וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטרוק נגד ועדה פנימית המחייבת שופטים בוועדה לבחירת שופטים: "לא פועלת מכוח חוק"

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 12:57

"ועדת השתיים" מייעצת לנשיא העליון לגבי מועמדים לשפיטה שיקודמו מבתי המשפט השלום למחוזי. על אף שהמלצותיה של הוועדה מחייבות את השופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים, היא לא מוסדרת בחוק ודיוניה חסויים. "המועמדים לא יודעים שהם חייבים לקבל את הסכמה כדי להתקדם"

בווידאו: כינוס הועדה לבחירת שופטים/רוני כנפו

נושא נפיץ יעלה היום (שלישי) על שולחנה של הוועדה לבחירת שופטים, שתתכנס בשעה 12:30 במשרד המשפטים בירושלים. הנושא הוא "ועדת השתיים", שאמורה לייעץ לנשיא בית המשפט העליון בנוגע לשופטים שמועמדים לקידום מבתי משפט השלום לבתי המשפט המחוזי. ועדה זו מורכבת משופט בדימוס של בית המשפט העליון ושופט בדימוס של בית המשפט המחוזי, וכרגע חברים בועדה השופטים בדימוס צבי זילברטל ושרה דברת.

על אף שהוועדה מחזיקה בתפקיד חשוב, ובלעדיה שופטים לא יכולים להתקדם בקבלת החלטתם, שכן הם מחוייבים בהמלצותיה - סמכותה והקמתה לא הוסדרו בחוק, אלא בנוהל פנימי שנכתב על ידי נשיאת בית המשפט העליון בדימוס אסתר חיות בשנת 2019. בנוסף, הדיונים של ועדת השתיים נותרו חסויים לציבור הרחב, ועתירות שהגושו בנושא לבתי המשפט השונים נדחו.

עם זאת יש לציין כי המלצות ועדת השתיים מחייבות רק את שמות השופטים המועמדים לקידום שהועלו על ידי השופטים. במידה ששר המשפטים או שאר חברי הוועדה לבחירת שופטים מעלים שמות של מועמדים לקידום, המלצות הועדה אינם מחייבות אותם - כך עולה מהנוהל שפרסמה הנשיאה חיות בשנת 2019.

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק. יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ סטרוק/פלאש 90, יונתן זינדל

מי שמבקשת לעלות את הנושא לסדר היום היא אורית סטרוק, ששיגרה מכתב לפני כשבוע לשר המשפטים יריב לוין בו היא כתבה: "אני רואה דחיפות רבה בקיום הדיון בנושא זה, לנוכח העובדה שהליך בחירת השופטים לבתי המשפט המחוזיים כבר נמצא בעיצומו, ולהבנתי חובה עלינו לנסות לוודא שהמועמדים יזכו להליך הוגן ומועיל יותר, וכך גם הציבור".

בשיחה עם וואלה אמרה השרה סטרוק: "מה שקרה זה שהשופטים הסבירו לנו בדיונים משהו שהיה חדש, ונשמע לי לא הגיוני, שוועדת השתיים היא תנאי סף להיבחר לשפיטה. מה שקורה בסוף הוא שיש בוועדה שלושה גורמים (שופטים, פוליטיקאים, נציגי לשכת עו"ד, ב"א) אחד מהם מחויב לוועדת השתיים לפי נוהל פנימי של עצמו ואנחנו לא".

בשיחה עם וואלה לסטרוק היה חשוב להדגיש שהיא לא באה כדי לפוצץ את הוועדה. לדבריה: "בניגוד לכותרות שיצאו בכלי התקשורת אני רוצה לחשוב ביחד, הרוח שלי היא רוח של הסכמות. יש חילוקי דעות עמוקים וצריך להגיע להסכמות בצורה שתהיה הוגנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully