וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יראה ופוליטיקות קטנות: מאחורי הקלעים של המאבק הפוליטי במערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 18:23

בצל כינוס הועדה לבחירת שופטים לדיון במינויים, פנתה וואלה! לשופטים ולמועמדים לשפיטה בניסיון להיוודע לפנים המערכת והתנהלותה. תמונת מצב עגומה התגלתה בפנינו, בעוד מעטים הם עו"ד שהסכימו להתראיין - וגם זאת בעילום שם. יראה באוויר - ומי שמשלם את המחיר הוא הציבור

בווידאו: כינוס הועדה לבחירת שופטים/רוני כנפו

במידה ולא יקרה משהו חריג, מחר (שלישי) תתכנס הועדה לבחירת שופטים לדיון במינוי שופטים. זאת, כאשר שני השמות החמים שצפויים לעלות בה הינם שופט בית המשפט השלום בבאר שבע והמועמד למינוי למחוזי באר שבע, רון סולקין, וכן שופטת בית המשפט השלום בירושלים והמועמדת לשפיטה במחוזי ירושלים, ג'ויה סקפה שפירא.

לא מצויה שום מחלוקת אודות כישוריהם המשפטיים של השניים, אולם שחבריו לשפיטה של סולקין טוענים שלצד כישרונו מצויות בעיות אחרות כמו אי נשיאה בעול העומס בבית המשפט. עוד עלו כנגדו טענות נוספות מפי חברים בועדה לבחירת שופטים, לפיהם סולקין נוהג להחמיר עם מתדיינים, בעיקר כשמוצאם בדואי.

באשר לסקפה שפירא, נדמה כי "כל חטאה" היה שחרורם של שני חשודים ממוצא ערבי ששרו בתחנת הדלק בה עבדו "נובה נובה נובה", החלטה עליה דיווח לראשונה כתב המשטרה והפלילים של וואלה!, שלומי הלר, ולפי השופטת מדובר היה בעבירת ביטוי שאין להאריך את המעצר בגינה. אולם, בגין החלטתה, כך עלה משיחות עם חברי הועדה לבחירת שופטים - לא מעוניין השר לוין לקדמה. יצויין כי לוין דחה טענה זו. כמו כן, עו"ד ירושלמים בכירים וכאלו המזוהים עם הצד הימני של המפה, כמו עו"ד יצחק בם, טענו גם הם שסקפה שפירא הינה שופטת מצוינת. כך, גם לפי עו"ד נוסף המעורה היטב בנעשה בועדה.

יראת השופטים - מה קורה במערכת המשפט?

וואלה! פנתה ישירות לשופטת רויטל כ"ץ יפה בעניין שני המועמדים - וזו נשאלה על הנעשה בבית המשפט בו היא מכהנת כנשיאה. אולם, היא סירבה לענות והפנתה את המענה לדוברות. כך, פעל גם נשיא בית המשפט השלום בירושלים, השופט שמואל הרבסט, שנשאל על הנושא.

הנוהג לפיו שופטים לא מדברים גלויות עם התקשורת, בעוד חלקם מדליפים לכלי תקשורת ולעיתונאים מועדפים עליהם מידע - נעשה תדיר לאחרונה, כשהשיא התרחש בהדלפת טיוטת בג"ץ הסבירות לחדשות 12. כעת, ניתן לומר כי נקבע שיא נוסף עם הנעשה בוועדה ובבתי המשפט.

אחרי שהשופטים המכהנים הפנו את וואלה! לדוברות, פנינו לכמה שופטים בדימוס - ואלו ביקשו שלא נפרסם את שמם. שופטים בדימוס, עו"ד מפורסמים, מועמדים לשפיטה שנתקעו במערכת - נדמה כי כולם מפחדים לספר על מה שקורה בתהליך מינוי השופטים בישראל, פחד שמספר על מערכת המשפט - ומעלה ספק לגבי טיבה.

ישיבת הוועדה לבחירת שופטים. מיכאל דימנשטיין לע״מ, אתר רשמי
ישיבת הוועדה לבחירת שופטים, נובמבר/אתר רשמי, מיכאל דימנשטיין לע״מ

"הם יכולים לסמן אותך - וזהו, זה נגמר"

כך, למשל, עו"ד שמועמדים לשפיטה, מספרים על נוהל קשוח לפיו צריך לכוון מדויקות לראיונות בקורס שנערכים עם שופטי העליון. זאת, כך לפי עורכת הדין שמסרה לוואלה! את הפרטים - משפיע עמוקות על היכולת של עו"ד להיכנס לשפיטה: "הם יכולים לסמן אותך - וזהו, זה נגמר".

עו"ד אחר שחשש לדבר גלויות אמר בקצרה: "אני מנסה הרבה זמן להיכנס, ברור שקשה להתבטא באופן חופשי ברשתות ובמיוחד עם עיתונאים עם רוצים להיכנס לשפיטה", ושופטים בדימוס שצמצמו עוד יותר את הפרטים שמסרו - סיפרו על קושי רב להתקדם בתוך מערכת שמצופפת שורות ומקדמת לעתים תכופות את מי שמיישר קו עם הגורמים הפוליטיים בתוך הועדה לבחירת שופטים.

הציבור משלם את המחיר

מכל האמור, עולה תמונה עגומה למדי, במסגרתה הפוליטיקאים רבים על כותרות שאנו העיתונאים אמורים לספק להם, בזמן שהלקוח האמיתיים של מערכת המשפט - הציבור - משלם את המחיר. מחיר על שופטים טובים שלא מתקדמים, מועמדים ראויים שלא ממונים - ובעיקר על מערכת שלא שקופה מספיק לציבור.

מהשופט רון סולקין נמסר באמצעות דוברות הרשות השופטת כי "השופט עושה את עבודתו ביעילות רבה, הדבר ניתן לבדיקה ולאימות בנתונים אובייקטיביים. חרף היותו נושא בעומס תיקים רב, לאורך כל שנות כהונתו, אין ולא היו לחובתו פיגורים כלשהם במתן החלטות או פסקי דין. מעולם לא התבטא השופט נגד ציבור מתדיינים זה או אחר. המדובר בטענות שאין בהן אמת. השופט רואה עצמו מחובר לכלל האוכלוסיה במחוז הדרום, ועושה עבודתו במסירות לטובת הכלל. השופט ימשיך לעשות עבודתו ביעילות ובמסירות, כשלנגד עיניו הראיות והדין בלבד, והוא סומך על הוועדה לבחירת שופטים, שתעשה עבודתה באופן מקצועי וענייני".

מהרשות השופטת נמסר: "הרשות השופטת סברה וסוברת כי תהליך בחירת השופטים ראוי שיעשה על בסיס מקצועי וענייני. הדין קובע חסיון על דיוניה של הוועדה לבחירת שופטים. חיסיון זה נועד לשמור, בראש ובראשונה, על פרטיותם של המועמדים ועל צנעת הפרט ולאפשר שיח פתוח וחופשי בין חברי הוועדה, משכך לא נוכל אף להתייחס להדלפות לכאורה מדיוני הוועדה".

משר המשפטים יריב לוין נמסר: "השר יגיד את עמדתו בוועדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully