וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצה"ל על הרציף הימי: "כל עוד חמאס ימשיך לשלוט, המשבר ההומניטרי יחריף"

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 11:08

גורמים ביטחוניים ביקרו את אישור הרציף הימי, ואמרו שהקמתו תהיה ארוכה. בנוסף טענו שעצירת התמרון הצבאי לא רק שמסכנת את הכוחות בשטח, אלא מונעת בסופו של דבר את הסיוע ההומניטרי, כי היא מונעת את חילופי השלטון בעזה: "כל עוד סינוואר ודף חופשיים אין סיכוי שזה יקרה"

בווידאו: ארהב מצניחה סיוע הומניטרי ברצועת עזה/רויטרס

בצה"ל ובמערכת הביטחון גוברת הביקורת על ההחלטה לאשר רציף ימי בצפון רצועת עזה, כחלק מציר סיוע הומניטרי חדש, שעבורו לא ינתנו תמורות בנושא החטופים, אלא ליגיטימציה בינלאומית בלבד. הגורמים הבהירו כי בשלב הזה הדרג המדיני לא מנצל את הליגיטימציה האמריקנית לצורך פעולות כמו תמרון ברפיח ובמחנות המרכז, אלא נכנס לשלב "המתנה", שלפי קצינים בצה"ל מעמיד את הכוחות תחת איום. נכון להיום הכוחות פועלים בשיטת פשיטות ברצועת עזה, ולא בתמרון, שמקטין איומים על הכוחות.

בנוסף לכך, גורמים במשרד הביטחון מבהירים שככל שחולף הזמן ושוקע האבק על התמרון העצים ברצועת עזה, יש קושי לקדם כוחות מקומיים או להביא כוחות בינלאומיים כדי להחליף את שלטון חמאס בפן האסטרטגי, ולמנוע החרפה של המשבר ההומניטרי.

הקמת נמל זמני בתרגיל באוסטרליה בשנה שעברה. משרד ההגנה האמריקני, אתר רשמי
הקמת הרציף הינו תהליך ארוך של לפחות שנה. הקמת נמל זמני בתרגיל של ארה"ב באוסטרליה בשנה שעברה/אתר רשמי, משרד ההגנה האמריקני

לצד השיח עם ארגוני סיוע בינלאומיים, ארגון המזון העולמי ומגעים עם מזכ"ל האו"ם, הועלו שמות בכירי ראשי המנגנונים ברשות הפלסטינית כמסייעים להרכיב כוחות מקומיים בעזה. יחד עם זאת הבהיר גורם ביטחוני בכיר, כי "כל עוד סינוואר ואחיו מוחמד, דף ועיסא בחיים או חופשיים אין סיכוי להקים הרכב שליטה חדש בעזה".

"שימו לב לחידוש השיח בין הפלגים ברוסיה", מוסיף הגורם הביטחוני, "זו זווית מעניינת שמכניסה את הרשות הפלסטינית למגננה. אבו מאזן לא יעשה צעד קיצוני כמו השתלטות על עזה מעל הראש של סינוואר, בטח כשהוא בחיים. זה לא יקרה".

הערכה במערכת הביטחון כי ציר הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה הוא תהליך ארוך, ויידרש לייצב אותו לפחות לטווח של כשנה, כי בשלב הזה למעט מוטיבציה של איחוד האמירויות לתרום כסף לסיוע אין גורם שמוכן לקחת אחריות על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully