וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הרוב הדמוקרטי נגד נתניהו: "שיקולי ההישרדות פוליטית שלו גברו על האינטרס הישראלי"

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 19:58

הסנאטור היהודי צ'אק שומר, מקורב בעבר לנתניהו, אמר בנאום חריף שחזונו של נתניהו "לא מתאים יותר לצרכי ישראל", ויש ללכת לבחירות. לדבריו, נתניהו "איבד את דרכו" כשאפשר לשיקול הפוליטי לגבור על האינטרס הישראלי. שגריר ישראל בוושינגטון תקף: "מזיק למטרות המשותפות"

פגישת נתניהו-בלינקן/לע"מ

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני, הסנאטור היהודי צ'אק שומר, אמר בנאום שנשא במליאת הסנאט היום כי "חזונו של ראש הממשלה נתניהו תקוע בעבר ולא מתאים יותר לצרכיה של ישראל". שומר ציין כי בשל כך על ישראל ללכת לבחירות.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט אמר כי הוא מכיר את נתניהו שנים רבות וסבור כי ראש הממשלה "איבד את דרכו כאשר הרשה לשיקולי הישרדות פוליטית לגבור על האינטרסים של ישראל". לדבריו "נתניהו הכניס את עצמו לקואליציה עם אנשי ימין קיצוני כמו השרים סמוטריץ' ובן גביר וכתוצאה מכך הוא היה מוכן להשלים עם פגיעה באזרחים בעזה שגורמת להידרדרות חסרת תקדים בתמיכה של העולם בישראל. ישראל לא תוכל לשרוד אם תהיה מנודה בעולם".

שומר האשים את נתניהו בהחלשת המרקם הפוליטי והמוסרי של ישראל ע"י נסיונותיו לפגוע במערכת המשפט והפגין אפס נכונות לפעול למען השגת שלום, עוד לפני המלחמה בעזה. שומר הוסיף כי אם נתניהו יסלק את בן גביר וסמוטריץ' מהקואליציה זה יהיה צעד משמעותי בכיוון הנכון. "אבל למרבה הצער אין סיבה להאמין שנתניהו יעשה זאת", הוא הוסיף.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'רלס שומר בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
צ'אק שומר בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024/רויטרס

מדובר בביקורת חסרת תקדים בחריפותה מצד מי שנחשב לאחד התומכים הגדולים ביותר של ישראל בארה"ב ושבמשך שנים נחשב למקורב לנתניהו.

שומר טען כי ארבעת המכשולים המרכזיים לשלום בעת הזו הינם: חמאס ותומכיו מקרב הפלסטינים, אנשי הימין הקיצוני בממשלת ישראל ובציבור הישראלי, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

"אם לא נתגבר על המכשולים האלה ישראל והגדה המערבית ועזה יישארו במעגל אלימות אותו אנו חווים כבר 75 שנה", אמר שומר. הוא ציין כי חמישה חודשים אחרי תחילת המלחמה בעזה על ישראל לבצע הערכת מצב. "אני מאמין שבחירות חדשות הן הדרך היחידה לאפשר תהליך קבלת החלטות בריא לגבי עתידה של ישראל בתקופה בה ישראלים רבים כל כך חשים שאיבדו אמון בכיוון אליו מובילה הממשלה", אמר שומר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
צ'אק שומר נפגש עם בני גנץ בוושינגטון, 5 במרץ 2024. רויטרס
צ'אק שומר נפגש עם בני גנץ בוושינגטון, 5 במרץ 2024/רויטרס

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הוסיף: "אני מאמין שרוב הציבור הישראלי יכיר בצורך בשינוי ואני מאמין שבחירות חדשות מיד לאחר שהמלחמה מתחילה להסתיים תיתן לישראלים הזדמנות להביע את דעתם לגבי החזון ליום שאחרי המלחמה".

שומר ציין כי ארה"ב לא יכולה להכתיב את תוצאות הבחירות וגם לא צריכה לנסות לעשות זאת. "הציבור הישראלי צריך להחליט ואני מאמין שהציבור הישראלי מבין שישראל לא יכולה להצליח אם היא תהיה מנודה בעולם", אמר שומר.

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי התייחס לנאומו של שומר בסנאט ואמר: "הסנאטור צ'אק שומר נתן לנו התראה מוקדמת על כך שהוא מתכוון לשאת נאום בנושא ישראל. הוא לא ביקש אישור, ואנחנו לא הבענו דעה בנושא. זכותו להביע את דעתו".

דוברות הליכוד מסרה בעקבות הדברים: "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם. בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה".

יאיר לפיד נואם בפני הכינוס השנתי של ״ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה", מוזיאון אנו, 21 בפברואר 2021. ללא, אתר רשמי
"הוכחה שנתניהו מאבד את גדולי התומכים של ישראל בארה"ב". יאיר לפיד/אתר רשמי, ללא

השר בני גנץ אמר הערב בתגובה למתקפה של הסנאטור צ'אק שומר על נתניהו: "ארה"ב וישראל חולקות ערכים ואינטרסים משותפים, ואזרחי ישראל והנהגתה מוקירים תודה גדולה על התייצבותה של ארה"ב לצד מדינת ישראל ברגעיה הקשים והמורכבים. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר הוא ידיד ישראל, שמסייע לה רבות גם בימים אלו, אך הוא שגה בהתבטאותו. ישראל היא דמוקרטיה חזקה, ורק אזרחיה יקבעו את הנהגתה ועתידה. כל התערבות חיצונית בנושא אינה נכונה ואינה מקובלת".

שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג תקף את שומר בעקבות דבריו. "ישראל היא דמוקרטיה ריבונית", מסר. "זה מזיק עוד יותר כאשר בזמן מלחמה נגד ארגון הטרור הרצחני חמאס מתבטאים לגבי פוליטיקה פנימית של בת ברית דמוקרטית. זה מזיק לאינטרסים ולמטרות המשותפות שלנו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "נאומו של הסנטור צ'אק שומר הוא הוכחה לכך שאחד אחרי השני מאבד נתניהו את גדולי התומכים של ישראל בארה"ב. מה שיותר גרוע - הוא עושה את זה בכוונה. נתניהו גורם נזק כבד למאמץ הלאומי לנצח במלחמה ולשמור על ביטחון ישראל".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב לדברים ואמר כי "ללא קשר לדעותינו הפוליטיות, אנו מתנגדים בתוקף להתערבות פוליטית חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו אומה עצמאית, לא רפובליקת בננות. עם איום הטרור בדרכו למערב, עדיף שהקהילה הבינלאומית תסייע לישראל במלחמתה הצודקת, ובכך תגן גם על מדינותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully