וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיפים טוענים: מעולם לא היו בחירות פחות שקופות ברוסיה

עודכן לאחרונה: 15.3.2024 / 21:54

שיעור המצביעים ביום הראשון של הבחירות ברוסיה גבוה במיוחד, ומשקיפים עצמאיים טוענים שהסיבה היא שמעסיקים מכריחים את העובדים לצאת להצביע, כדי להוכיח שהמדינה מתייצבת מאחורי פוטין. החשש: ההצבעה האלקטרונית תאפשר זיופים. אזרחים שהציתו ושפכו דיו לקלפיות נעצרו

בווידאו: תושבי כפר ליד סנט פטרסבורג מצביעים לבחירות לנשיאות ברוסיה/רויטרס

מעולם לא היו ברוסיה בחירות נעדרות שקיפות כמו אלה שנפתחו היום. כך טוען סטניסלב אנדרייצ'וק, העומד בראש גוף עצמאי המנטר את הבחירות לנשיאות. לדבריו, העובדה שזו הפעם הראשונה שרוסיה משתמשת בהצבעה אלקטרונית, ושהבחירות נמשכות שלושה ימים, משמשות כדי למנוע הצבעה הוגנת. "אלה הבחירות הסגורות ביותר, החשאיות ביותר בהיסטוריה של רוסיה", אמר אנדרייצ'וק, בהתייחס לתקופה שאחרי התמוטטות ברית המועצות.

ביום הראשון של הבחירות נרשם שיעור הצבעה גבוה במיוחד, שלטענת אנדרייצ'וק משקף לחץ על הציבור מצד המעסיקים לצאת ולהצביע. "אנשים הולכים להצביע דבר ראשון על הבוקר, כי הבוסים שלהם מכריחים אותם. זה נוח מאוד לעקוב אחרי המצביעים משום שזה יום עבודה", הוא אמר.

בחירות ברוסיה, 15 במרץ 2024. רויטרס
אזרחיות רוסיות מצביעות במוסקבה, 15 במרץ 2024/רויטרס

בקרמלין טוענים שהליך הבחירות, שפוטין צפוי לנצח בו ברוב סוחף, הוא דמוקרטי לחלוטין. בבחירות משתתפים 706 משקיפים זרים, ויותר מ-300 אלף משקיפים רוסים שמונו על ידי המועמדים, המפלגות המשתתפות בבחירות וארגונים חברתיים.

שישה מקורות אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שמנהלים של חברות ממשלתיות הפעילו לחץ על העובדים להצביע. ארבעה מהם אמרו שהעובדים נדרשו לספק הוכחות לכך שהצביעו. "במפעל שלנו, נאמר לכולם להצביע ב-15 במרץ ולשלוח סלפי למנהלים", אמר אחד המועסקים במפעל בבעלות המדינה. שיעור הצבעה גבוה חשוב במיוחד לקרמלין, שכן אחרי שנתיים של מלחמה באוקראינה, פוטין נחוש להראות שהציבור מתייצב מאחוריו. על פי הנתונים הרשמיים, 33% מבעלי זכות ההצבעה כבר הצביעו ביום הראשון. ואולם במחוזות האוקראיניים שסופחו לרוסיה, דונצק וחרסון, מגיע שיעור ההצבעה ל-70%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בחירות ברוסיה, 15 במרץ 2024. רויטרס
קלפי באזור מוסקבה/רויטרס
בחירות ברוסיה, 15 במרץ 2023. רויטרס
קלפי ניידת באזור כפרי ליד אומסק/רויטרס

אנדרייצ'וק הביע דאגה מיוחדת מהאפשרות שניתנה לשליש מהמדינה להצביע באמצעים אלקטרוניים. זאת משום שתוצאות כאלה ניתן להטות בקלות, ואין דרך לבדוק אותן. גם העובדה שהבחירות נמשכות שלושה ימים, לדבריו, פותחת פתח לזיופים במהלך הלילה.

במהלך היום נעצרו כמה אזרחים רוסים בטענה שהיו מעורבים במעשי ונדליזם בקלפיות. בחלק מהמקרים שפכו מצביעים דיו לתוך הקלפיות. במקרים אחרים הוצתו קלפיות. רוב המקרים אירעו במוסקבה, בעיר וורונז' בדרום רוסיה, ובצפון הקווקז. אישה אחת השליכה פצצת דלק בקלפי בסנט פטרסבורג. עם זאת, הרשויות לא הודו שמעשי הוונדליזם קשורים למחאה נגד השלטון. בסרטונים שפורסמו בטלגרם נשמעו כמה ממבצעי מעשי הוונדליזם קוראים סיסמאות פרו אוקראיניות. יו"ר ועדת הבחירות אלה פמפילובה כינתה את המוחים "חלאות", ואמרה שחלקם ביצעו את המעשים תמורת בצע כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully