וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן מינה את יועצו הכלכלי מוחמד מוסטפא לראש הממשלה

עודכן לאחרונה: 16.3.2024 / 19:16

מינויו של מוסטפא הצפוי היום, והקמתה של הממשלה הפלסטינית הבאה, הינו צעד פוליטי ראשון בתהליך התחדשות של הרשות לאחר 7 באוקטובר. מדינות ערביות ומערביות חלוקות בשאלה האם מוסטפא, שהינו איש סודו של אבו מאזן, הוא האדם הנכון לתפקיד שיוכל לקדם את הרפורמות המתבקשות

בווידאו: פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה/צילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע היום (חמישי) על מינויו של יו"ר קרן ההשקעות הפלסטינית מוחמד מוסטפא לראש ממשלה ולהטיל עליו להרכיב ממשלה חדשה, כך לפי בכירים פלסטינים ואמריקנים.

למה זה חשוב

מינויו של מוסטפא והקמתה של מה שאמורה להיות ממשלת טכנוקרטים הוא הצעד הפוליטי הראשון בתהליך "ההתחדשות" של הרשות הפלסטינית לאחר 7 באוקטובר ובמאמץ לבצע רפורמות.

מדינות ערביות ומערביות חלוקות לגבי השאלה האם מוסטפא - שנחשב לאיש סודו של אבו מאזן - יקבל יד חופשית מהנשיא הפלסטיני לבצע רפורמות משמעותיות ברשות.

מוחמד מוסטפא. ויקיפדיה,Khaled6680, אתר רשמי
מוחמד מוסטפא/אתר רשמי, ויקיפדיה,Khaled6680
  • תומכיו של מוסטפא טוענים מנגד כי דווקא בשל העובדה שאבו מאזן רוחש לו אמון הוא יוכל לבצע את הרפורמות הנדרשות.
  • הסוגיה המרכזית שתעמוד בפני הממשלה הפלסטינית החדשה תהיה ייצוב הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, והכנת תוכנית לגבי שילוב הרשות בניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. לכך יש להוסיף את המצב הכלכלי החמור בה נמצאת הרשות.

במוקד החדשות

  • ראש הממשלה הפלסטיני היוצא, מוחמד שתייה, התפטר לפני כמה שבועות אחרי חמש שנים בתפקיד. זאת, על רקע לחץ הולך וגובר על אבו מאזן מצד ארה"ב ומדינות ערביות לבצע רפורמות נרחבות כולל הזרמה של דם חדש להנהגת הרשות.
  • מוסטפא בן ה-69 משמש מזה כמה שנים כיועצו הכלכלי של אבו מאזן ובעבר כיהן כשר הכלכלה וכסגן ראש הממשלה.
  • מוסטפא עבד בעבר בבנק העולמי והוא מחזיק בתואר דוקטור מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

מאחורי הקלעים

  • שלושה בכירים אמריקנים, ערבים ופלסטינים אמרו כי בשבועות האחרונים התנהל מסע לחצים מצד מדינות מערביות וערביות על אבו מאזן בכל הנוגע למינוי ראש הממשלה הבא.
  • כמה מדינות ערביות ובהן איחוד האמירויות רצו שראש ממשלה החדש לא יהיה אחד מנאמניו של אבו מאזן ושיהיה לו מעמד עצמאי, כך לפי המקורות.
  • אחד השמות שהוזכרו כמועמד מהסוג הזה הוא ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד. בכירים ערבים ואמריקנים אמרו שאבו מאזן התנגד למינויו של פיאד אבל הבטיח שהממשלה החדשה תהיה ממשלת טכנוקרטים.
  • מקור שמעורה בפרטים ציין כי קטאר לחצה על אבו מאזן למנות לממשלה החדשה אישים שיהיו מקובלים על חמאס, כולל איסלאמיסטים, כדי שאלה יוכלו לפעול גם בעזה. אבו מאזן דחה את הבקשה הזו.
ג'ו ביידן וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רויטרס
הממשל האמריקני החליט לא להתערב במינוי. אבו מאזן וביידן/רויטרס
  • מועמדותו של מוסטפא לתפקיד ראש הממשלה נתקלה בהתנגדות מסוימת גם מתוך הממשל האמריקני. מספר גורמים במשרד החוץ בוושינגטון הביעו דאגה כי העובדה שמוסטפא הוא אחד מנאמניו של אבו מאזן תביא לכך שהוא לא יבצע רפורמות אמיתיות.
  • בכיר פלסטיני אמר כי כמה בכירים במשרד החוץ האמריקני ובבית הלבן פגשו בשבועות האחרונים את מוסטפא ושמעו ממנו על תוכניותיו במידה שהוא ימונה לראש ממשלה. מוסטפא אף מסר לבכירים בממשל האמריקני מסמך כתוב עם עיקרי תוכניתו לייצוב הרשות הפלסטינית ולשילוב הרשות בניהול עזה.
  • ממשל ביידן לא התערב ישירות בשאלה מי יהיה המועמד לתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני והחליט לשמור על ניטרליות. בכירים אמריקנים אמרו כי יבחנו את מוסטפא ואת ממשלתו לפי מעשיהם.
  • ממשלת ישראל גם לא הביעה התנגדות למינויו של מוסטפא. בכירים ישראלים אמרו למקביליהם האמריקנים כי אין להם בעיה עם מוסטפא, והם יעבדו איתו על כל הנושאים מלבד סוגיית רצועת עזה.

התמונה הגדולה

  • ראש הממשלה נתניהו עדיין מתנגד לשילובה של הרשות הפלסטינית בניהול הרצועה ביום שאחרי המלחמה. שר הביטחון גלנט ובכירי מערכת הביטחון טוענים כי הרשות הפלסטינית צריכה להיות מעורבת בצורה כזו או אחרת כיוון שהיא האלטרנטיבה היחידה לשלטון חמאס או לממשל צבאי ישראלי.
  • האתגר העיקרי של מוסטפא כראש ממשלה יהיה להוכיח לארה"ב ולמדינות מערביות אחרות שתומכות ברשות הפלסטינית וכן למדינות המרכזיות בעולם הערבי כי הוא אמין, מהימן ובעל יכולת לדחוף רפורמות אמיתיות ברשות הפלסטינית.
  • בלי האמון שזה מה שבכוונתו לעשות, ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב אינן צפויות ללחוץ על ישראל לאפשר לרשות הפלסטינית למלא תפקיד ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully