וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרחק טעות אחת בדרך למלחמה: זהו מאזן האימה בין חיזבאללה לישראל

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 15:10

בישראל מעריכים שניתן להגיע להפסקת אש עם לבנון - בתנאי שהמערכה בעזה תעבור ממלחמה עצימה לפעילות ביטחון שוטף. אולם, אם חיזבאללה ימשיך עם האש, לא תהיה ברירה אלא להחריף את התגובה, ואולי לתמרן בלבנון. כולם יודעים איך זה יתחיל, אבל אף אחד לא יודע איך יגמר

צה"ל תקף מבנים צבאיים ותשתית טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון/דובר צהל

חיזבאללה הופתע מעיתוי מתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס - כך לפי מקורות מודיעיניים. אולם התעשת ותוך ימים בודדים יצא למערכה בגיבוי איראן. חדירת מחבלים דרך הגבול הצפוני, שהייתה דרך הפעולה המרכזית של חמאס בעוטף, סוכלה על ידי צה"ל מהר מאוד לאחר ששופרה האחיזה בגדר.

חיזבאללה, לפי הניסיונות בשבועות האחרונים, עצר את ניסיונות החדירה - ובכל זאת, צה"ל מחזיק מספר גדול של חטיבות לאורך קו המגע בכוננות גבוהה. אולם ברשותו של הארגון השיעי נותרו עוד דרכי פעולה - זהו מאזן האימה בין חיזבאללה לישראל.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. ShutterStock
ברשותו של הארגון השיעי נותרו עוד דרכי פעולה. חסן נסראללה/ShutterStock

טילי נ"ט

בראשית המערכה, הצליח חיזבאללה לאתר מטרות בעורף הישראלי סמוך לגדר ובמרחב ולפגוע בהן. אולם, מהר מאוד צה"ל הטיל משמעת גבוהה על כל מי שנכנס למרחב במטרה לצמצם עד כמה שניתן חשיפה לחוליות הנ"ט. במקביל, הפעיל מאמץ מודיעין ואש לאתר את הפעילים ולסכל אותם מבעוד מועד או זמן קצר לאחר מכן.

בפועל, חיזבאללה רשם הישגים בזכות הדיוק והרמה המקצועית של פעיליו - אך מהר מאוד האפקטיביות שלו ירדה (יחס טילי נ"ט לפגיעה). לכן, הוא נאלץ לשגר שוב רקטות לעבר אותן מטרות כמו: בסיס חיל האוויר בהר מירון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טיל נ"ט פגע היום ביקב אביבים שבמושב אביבים. באדיבות המצולמים
חיזבאללה רשם הישגים בזכות הדיוק והרמה המקצועית. פגיעת נ"ט באביבים/באדיבות המצולמים

ירי תלול מסלול

רקטות הן הכלי העיקרי של חיזבאללה במערכה המתוחמת נגד ישראל. מבחינת הארגון השיעי, הוא מכלה ארסנל נשק גדול מאוד בקלות רבה באמצעות חוליות של כלל ארגוני הטרור בלבנון - כולל מחבלי חמאס שפועלים בדרום לבנון. אך רמת האפקטיביות נמוכה מאוד בגלל כיפת ברזל, ומאחר ומדובר בנשק סטטיסטי שלא מניב תוצאות מצופות, בשונה מירי מדויק.

בצד הישראלי הרקטות מטילות אימה, יוצרות הרתעה בקרב הציבור הישראלי במיוחד בגלל מראה הנפילות וההרס הגדול ביישובים ובערים. במיוחד כשמדובר במטחים. הם אלו שהובילו לפינוי עשרות אלפי אזרחים ישראלים. משבש את מרקם החיים של התושבים שנותרו ביישובים בריצה אל מרחבים מוגנים. הרקטות מייצרות לחץ ציבורי גדול.

שיגור רקטות מלבנון לעבר הגליל העליון, 12 במרץ 2024. שמעון בן גידה. רבש"צ קיבוץ מנרה, אתר רשמי
אפקטיביות נמוכה מאוד בגלל כיפת ברזל. ירי רקטי מלבנון/אתר רשמי, שמעון בן גידה. רבש"צ קיבוץ מנרה

כלי טיס לא מאוישים

חיזבאללה רושם לעצמו נקודות זכות כשהוא מצליח לחדור את מערכת ההגנה האווירית של צה"ל אך בפועל מרבית כלי הטיס הלא מאוישים שלו נופלים בשטחים פתוחים או מיורטים, גם בשטח הלבנוני - והאפקטיביות היא מועטה.

אולם חיזבאללה רושם במרחב הזה נקודות בתודעה ולחץ על הציבור הישראלי. לכן, התקיפה אמש של מחסני כטב"מים, כמאה ק"מ מישראל, בבעלבכ הייתה מאוד כואבת עבורו - זאת כי אין לו הרבה כלי טיס וכל השמדה כזו, מעבר לכך שהיא מייצרת תחושת חדירות היא שוללת ממנו יכולות ומשבשת לו אחרות כי אז הפעילים שלו חוששים להגיע אל המחסנים ולהוציא את הכלים החוצה.

יירוט בצפון אחרי האזעקות על חדירת כלי טיס עוין. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חיזבאללה רושם לעצמו נקודות זכות כשהוא חודר את ההגנה האווירית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הדרג המדיני והמטה הכללי של צה"ל

האיומים על חיזבאללה של שר הביטחון, יואב גלנט, והרמטכ"ל, הרצי הלוי, כבר מתקבלים בגיחוך בצמרת הארגון השיעי. הם נשחקו. במזרח התיכון מה שקובע הם המעשים, ולכן ניתן להסיק מכך שהשימוש בהם נועד לצרכי מסרים פנימיים.

אך במצטבר, צה"ל מנצח בנקודות. פיקוד הצפון הוביל אלפי תקיפות שהשמידו תשתיות רבות עליהן עמל חיזבאללה לאורך השנים במרחב קו המגע ובעומק. נהרגו לו יותר מ-240 פעילים, לא כולל פעילים מארגונים אחרים ומליציות שיעיות מסוריה. השאלה הגדולה היא כשההרתעה נשחקה, עשרות אלפי אזרחים ישראלים לא יכולים לחזור לבתיהם ואף לא רואים את האופק, כשכולם במזרח התיכון יודעים שנסראללה ייצר רצועת ביטחון בתוך השטח הישראלי מבלי לתמרן ולו ס"מ לתוך ישראל - כמה זמן יחזיק הדרג המדיני והציבור את האיפוק.

מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין, עושה נכון שמנצל כל רגע להשמיד עוד ועוד תשתיות, כשהדרג המדיני מאוהב. מערכת התשה מתהווה מול חיזבאללה, אבל הפיצוץ יכול להגיע בכל רגע. נפילת רקטה במקום הומה אדם והרג אזרחים יוביל לתגובה חסרת פרופורציה ומשם הכול יכול להידרדר למלחמה רחבה הרבה יותר.

דיון קבינט המלחמה, 25 בינואר 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
שר הביטחון והרמטכ"ל כבר מתקבלים בגיחוך בצמרת הארגון השיעי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ביטול המשוואה והשפה המשותפת

מהרגע שבו הדרג המדיני קבע שמדובר במערכה מתוחמת, וחיזבאללה הסכים שלא נכון מבחינתו לדרדר למלחמה רחבה - החליט מפקד פיקוד הצפון לשנות את התגובות מדי יום. היקף התקיפות, סוג המטרות, הטווח מהגבול ועוצמת האש מהאוויר ומהקרקע.

הצד הלבנוני משלם מחיר כבד ויש כפרים שלמים, שלמעלה מ-70% מהבתים בהם ששימשו למוצבי טרור, שנהרסו. הציבור הלבנוני מגיב בהתאם והחל למתוח ביקורת על כך שלמעלה מ-120,000 עזבו את בתיהם ולא רואים את האופק.

בשבוע האחרון החל קמפיין ציבורי נגד מלחמה עם ישראל, חברי פרלמנט לבנונים מזוהי חיזבאללה החלו להתבטא נגד המערכה עם ישראל, הנזק הכלכלי מצטבר ולא בר שיקום בשנים הקרובות בגלל היקף ההרס. לפי מקורות מודיעין, החלה ביקורת פנימית מבית על המעורבות האמריקנית-צרפתית בענייני לבנון והלחץ שמפעילים מהזירה הבינלאומית על ממשלת לבנון.

תקיפת חיל האויר בבעלבכ, לבנון, 12 במרץ 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ביקורת פנימית נגד חיזבאללה בלבנון. תקיפת חיל האויר בבעלבכ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

השלב הבא

בדרג המדיני מעריכים שניתן יהיה להגיע להסכם זמני עם לבנון על הפסקת אש במידה והמלחמה ברצועת עזה תעבור ממלחמה עצימה לפעילות ביטחון שוטף, אולם אם חיזבאללה ימשיך עם האש לא תהיה ברירה אלא להחריף את מדרגות התגובה ואף לתמרן בלבנון כדי לייצר רצועת ביטחון בשטח הלבנוני.

כולם יכולים להעריך איך זה יתחיל - אך לאף אחד משני עברי הגבול אין הערכה ולו קרובה איך זה יכול להסתיים. לכן, שני הצדדים מגרדים את מעטפת השונות בתקיפה ובתגובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully