וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשנתניהו יתייצב בוועדת החקירה ל-7 באוקטובר, זו הראיה שצריך להציג לו

ד"ר מוטי גלוסקה

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 18:59

ועדת חקירה שתקבע מי אחראי לאסון 7 באוקטובר? אפשר לוותר על ההמתנה, המסקנות כבר כתובות. דווקא במסמך שהגיש נתניהו לוועדת מירון, הוא קובע במפורש שהאחריות מוטלת עליו ישירות

בווידאו: ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט מצהירים שישראל במלחמה, המפכ"ל מתייחס לאירועים/צילום: לע"מ, דו"צ ודוברות משטרת ישראל

אין צורך בהקמת ועדת חקירה לצורך קביעת האחריות לאסון 7 באוקטובר 2023. בסיכומים שהגיש לוועדת החקירה בעניין האסון בהר מירון, שאליה צורפה חוות דעת משפטית של פרופ' אריאל בנדור, קבע נתניהו במפורש שהוא האחראי הישיר לאסון הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מאז שואת העם היהודי.

ביקשתי לבדוק אם יש בחומר שהגיש נתניהו לוועדה כדי להשליך על אירועי 7 באוקטובר. בעדותו בפני ועדת החקירה טען נתניהו שאיש "לא משך בדש בגדו" והתריע על הליקויים. הוועדה קבעה שלא היה צורך למשוך בדש הבגד כי "הכתובת היתה על הקיר". אינטרסים פוליטיים הם שהביאו את מקבלי ההחלטות ונתניהו בראשם להתעלם מהכתובת הזו. לפי מיטב זכרוני, זו הפעם הראשונה שוועדת חקירה ממלכתית קובעת שהחלטה שהביאה למותם הטרגי של 45 אנשים התקבלה משיקולים פוליטיים.

בחוות הדעת המשפטית שהוגשה מטעם נתניהו ניסה פרופ' בנדור למקד את תחומי אחריותו של ראש הממשלה בנושאי הביטחון הלאומי בקבעו כי "תפקידו של ראש הממשלה - למעשה: התמקדות בביטחון הלאומי" (ההדגשה במקור - מ.ג). בנדור מצטט אמירה לפיה "לעתים קרובות נושאים אלו _ענייני הביטחון - מ.ג.) משתלטים על סדר יומו עד שאין דעתו פנויה במידה מספקת לטיפול בשאר ענייני המדינה".

בנימין נתניהו בטקס סיום קורס קצינים, 7 במרץ 2024. דובר צה"ל
כל כך עסוק בביטחון, ש"אין דעתו פנויה לטפל בשאר בשאר ענייני המדינה". ראש הממשלה בנימין נתניהו/דובר צה"ל

בדברי הסיכום שלו כותב פרופ' בנדור כי "אין לייחס אחריות לאסון ולא ראוי לייחס אחריות - הן במבט לעבר והן מתוך מבט לעתיד לראש הממשלה נתניהו" וכאן מצטט הכותב מפסק דינו של בית המשפט העליון: "ראש הממשלה נושא באחריות כבדה לביטחונם ורווחתם של אזרחי ישראל" (ההדגשה לא במקור - מ.ג.).

הואיל ועל פי הכלל השגור במקומותינו, "שלוחו של אדם כמותו", הרי יש כאן קביעה מפורשת של בנימין נתניהו שלפיה, מכיוון שהוא טרוד ועסוק כל כולו בענייני הביטחון, אין לו זמן וקשב לעסוק בזוטי דברים ולהתפנות לקרוא את הכתובת של הקיר כדי לנסות ולמנוע את מותם הטרגי של 45 אנשים.

השואל התמים ישאל את נתניהו: היכן היית ערב 7 באוקטובר? מהדברים ההולכים ומתבררים אט אט מסתבר שהיו די סימנים מעידים על האסון המתרגש ובא. הכתובת לא היתה רק על הקיר. זו הייתה כתובת מאש. היכן היה האיש שלפי אמונתו כל כולו מוקדש לביטחון הלאומי, שעה שמדינה שלמה הופקרה לחלוטין וכשחלקים ממנה נכבשו על ידי האויב - דבר שלא קרה בישראל מאז הקמתה? כשמחברים את הדברים שאותם הטיח נתניהו באהוד אולמרט אחרי מלחמת לבנון השנייה, וכשקוראים את חוות הדעת שצירף לסיכומיו בפני ועדת החקירה, אפשר לומר כי "בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אלפי חסידים על הטריבונה בלילה בו התרחש אסון מירון. אלי אשכנזי
"לא משכו בדש הבגד" של נתניהו - אבל לא היה צורך בכך. המונים בהילולה בהר מירון ב-2021, זמן קצר לפני האסון/אלי אשכנזי

ככל שנתניהו יתייצב אי פעם בפני חוקריו, בקשר לאסון ב-7 באוקטובר, אלו אמורות להיות הראיות הראשונות שיוצגו בפניו. אלא שכאמור אין צורך בחקירה בהקשר לשאלת האחריות העליונה לאסון הנורא של השביעי באוקטובר, אין צורך להמתין שנים למסקנות של ועדת חקירה. המסקנות כתובות. נתניהו כתב אותן.

הכותב הוא מומחה בתחום וועדות חקירה וקבלת החלטות, אל"מ במיל', חוקר ומרצה בנושא ההיסטוריה הצבאית של ישראל, ביטחון לאומי ומדעי המדינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully