וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמוג כהן ביקש לחשוף פרטים על הפרשה הביטחונית. העליון דחה את הערעור

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 10:40

השופט אלרון דחה את הערעור שהגיש חבר הכנסת בנוגע לפרשה החמורה, שבמהלכה אדם שהתחזה לקצין הצליח להשיג מידע סודי על צה"ל בזמן המלחמה. "נחה דעתי כי המצב הקיים, שבו הותר פרסום כתב האישום המושחר, הוא נכון לעת הזו", כתב אלרון. ח"כ כהן: "זכות הציבור לדעת"

אלמוג כהן/צילום מסך: קשת 12

שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון דחה היום (חמישי) את הערעור שהגיש ח"כ אלמוג כהן, שביקש לחשוף פרטים בנושא כתב האישום הנוגע לפרשה הביטחונית החמורה שבמהלכה אדם שהתחזה לקצין הצליח להשיג מידע סודי. בין היתר הצליח המתחזה לשים את ידיו על ידיעות סודיות על סדרי כוחות הביטחון, אמצעים קיימים בשימוש צה"לי, אמצעים חסרים, הסברים על יכולות מסווגות ועוד.

השופט אלרון נימק את החלטתו במילים הבאות: "נחה דעתי כי המצב הקיים, שבו הותר פרסום כתב האישום המושחר, הוא הנכון לעת הזו. יש להניח כי המדינה, כפי שפעלה עד כה, תוסיף ותבחן בחלוף הזמן את האפשרות לפרסם פרטים נוספים על אודות הפרשה החמורה מושא כתב האישום. בשלב זה, כאמור, העניין הציבורי בפרסום שמו של המשיב 2 עצמו ושמם של הגורמים שעמם נפגש אינו רב, והוא נסוג מטעמים מוצדקים".

יוסף אלרון, שופט בית המשפט העליון. יונתן זינדל, פלאש 90
דחה את הערעור. השופט אלרון/פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כ אלמוג כהן מסר בתגובה: "לצערי השופט אלרון דחה את בקשתי לחשוף את שמו של הקצין המרגל ואת שמות האנשים אליהם העביר את המידע (שעדיין מסתובבים חופשי אף לאחר שאינם דיווחו על מעשיו), בטענה שפרסום זה מהווה פגיעה בביטחון המדינה. צר לי כי לאחר 7 באוקטובר עדיין מקבלים את דברי מערכת הביטחון כדברי אלוקים חיים, והשופט אלרון אינו קרא תיגר על החלטותיהם. אמשיך לפעול בנחישות ולא ארפה את ידיי עד אשר האמת תצא לאור, זכות הציבור לדעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חה"כ אלמוג כהן. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"זכות הציבור לדעת". ח"כ אלמוג כהן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מכתב האישום שהוגש במסגרת הפרשה עולה כי הנאשם שירת בצה"ל במשך 6 שנים בכמה יחידות ושוחרר בדרגת סגן. במועד שבו ביצע את העבירות הוא שימש כקצין מילואים בדרגת סגן. הוא שירת במילואים בשירות חד יומי בשלוש הזדמנויות בשנת 2018. לפי כתב האישום, הנאשם התחזה לקצין בדרגת סרן והציג עצמו בכזב כמי שנשלח מטעם מערך בצה"ל, ובדרכי מרמה השיג גישה למידע סודי ברמת סיווג גבוהה ביותר, תיעד מידע מסווג בדרכים שונות ובכמה הזדמנויות חלק מידע סודי עם גורמים אזרחיים וצבאיים שאינם מוסמכים לכך.

באישום מתואר שהנאשם "גייס" את עצמו למילואים על אף שלא קיבל צו 8. הוא יצר קשר בוואטסאפ עם עוזר קמ"ן וביקש להתגייס לשירות מילואים. כשהגיע לבסיס אוגדה הוא הציג את עצמו ואמר לנוכחים שם שהוא איש מודיעין. אותו איש אמר לנאשם כי אינו מכיר אותו. באותו היום הוא פנה לקצין בדרגת סגן אלוף והציג את עצמו בכזב כחייל מיחידה מיוחדת. הוא ציין בפני הקצין הבכיר כי ברצונו לסייע. אותו קצין אמר לנאשם כי הוא אינו מכיר אותו ולא זקוק לעזרתו ועזב את המקום. בנסיבות שעדיין אינן ידועות, הנאשם עדיין הצליח להיות נוכח בהערכות מצב, במרכז שליטה ואף ישב סביב שולחן הערכת מצב באגף המבצעים.

בהמשך כתב האישום מתואר כיצד המתחזה נפגש עם קציני מטה נוספים, וסייע בבירור סטטוס גיוס כוחות חטיבות שונות וטיפל בבעיות שונות. למחרת הוא צילם חיילים וכן מסכי מחשב צבאיים. באותו יום הוא פגש אדם נוסף ונסע עמו לפיקוד. במהלך שהותו שם ענד הנאשם על כתפיו דרגות סרן על אף שידע שדרגתו היא סגן כדי להטעות את הסובבים. בשעות הערב של אותו יום הוא השתתף, על אף שאינו מוסמך, לכך בהערכת מצב והציג את עצמו כקמ"ן מבצעים.

באחד המקרים באותו הערב הוא פנה לחיילת במקום בניסיון לסייע, ונאמר לו כי צריך אישור של קצינת ביטחון מידע. החיילת נתנה לו את מכשיר הטלפון הנייד שלה כדי שיכניס את מספרו לרשימת אנשי הקשר במכשירה. אז הוא לקח את הטלפון שלה ושלח ממנו שתי הודעות וואטסאפ ללא ידיעתה של החיילת: "נשמח שתראה בחמ"ל איך אפשר לייעל את העבודה, תגיד לנו מה לעשות כשמקבלים דיווחים סותרים מהשטח". מטרת ההודעות הייתה, לפי כתב האישום, כדי שיוכלו לשמש בידו ליצור מצג שווא בפני חיילים ומפקדים שהוא מוסמך לטפל בדברים בחמ"ל פיקוד דרום.

סרן במיל' א', מפקד צוות ביחידת מגלן במהלך מלחמת לבנון השנייה. ראובן קסטרו
הנאשם ענד דרגות סרן על אף שידע שדרגתו היא סגן (למצולם אין קשר לכתבה)/ראובן קסטרו

יום נוסף חולף והנאשם פגש באדם שהיה מפקדו. הוא הציג את עצמו כקצין שבידיו פתרונות לאתגרים מבצעיים וניסה לשכנע אותו לקבל גישה למידע. אז הוא ביקש שיחתמו לו על מסמך אישור כניסה לבסיס. באותו היום הוא הגיע לאדם, ששמו ותפקידו אסור בפרסום, וביקש ממנו לכתוב מסמך שיסמיכו לבצע פעולות שונות. אותו אדם פתח לבקשתו פורמט במחשב וכתב: "מכתב מינוי ע"ש סרן במיל': אני מאשר שסרן במיל' (הנאשם) ימונה לקמב"ץ משימות ומבצעים מיוחדים בחמ"ל מפקד פיקוד דרום". מדובר היה כאמור במכתב מינוי כוזב. עוד באותו היום שוחח הנאשם עם חייל מילואים על חומרים מסווגים כסודי וכסודי ביותר, אסף והחזיק ידיעה סודית בכך שהקליט את השיחה שנשמרה במכשיר הנייד שלו.

ב-11 באוקטובר הגיע כדי לקבל במרמה מסמך הסמכה נוסף וקיבל עוד מכתב מינוי שבמסגרתו הוא יוכל לשמש כמפקד תא מיוחדים בחמ"ל. בכתב האישום מתואר כיצד הנאשם ניצל את הלחץ והשיג את מבוקשו. ביום שלמחרת, באמצעות אותם מכתבי הסמכה, הצליח הנאשם להכניס לבסיס שני אנשים שלא חוילו תוך שהוא מבהיר לחייל בש.ג שניתן להכניס אותם כי יש לו אישור.

הנאשם אסף, החזיק ומסר עוד ידיעות סודיות תוך שהוא מקליט שיחות בטלפון וחשף את אותם שני אנשים לתכנים שנאמרו בשיחה. ב-15 באוקטובר התכתב הנאשם עם קצינה והציג את עצמו בכזב כקצין מבצעים שמחפש לגייס אנשי מילואים בעלי כישורים מתאימים, ומסר לה במהלך ההתכתבות ביניהם ידיעה סודית על אף שאינה מוסמכת לקבלה.

בכתב האישום מתואר גם כי בין 7 באוקטובר עד 15 באוקטובר, בכמה הזדמנויות, הוא נכח במקומות רגישים כולל מפקדות, חדרי מבצעים, חדרי מלחמה ודיונים שלא היה מוסמך להשתתף בהם, וכמובן שלא הוזמן אליהם וכי אין לו אישור ביטחון מידע. הוא הצליח להשיג, לאסוף ולרשום ידיעות סודיות תוך שהוא מתעד את הדברים בצילומים בטלפון הסלולרי שלו ידיעות סודיות על סדרי כוחות הביטחון, אמצעים קיימים בשימוש צה"לי, אמצעים חסרים, הסברים על יכולות מסווגות ועוד. ב-15 באוקטובר הוא נעצר והוא עומד לדין בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ידיעה סודית, ריגול חמור וכניסה למקום צבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully