעה או כאלה שנקבע כי 'מיצו את עצמן'; כמו כן, אודה לקבלת נתוני ההתפלגות בין שיעור התלונות שהתקבלו בעניינם של שופטי עליון לבין אלה שהתקבלו בעניינם של שופטים בערכאות הנמוכות, דיינים וקאדים".

עם זאת נראה כי הדיון מחר יהיה סוער, וצפוי אפילו עימות בין השניים, שכן שהם הבהיר במכתבו של רוטמן שלפי החוק חלה עליו חובת סודיות, כלשונו "מוטלת עליי ועל עובדי הנציבות חובת סודיות מלאה ומוחלטת בעניינן של תלונות המתבררות בנציבות, ואני וכל עובדי הנציבות אף חתמנו על 'כתב שמירה על סודיות' כמצוות המחוקק. משכך, אין בידי למסור או לפרט כל דבר ועניין הקשורים בעניינן של תלונות המתבררות או שהתבררו בנציבות, ובכלל זה תלונות שבירורן תלוי ועומד ואף תלונות שבירורן עתיד להסתיים או הסתיים בעבר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
טקס פרישת שופט בית המשפט העליון, השופט אורי שהם, ירושלים, 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
אורי שהם/ראובן קסטרו

ח"כ רוטמן מצידו מקבל באופן חלקי את טענה זו, וכתב בחזרה לנציב: "באשר לצורך בשמירת הסודיות: ראשית, אציין כי חובת הדיווח השנתית הקבועה בסעיף 27 לחוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב,2002- מורה לנציב לשתף את שר המשפטים ואת נשיא בית המשפט העליון בנתונים הרלוונטיים הנוגעים לעבודת הנציבות. לאחר קבלת הדיווח, על שר המשפטים לשתף בו את וועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת תוך השמטת שמות ופרטים מזהים בלבד, כך שאין מניעה עקרונית מלשתף במידע האמור את חברי ועדת החוקה. שנית, אני סבור כי הדיון ישרת את אינטרס הציבור בעבודת הנציבות למרות המגבלות שפורטו. למען הסר ספק - אבהיר כי הנתונים שהתבקשו יימסרו לחברי הוועדה רק בכפוף לעמידה בהוראות החוק בדבר שמירת הסודיות ושמירה על בטחון המדינה ויחסי החוץ שלה".

יש לציין כי שהם עתיד לסיים את תפקידו בתוך פחות מחודש ימים והיום היה אמור להתמנות לתפקיד אחר - יו"ר הועדה למינויים בכירים, אלא שבעקבות סירובה של מפלגת הציונות הדתית רה"מ דחה את ההצבעה היום בממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully