וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשנפץ מתפוצץ אנחנו חוזרים ללחימה": התמודדות הלומי הקרב בפורים

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 9:21

יו"ר עמותת "טראומה פור גוד" למען נפגעי פוסט טראומה, אורן אור ביטון, שהוכר כהלום קרב יוצא בקריאה להפסיק עם הנפצים והזיקוקין בחג. לדבריו, קולות הנפץ גורמים לבהלה ולחוסר שקט אצל הסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית: "נפץ שמתפוצץ לידי, ברגע אחד מחזיר אותי לשטחים"

אורן אור ביטון. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"נפץ שמתפוצץ לידי, ברגע אחד מחזיר אותי לשטחים". יו"ר עמותת "טראומה פור גוד", אורן אור ביטון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חג פורים זה ללא ספק חג שמח, ויש שיאמרו שזה החג הכי שמח של השנה. תחפושות בכל פינה, מוזיקה שמחה, תפאורה בכל מקום, ואיך אפשר שלא לציין את קול הנפצים שמקפיץ את הלב של כולנו ומעיב על אווירת החג. השנה, אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, במרבית הערים ברחבי הארץ בוטלו תהלוכות העדליאדע הנערכות מדי שנה כמיטב המסורת, ולאף אחד אין באמת חשק לשמוח מכל הלב.

עם זאת, לקראת החג אנו שומעים כמעט בכל מקום את רעשי הפיצוצים של הנפצים שפוגעים בעיקר בהלומי הקרב שקוראים באופן חד משמעי - הפסיקו עם הנפצים. "נפץ שמתפוצץ לידי, ברגע אחד מחזיר אותי לשטחים", סיפר ל-וואלה אורן אור ביטון, יו"ר עמותת "טראומה פור גוד" למען נפגעי פוסט טראומה בצה"ל, כוחות הביטחון, וצוותי ההצלה.

ביטון שירת כמסתערב במג"ב והוכר כהלום קרב אחרי 16 שנים מסיום השירות בצה"ל, ואף זכה לאחרונה בפרס אות הנשיא למתנדב. "הילדים לא מרחמים לא בגלל שהם ילדים רעים, אלא מכיוון שאין מודעות לנושא ועצם העובדה שמדברים על זה, ככה יוצרים שינוי", הסביר ביטון את הגישה שלדעתו צריכה להיות בישראל בנוגע לאנשים פוסט טראומטיים.

הלומי קרב יוצאים בקריאה לא לפוצץ נפצים בחג הפורים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"הילדים לא מרחמים מכיוון שאין מודעות לנושא". מודעה הקוראת לא לפוצץ נפצים בחג הפורים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
עיירית כפר סבא יוצאת בקריאה לא למכור נפצים ולהימנע משימוש בהם בחג הפורים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"אנחנו אנשים שקופים, אף אחד לא שם לב אלינו". מודעה הקוראת לא לפוצץ נפצים בחג הפורים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"אנחנו אנשים שקופים, אף אחד לא שם לב אלינו. תארו לכם מצב שיש פיצוץ לידינו וזה מחזיר אותנו אוטומטית בראש למצב לחימה, יריות ופיצוצים", שיתף ביטון. "חבר שהוא הלום קרב סיפר לי שילד זרק נפץ לידו, וחשב שהוא נמצא בזירת פיגוע בתל אביב והתחיל להתייחס לכך ברצינות. כשדיברתי איתו, הוא אמר לי שחזר מקרב בתל אביב. חבר אחר היה צריך לשפוך עליו מים כי אף אחד לא הבין מה קרה לו, הוא התחיל לפרקס, זה משפיע עלינו אוטומטית ובשניות", הדגיש ביטון.

לדברי ביטון, יש כמה צורות להגיב ברגע שאתה נכנס למצב של פוסט טראומה. חלק מהאנשים מתעלפים, חלק חשים קיפאון, בלבול ולחץ. "למה צריך להגיע לזה? אני קורא מכאן להעביר את פורים כחג שמח, אבל שקט וללא נפצים כדי להפוך את החג הרועש משמחה לחג מכיל ומבין", אמר ביטון. "לשמוע את הבומים האלה זה לא תורם לאף אחד ובייחוד לא לפוסט טראומטיים. אני משוחח עם אנשים בערים ולא כולם מבינים את זה. חלק אומרים לי אפילו שהנפצים יכולים לפגוע בילדים - שלא נהרוס להם את השמחה, אבל מה איתנו? איפה ההתחשבות שלנו בתור לוחמים שהמדינה שלחה אותנו להגן עליה?".

שילוט על אי מכירת נפצים בסניף בחג הפורים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"לשמוע את הבומים האלה זה לא תורם לאף אחד". מודעה הקוראת לא לפוצץ נפצים בחג הפורים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
און אור ביטון. רן כליף, אתר רשמי
אורן אור ביטון/אתר רשמי, רן כליף

ביטון טוען בדבריו כי לא רק אנשים סובלים, אלא גם חיות ובעיקר כלבים וחתולים. "אני באמת לא מבין מה התועלת לכך מעבר לאנשים שמוכרים את זה כמובן. כל השאר זה נזק כללי לכלל החברה הישראלית. זוהי רק ההתחלה, אנחנו צופים גל צונאמי של פוסט טראומטיים בעקבות ה-7 באוקטובר. לדעתנו, לפחות בין 50 ל-100 אלף הצטרפו למעגל ולכן אנחנו מבקשים להתחשב באוכלוסייה שסובלת מאוד בתקופה כזאת בזמן שכולם חוגגים ונהנים".

במשטרה ערים לשימוש ההולך וגובר בנפצים וזיקוקין לקראת החג בקרב בני נוער ולא רק. חלק מהפתרון למגר את התופעה המטרידה, כבר קודם עבור המשטרה באמצעות אישור בכנסת של הארכת הוראת השעה המגדירה זיקוקי די-נור מסוג 2 כחומר נפץ בשנה נוספת.

מטרתו העיקרית הייתה לסייע למשטרה באכיפה ובתפיסת זיקוקין ששימשו לפשיעה והפרות סדר. עם זאת, מתחת לרדאר של המשטרה, מתפתח ענף תוסס של סחר בנפצים ונראה שבהיעדר פעולות אכיפה יזומות לצד פעילות הסברה - חג הפורים הקרוב עלול להפוך שוב לחג רועש ומעורר בהלה ברחבי הארץ.

קישור לעמותת טראומה פור גוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully