וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמרנים ניצחו בבחירות בפורטוגל, הימין הקיצוני הגדיל את כוחו

11.3.2024 / 9:33

"הברית הדמוקרטית" סיימה בפער קטן לפני מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שהתמיכה בה דעכה עם התפטרות ראש הממשלה בשל חשד לשחיתות. אך מנהיגה שולל שיתוף פעולה עם הימין הקיצוני, במדינה שבה הדיקטטורה הפשיסטית נפלה רק לפני 50 שנה. "אנחנו חברה ללא זיכרון"

מנהיג מפלגת הברית הדמוקרטית, לואיש מונטנגרו, בנאום לאחר תוצאות הבחירות לפרלמנט, 11 במרץ 2024. רויטרס
קרא לכל המפלגות לפעול "בהתאם לרצון העם הפורטוגלי". לואיש מונטנגרו, אתמול/רויטרס

גוש מפלגות המרכז-ימין בפורטוגל, "הברית הדמוקרטית" השמרנית, ניצח בבחירות לפרלמנט שנערכו אתמול (ראשון), שבמהלכן התחזקה גם מפלגת הימין הקיצוני "צ'גה". ואולם, מנהיג "הברית הדמוקרטית", לואיש מונטנגרו, יתקשה להקים קואליציה ללא תמיכת הימין הקיצוני, שעמו הוא מסרב לנהל שיחות.

צ'גה ("מספיק", בפורטוגזית) גרפה 48 מושבים בפרלמנט בן 230 המושבים - פי ארבעה יותר מבחירות הקודמות, בהישג המצטרף להצלחות של מפלגות ימין קיצוני אחרות באירופה.

בפורטוגל, ההצלחה של הימין הקיצוני מהדהדת עוד יותר: היא עברה מדיקטטורה פשיסטית לדמוקרטיה רק לפני 50 שנה, ונתפסה עד לשנים האחרונות כחסינה מפני עליית הפופוליזם הימני. ביוני, כוחו ביבשת יעמוד למבחן בבחירות לפרלמנט האירופי.

יריבו העיקרי של מונטנגרו, מנהיג מפלגת השלטון הסוציאליסטית פדרו נונו סנטוס, הודה בהפסד עם הגיעו למקום השני, בפער זעום מגוש הימין. הוא שלל תמיכה בהנהגה של מונטנגרו, המבטיח קיצוצי מס נרחבים.

"הברית הדמוקרטית ניצחה בבחירות", אמר מונטנגרו לקהל תומכים נלהב בשעות הבוקר המוקדמות, והוסיף כי זה קריטי שהמפלגות בפרלמנט החדש יפעלו בצורה אחראית ו"בהתאם לרצון העם הפורטוגלי".

מנהיג מפלגת צ'גה, אנדרה ונטורה, מגיב לתוצאות הבחירות באירוע בליסבון, פורטוגל, 11 במרץ 2024. רויטרס
שואף להשפיע על הממשלה הבאה. מנהיג מפלגת הימין הקיצוני צ'גה, אנדרה ונטורה, אתמול/רויטרס

הנשיא מרסלו רבלו דה סוזה עדיין צריך להזמין רשמית את מונטנגרו כדי להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, והאחרון אמר שהוא מצפה שזה יקרה. בעודו חוזר על הבטחת הבחירות שלו לא להסתמך על הימין הקיצוני כדי להקים ממשלה, מונטנגרו הביע תקווה שהגוש שלו וצ'גה "לא יקימו ברית שלילית כדי למנוע מהפורטוגלים את הממשלה שהם רצו".

לברית הדמוקרטית ולבעלי בריתה השמרניים ממחוז מדיירה יהיו לפחות 79 מושבים, לעומת 77 של מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שהנהיגה את פורטוגל מאז 2015. ארבעה מושבים, השמורים לקולות מעבר לים, טרם נספרו.

המפלגה הסוציאליסטית פיגרה ברוב הסקרים מאז התפטרותו של ראש הממשלה הסוציאליסטי אנטוניו קוסטה בנובמבר על רקע חקירת שחיתות. סנטוס, מחליפו, אמר כי מפלגתו תנהיג כעת את האופוזיציה, שלדבריו אינה יכולה להיות בידיה של צ'גה.

מפלגת הימין הקיצוני הציגה קמפיין אנטי-ממסדי, הבטיחה למגר את השחיתות וקראה להגבלת ההגירה "המוגזמת", כלשונה. היא הביעה תמיכה בישראל מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר וגינתה את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הפורטוגלי על התבטאויותיו.

מנהיגה, אנדרה ונטורה, אמר לכתבים כי הבחירות "הראו בבירור שהפורטוגלים רוצים ממשלה" בהנהגת הברית הדמוקרטית ושל צ'גה. מוקדם יותר אתמול, הוא אמר כי מונטנגרו יהיה אחראי לחוסר היציבות הפוליטית שתשרור אם הוא ימשיך לסרב לנהל משא ומתן עמם.

פאולה מדיירוס, תומכת המפלגה, אמרה באירוע של המפלגה אחרי תוצאות הבחירות כי "אין ספק" שפורטוגל תיכנס לתקופה של חוסר ודאות פוליטית.

המפלגה הסוציאליסטית והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, הגדולה ביותר בגוש מפלגות הברית הדמוקרטית, החליפו ביניהן את השלטון לסירוגין מאז נפילת הדיקטטורה הימנית ב-1974.

"יש לנו חברה ללא זיכרון", אמרה אלכסנדרה פריירה, סטודנטית למשפטים בת 21 וחברת המפלגה הסוציאליסטית. היא הוסיפה כי התחזקות הימין הקיצוני גרמה לה להיות "עצובה מאוד".

הנושאים שעמדו במרכז קמפיין הבחירות במדינה הענייה ביותר במערב אירופה היו משבר דיור, משכורות נמוכות, שירותי בריאות קורסים ושחיתות שלטונית, הנתפסים על ידי רבים כחלק בלתי נפרד מהמפלגות הממסדיות.

ובכל זאת, תחת ההנהגה הסוציאליסטית, כלכלת פורטוגל צמחה בשיעורים שנתיים של יותר מ-2%, והשיגה עודפים תקציביים שבהם השתמשה כדי לחתוך את החוב הציבורי מתחת ל-100% מהתמ"ג. היא זכתה על כך לשבחים מבריסל ומהמשקיעים, שאינם מצפים שממשלת ימין תנטוש את מדיניות הזהירות הפיסקלית.

  • עוד באותו נושא:
  • פורטוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully