וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את התקציב הנוסף לשנת 2024

במליאה אישרו כעת את מגבלת ההוצאה הממשלתית ועל הגדלת יעד הגירעון. "משבר הבטטות" שאיים על התקציב נפתר, ושר החקלאות דיכטר הצביע בעד. האופוזיציה לא חוסכת ביקורת: "מדובר בתקציב שמייצג סדר עדיפויות מושחת וסקטוראלי"

בווידאו: תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024 עבר במליאת הכנסת 13.03.24/ערות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בהצעת חוק התקציב הנוסף לשנת 2024 ובהצעות חוק נלוות לו לקראת אישורן בקריאה שניה ושלישית, בצל המלחמה בעזה, והמתיחות הביטחונית בצפון. הדיון שהחל אתמול בשעות הבוקר, ונמשך אל תוך השעות הקטנות של הלילה, הסתיים היום בצהריים, אז החל שלב הסיכומים וההצבעות.

ההצעה הראשונה עליה הצביעו חה"כ היא הצעת חוק תקציב נוסף, לפיה, מגבלת ההוצאה הממשלתית לשנת 2024 תעמוד על 584.1 מיליארד שקלים בעקבות הוצאות המלחמה, תקציב מגבלת ההוצאה גבוה מהתקציב שאושר במאי 2023 בכ-70.4 מיליארד שקלים: 55 מיליארד שקלים למימון צרכים צבאיים, ו-15.5 מיליארד שקלים למימון צרכים אזרחיים. ההצעה השנייה עליה דנו היא הגדלת יעד הגירעון בשנת 2024 ל-6.6% מהתוצר במקום 2.25%, כפי שאושר במאי 2023. ההפרש ביעדי הגירעון מסתכם בכ-70 מיליארד שקלים, ומיועד לממן את ההוצאות הנוספות הנדרשות כתוצאה מן המלחמה.

"התקציב כולל תוספת משמעותית לתקציב הביטחון הן עבור החזר הוצאות הלחימה והן עבור התעצמות הצבא", נכתב בהודעת משרד האוצר. בנוסף עברו תכנית 'מגוייסים למילואים' בהיקף של 9 מיליארד שקל, מיגון ישובים ומרכיבי ביטחון ליישובים, תמיכה נרחבת במערך בריאות הנפש, תקצוב מנהלת 'תקומה' לשיקום העוטף, פינוי יישובים ותמיכה בהאצת ענף ההייטק וענף הנדל"ן".

אולם, התקציב הנוכחי ספג ביקורת חריפה בשל העבודה שהוא כולל כ-5.5 מיליארד שקלים של כספים הקואליציוניים - מתוכם יותר ממיליארד שקלים לישיבות וכוללים, כ-300 מיליון שקל להתנחלויות וכ-600 מיליון שקל למוסדות החינוך הפרטיים החרדיים. בנוסף, הוקצו מאות מיליוני שקלים ליעדים כמו חיזוק הזהות היהודית והמורשת.

עימות במליאת הכנסת בין איתמר בן גביר לח"כים הערבים. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
התקציב הנוכחי ספג ביקורת חריפה בשל העבודה שהוא כולל כ-5.5 מיליארד שקלים של כספים הקואליציוניים. עימות במליאת הכנסת בין איתמר בן גביר לח"כים הערבים/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

ממפלגת הליכוד נמסר: "העברנו את תקציב המדינה 2024, תקציב אשר מבטיח את המשך המלחמה עד הניצחון המוחלט ומיטיב עם אזרחי ישראל וכלכלת המדינה".

"לתקציב המלחמה המתוקן שאושר היום בכנסת בהובלתי יש מטרות ברורות" מסר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' "לנצח במלחמה, לתמוך במילואימניקים, לחזק את העורף ולהמשיך להצמיח את הכלכלה הישראלית. יחד בעזרת השם עד הניצחון המוחלט".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024.. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"התקציב מבטיח את המשך המלחמה עד הניצחון המוחלט ומיטיב עם אזרחי ישראל וכלכלת המדינה". ישיבת ממשלה לאישור התקציב/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

נפתר משבר הבטטות

מי שעמד מאחורי העיכוב בתפקיד שזכה לשם "משבר הבטטות", הוא גיא דוד, המכונה מר בטטה, שמכהן כיו"ר איגוד מגדלי הבטטות, או בשמו הרשמי - שולחן מגדלי הבטטות במועצת הצמחים. דוד, דור רביעי למגדלי בטטות, מנהל כבר יותר משנה מאבק מול המדינה לכיסוי ההפסדים שספג הענף בעקבות משבר הקורונה ועד עתה לא הצליח להגיע להישגים. וועדת הכספים קבעה פעמיים שיש לפצות אותם - האוצר סירב.
דוד הוא גם חבר מרכז הליכוד, והוא ניצל את הישורת האחרונה בתקציב, כדי להפעיל לחץ באמצעות שר החקלאות, אבי דיכטר, ויו"ר וועדת הכלכלה, דוד ביטן. אך האיום שהניח על השולחן לא נשא פרי.

שר החקלאות אבי דיכטר שאיים להתנגד לתקציב, הודיע לפני זמן קצר שיתמוך בו. "ראש הממשלה נענה לדרישת שר החקלאות אבי דיכטר והתחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד חג הפסח", נמסר מלשכתו. "לפיכך, השר אבי דיכטר יתמוך בתקציב".

מהומה פרצה במליאת הכנסת בתום ההצבעה, לאחר שהאופוזיציה שאלה את ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ האם ישנם סיכומים נוספים מהשעות האחרונות שנוגעים לתקציב המדינה, זאת ברקע משבר ההצבעה עם השר אבי דיכטר מהליכוד וחברי כנסת נוספים. נתניהו אמר שלא, וחברי הכנסת טענו כי מדובר בשקר והציגו את הודעת לשכת השר דיכטר לפיה נתניהו התחייב לסיכומים נוספים. נתניהו אמר במליאה בהקשר זה: "אין סיכום, יש דיון".

אבי דיכטר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
השר דיכטר שאיים להתנגד, תמך לבסוף בתקציב. שר החקלאות אבי דיכטר/ראובן קסטרו

הביקורת, והביקורת על הביקורת

עם תום ההצבעה ואישור התקציב, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "התקציב המגזרי, המנותק והמופקר בתולדות מדינת ישראל אושר בקולות הפחדנים. אל תתייאשו. זה התקציב האחרון שהממשלה הזו תעביר. בתקציב הבא תהיה פה ממשלה שתעביר תקציב שדואג למעמד הביניים הישראלי, למילואימניקים, בעלי עסקים, אנשי הקבע וההורים הצעירים".

ח"כ נעמה לזימי מהעבודה נאמה הלילה במשך 3 שעות במליאה ואמרה כי "מדובר בתקציב המדינה הגרוע ביותר בתולדות המדינה, שמייצג סדר עדיפויות מושחת וסקטוראלי". לדבריה, "במקום להשקיע במנועי צמיחה, ברווחה ובתשתיות, הממשלה מעבירה מיליארדים לצרכים סקטוריאליים, מעכבי צמיחה שפוגעים בשוויון ההזדמנויות ובאוכלוסיות החלשות".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף בחריפות במליאה את משרדי הממשלה שלא מאפשרים את יישום תוכנית אופק חדש בחינוך הפרטי החרדי עד שיתאפשר לפקח על הכספים. "הכסף לא מגיע ליעדו בגלל כתבות בעיתונות החילונית", אמר גפני. "כל יום יש משהו נגד החינוך החרדי, שיש חובות ולא משלמים כמו שצריך. אם זה היה מורה בבית ספר חילוני או עובד במקום אחר, היו שותקים על זה שלא משלמים את הכסף? יש לי מחויבות למורה בשדרות, שהיא אישה חרדית, למורה באופקים, למורה בנתיבות".

לדבריו, "היא רואה שהחברה שלה שעובדת בחינוך ממלכתי מקבלת אופק חדש והמשכורת שלה הרבה יותר גבוהה, והיא שואלת אותי למה אני לא מקבלת אותו דבר? הרי התלמידות שלה קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully