וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הביטוח הלאומי מזהיר מפני גירעון בתקציב: "ב-2036 לא נהיה מסוגלים לשלם לציבור"

עודכן לאחרונה: 17.3.2024 / 12:05

כבר השנה, התשלומים צפויים להיות גבוהים מההכנסות, ויהיה צורך למשוך כספים מקרן החיסכון של הגוף הממשלתי. עם זאת, כך צופה דוח, כבר ב-12 השנים הקרובות צפויה הקרן להתייבש - וזאת לפני שחושבו ההוצאות שנגרמו מהמלחמה. "הביטוח הלאומי הכרחי, חייבים לפעול למען עתידו"

סגן היועץ המשפטי של ביטוח לאומי על החל"ת/מעריב

הביטוח הלאומי מזהיר היום מפני בעיות כלכליות ממנו סובל הגוף הממשלתי - ועלולות להוביל לכך שכבר ב-2036 לא יוכל לממן את מלוא הזכויות המגיעות לציבור על פי חוק. דוח תלת-שנתי שצופה את תשלומי הביטוח הלאומי, חוזה כי הוצאותיו עבור השנה החולפת יהיו גבוהים מההכנסות המתקבלות, ובשל כך יהיה צורך למשוך כסף מקרן החיסכון.

משנת 2030 - הביטוח הלאומי צפוי להיאלץ לבצע פדיון מוקדם של חלק מהקרן ולהשתמש בסכומים אלה, הנאמדים על מיליארדי שקלים, כדי להשלים את מלוא התחייבויותיו לציבור. בשנת 2036, כאמור, הקרן צפויה להתרוקן וללא מימון נוסף או החזרת הכספים שנלקחו לאוצר המדינה - הביטוח הלאומי לא יהיה מסוגל לשלם את מלוא התחייבויותיו.

הדוח שנוצר משקף את מצב התנאים נכון לסוף 2022. בשל כך, שר העבודה יואב בן צור ביקש לעדכן את הדוח ולהכניס בו את המדדים המשתנים בעקבות המלחמה כדי לקבל תמונה מדוייקת יותר ומותאמת למציאות העכשווית.

המוסד לביטוח לאומי אשדוד. ראובן קסטרו
המוסד לביטוח לאומי אשדוד/ראובן קסטרו

הוצאות המלחמה מתחלקות לשני תחומים עיקריים: הראשון, תשלום קצבאות לאזרחים מבוטחים, משלמים ביטוח לאומי באופן שוטף. השני - תשלומים מיוחדים במסגרת החלטות ממשלה, אותם תממן באופן ישיר קופת המדינה, בכך שתפצה את הביטוח הלאומי.

על פי הדוח, משבר הקורונה גרם להפחתה בהכנסות הביטוח הלאומי הן באופן ישיר מהציבור והן מקופת המדינה וכן הקטנת שיעור ההשקעות של הגוף באגרות חוב. בבד בבד, שינויי חקיקה מהשנים האחרונות גם הם השפיעו על יציבותו הכלכלית של הביטוח הלאומי. בהם העלאת גיל הפרישה לנשים ב-2021, והרפורמה בנכות שעברה לאחר שנים ללא שינוי.

כדי לפתור את המצב, בן צור קרא להקים ועדה משותפת בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר בה ידונו על הנושא ויעלו פתרונות כדי להבטיח את המשך עצמאות הביטוח הלאומי והבטחת המשך התשלומים לתושבי ישראל ששילמו ביטוח כל חייהם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חה"כ יואב בן צור. ראובן קסטרו
בן צור/ראובן קסטרו

"עצמאות הביטוח הלאומי והמשך התשלומים לתושבי ישראל הם דבר הכרחי בחברה ערכית ומתוקנת. הציבור בישראל שילם כל חייו ביטוח לאומי והוא רוצה ללכת לישון בידיעה שאם חלילה משהו קורה - הביטוח הלאומי יהיה שם עבורו וישלם לו את כל הזכויות שצבר לאורך השנים", הגיב לנתוני הדוח בן צור. "הנחתי את כל הגורמים הרלוונטיים לשבת יחד ולנסות להגיע לפתרונות ראויים וזאת במקביל לאמירה הברורה שקיזוז קצבאות לא יהיה תחת המשמרת שלי. אנשים סיעודיים, אזרחים ותיקים, אנשים עם מוגבלות, מובטלים לא יפגעו. לאורך השנים עברו רפורמות בחקיקה, מועברים מיליארדי שקלים כל שנה - וזהו נושא חברתי, כלכלי וערכי שיש לתת עליו את הדעת כדי להבטיח את המשך קיומו".

"הביטוח הלאומי הוא גוף שורשי וחברתי שהוקם עוד בימי גולדה מאיר כדי להבטיח שכל אדם שזקוק לסיוע לא יהיה תלוי ברחמי הזולת אלא תוענק לו עזרה בזכות מלאה. הרוח והמדיניות הזו היא חוק במדינת ישראל וטוב שכך", מסר ממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, צביקה כהן. "משבר הקורונה והמלחמה הקשה בה אנו נמצאים רק מחדדת את הצורך בארגון כמו הביטוח הלאומי שנותן מענה לנפגעי האיבה, למובטלים, לאזרחים ותיקים, לסיעודיים, למקבלי הבטחת הכנסה ועוד. במציאות בה המצב הכלכלי והבטחוני משתנה באופן תדיר, אזרחי ישראל צריכים לחיות בידיעה שיש גוף סוציאלי שנמצא שם עבורם והם שילמו כדי להבטיח זאת. מצבו האקטוארי של הביטוח הלאומי הוא נושא שצריך להיות שקוף לציבור ולמקבלי ההחלטות כדי לוודא שתושבי ישראל מבוטחים עוד שנים רבות קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully