וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשיים של החיילים במלחמה: הידרדרות בבריאות הנפש ומענה לקוי לבנות זוג של נופלים

11.3.2024 / 10:00

בשנה האחרונה נרשמה עלייה של לא פחות מ-256% בהיקף הקבילות של משרתי המילואים. בין הקבילות המרכזיות: מחסור מיגון לחיילים, מענה לקוי לבנות זוג של נופלים, היעדר תשתיות בסיסיות ויחס משפיל. צה"ל: "רואים בחומרה כל פגיעה במשרתים". דו"ח נציב קבילות החיילים 2024

בווידאו: דוח נציבת קבילות חיילים חושף מקרים משפילים, אלימים וחמורים בצה״ל/צילום: דוברות משרד הביטחון

דוח נציבת קבילות החיילים לשנת 2023 מתפרסם היום (שני) - מרביתו עומדת בסימן המלחמה בעזה. עיקר הקבילות בשלושת חודשי הלחימה הראשונים נגע לאנשי מילואים המבקשים לחזור מפטור או לעבור ליחידה לוחמת ולטענות הקשורות לתמלוגים, ימי ריענון והדחה מתפקיד. בחודש הראשון למלחמה טענות אנשי מילואים היו על חוסר בציוד ללוחמים, תלונות על תשתיות ועל תנאי מחייה. תלונות נוספות עסקו במעטפת לבנות ובני זוג בשירות סדיר של חיילים שנפלו במלחמה.

בשנת 2023 הוגשו בסך הכל לנציבות 5,749 קבילות (ירידה של 5% ביחס ל-2022). 54% מהן נמצאו מוצדקות. 2,983 ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה (ירידה של 22% משנת 2022), 889 אנשי קבע (עלייה של 20%) ו-712 משרתי מילואים (עלייה של 30%).

נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל הגישה לשר הביטחון יואב גלנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2023. הנציבה עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים מעבר לעיסוק האינטנסיבי בהיבטים שונים הנוגעים למלחמה, טופלו כמידי שנה נושאים מגוונים, כדוגמת פיקוד ומנהיגות, המענה הרפואי הניתן למשרתים, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון.

בשלושת חודשי הלחימה הראשונים (7 באוקטובר- דצמבר) הוגשו לנציבות 1,316 קבילות. חלק מהקבילות הוגשו על ידי קובל אחד בשמם של קובלים נוספים. זו עלייה של 265% בהיקף הקבילות של משרתי המילואים ביחס לאותה תקופה אשתקד.

עוד הוגשו קבילות על ידי קבוצות אזרחים ביניהם בני ובנות זוג בשירות סדיר של חללי צה"ל, אנשי מילואים שביקשו להצטרף ללחימה. הנציבה גם עסקה בפערים בציוד הלחימה, שאפיין את תחילת המלחמה והחורף ודאגה שהמשרתים יקבלו את התגמול המגיע להם על שירותם.

פעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי בשכונת 'חמד' בחאן יונס, 10 במרץ 2024. דובר צה"ל
הדוח נמסר בצל המלחמה. פעילות צה"ל בעזה/דובר צה"ל

גרים בחו"ל ונקראו לדגל - אבל לא זכו לחופשות משירות

סוגיה ייחודית שעלתה במהלך המלחמה והגיעה לשולחן הנציבה, מתייחסת לאופן בו חושבו ימי חופשתם של אנשי מילואים שמרכז חייהם נמצא בחו"ל ועם פרוץ המלחמה התגייסו בצו 8 ושבו ארצה. באחת הקבילות תיאר איש מילואים המתגורר עם משפחתו בקפריסין אשר חזר ארצה בנסיבות אלה, כי לאחר מספר שבועות במילואים ניתנה לו חופשה, הוא טס לבקר את משפחתו וחזר ללחימה.

עם חזרתו הוא עודכן כי הימים שבהם שהה בחו"ל לא יחושבו לו כימי מילואים, בניגוד לחבריו היוצאים לחופשה בביתם בארץ, וימי החופשה מוכרים להם כימי מילואים. עם קבלת הקבילה פנתה נקח"ל אל ראש ענף תכנון כ"א מילואים. מתשובתה עלה כי נדרשות התאמות מסוימות למצב המלחמה גם בנושא זה, ולפיכך החלה עבודת מטה על מנת לבחון אפשרות כי במקרים כאלה, שהות בחו"ל תעודכן כשירות מילואים פעיל. בהמשך, הפקודה תוקנה ונקבעו בה תבחינים המאפשרים שהות בחו"ל במהלך חופשה בתוך שירות מילואים במקרים אלה.

פעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד , חאן יונס. דובר צה"ל
פעילות צה"ל בעזה/דובר צה"ל

מפניות שהגיעו לנציבות בתחילת המלחמה עלה כי לא קיימת מדיניות סדורה בנוגע למענה הניתן לחיילים וחיילות שהם בני ובנות זוג של לוחמים ולוחמות שנפלו במלחמה. אוכלוסייה זו לא מוגדרת בד"כ כ"ידועים בציבור", ועל כן אינה זכאית לזכויות הניתנות לקרובי החלל מדרגה ראשונה. עם קבלת הפניות, פנתה נקח"ל אל ראש מחלקת נפגעים שפרסמה מדיניות סדורה בנושא זה.

המחסור במרחבים מוגנים ביחידות

לנציבות הגיעו קבילות של משרתים שהלינו על כך שביחידותיהם חסרים מרחבים מוגנים. באחת הקבילות, הלין חייל על כך שבמוצב שבו הוא משרת יש מחסור באמצעי מיגון. בירור הקבילה העלה כי עקב גיוס המילואים הנרחב בתחילת המלחמה לא היה מקום לכלל החיילים במיגוניות שבמוצב, בהמשך הוצבו מיגוניות נוספות לחיילים. במקרה אחר הלינה חיילת בשירות חובה על כך שמפקדיה מונעים ממנה לצאת בשעת אזעקה מהחמ"ל למרחב מוגן. מבירור הקבילה עלה כי בהתאם להנחיות על כלל חיילי החמ"ל להגיע למרחב מוגן. בעקבות הפניה החליטו גורמי הפיקוד על חידוד הנהלים.

פעילות כוחות אוגדה 98 בחאן יונס. דובר צה"ל
תלונות על מחסור במים ואי אספקת ארוחות בזמן. חיילים בחאן יונס/דובר צה"ל

ציוד לקוי, תנאי מחייה ירודים

בתחילת הלחימה, הגיעו לנציבות קבילות מצד חיילים בסדיר ובמילואים בדבר פערים בציוד צבאי ביחידות השונות, הדבר השתקף גם בפניות טלפוניות ובביקורי הנציבה ביחידות השונות. הטענות עסקו במחסור בציוד לחימה, אפודים, מדים וכן בציוד חורף, אוהלים, שירותים כימיים ועוד.

כמוכן, הוגשו קבילות בדבר תנאי המחייה והמזון שהם מקבלים. כך למשל באחת הקבילות הלינו אנשי מילואים על כך שנדרשו ללון במבנה מוזנח, על מחסור בשירותים, במקום לינה, על מחסור במים ועל אי אספקת ארוחות בזמן. מקרים אלה טופלו בזמן אמת מול הגורמים הרלוונטיים בצה"ל.

כמוכן, בביקורים שקיימה הנציבה בבסיסי צה"ל השונים נראו בחלק מהבסיסים פערים בהיבטי מזון ותשתיות, מגורים ועבודה - ובכלל זה תשתיות מגורים רעועות ומוזנחות, לעיתים כאלה שאינן מתאימות להיקף המשרתים במקום, תקלות מים, חשמל ומיזוג, עובש, חולדות, חתולים, פרעושים ועוד . פערים דומים עלו גם בקבילות שהוגשו בשנה החולפת, אשר גם אם הוגשו על ידי חייל אחד היה בהן כדי לתאר מציאות שאותה חולקים חיילים רבים המשרתים עם החייל הקובל, אשר היווה 'שופר' למצוקתם.

דגש על בריאות הנפש

בשלושת חודשי הלחימה הראשונים הגיעו לנציבות לא מעט קבילות שנגעו לחוסנם הנפשי של המשרתים. חלקן הגיעו מהמשרתים עצמם, וחלקן מבני משפחתם המודאגים. באחד המקרים ביקשה אחות של חיילת לסייע במניעת חזרתה של אחותה ליחידתה, נוכח התדרדרות במצבה הנפשי לאחר שאיבדה את מפקדיה וחבריה ב-7.10. לחיילת תואמה פגישה עם גורם בריאות הנפש והיא הונחתה להישאר בביתה לצורך המשך טיפול ומעקב. בקבילה אחרת טענו הורים כי בתם, המשרתת באוגדת עזה, חשה חרדות עזים לשוב ליחידתה. במהלך בירור הקבילה סופחה החיילת למרכז לשיקום עורפי על מנת לקבל מענה וליווי למצבה. במקרים נוספים ביקשו חיילים וחיילות סיוע בתיאום פגישה עם גורמי בריאות הנפש. במקרה אחר, חיילת בשירות חובה טענה כי גורמי הפיקוד מונעים ממנה לממש הקלות שהותאמו לה על רקע נפשי, וזאת נוכח פרוץ המלחמה.

מבירור הקבילה עלה כי עם פרוץ המלחמה הוחלט על "עוצר יציאות" ביחידתה של החיילת - בהקשר זה הנציבה הבהירה לגורמי כוח האדם כי לא ניתן לבטל הקלות אלה. נקח"ל ציינה בדוח: "מערך בריאות הנפש בצה"ל נערך במהירות, ביעילות ובכוחות מתוגברים לתת מענה שלם למי שנדרש. המערך נטל ועודנו נוטל חלק מרכזי בהתמודדות עם השפעות הלחימה. בקבילות רבות שהופנו אליי יש כדי ללמד על תפקידו המרכזי של מערך הברה"ן בהתמודדות עם האתגרים שהלחימה מציבה".

חיילות בעזה. טל שלו, עיבוד תמונה
חיילות בעזה/עיבוד תמונה, טל שלו

מנהיגות לקויה ופגיעה בפרטיות

גם בשנת 2023 קבילות בנושא פיקוד ומנהיגות היוו את החלק הארי בעיסוק הנציבות (כ-37%, ירידה של 3% משנת 2022). מהקבילות שהוגשו עדיין עולה תמונה מטרידה לפיה לחלק מהמפקדים הצעירים חסרים ידע וכלים פיקודיים. בין היתר התקבלו בנציבות קבילות על התנהגות בוטה ואלימה, סגנון דיבור בוטה, פגיעה בזכויות רפואיות, פגיעה בפרטיות, התנהלות שלא בהתאם לפקודות ועוד.

חיילת בשירות חובה הלינה על כך שמפקדתה הישירה שוחחה עם חיילות אחרות שלא בנוכחותה והתבטאה באופן לא ראוי באומרה "היא נטל, יש לה בעיות נפשיות". עוד טענה כי מפקדתה שיתפה את החיילות כי היא טופלה אצל קצין בריאות הנפש. במקרה אחר, חיילת בשירות חובה הלינה על כך שלאחר ששיתפה את מפקדתה בנסיבות הרפואיות שבגינן נדרשה לצאת להפניה רפואית, גילתה כי סמל המחלקה כינה אותה בכינוי גנאי משפיל "המזרן של.." וציין כי "יש לה מחלת מין".

חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד הצוות שלו, קצין בדרגת סגן, אמר לו במהלך מסדר צוותי "אני בטוח שהרכב שלכם גנוב", אמירה המתפרשת כגזענית על רקע השתייכותו של החייל לעדה הדרוזית. בקבילה נוספת, הלין חייל בשירות חובה על כך שמפקד הצוות שלו כינה אותו "כושי". מבירור התלונה עלה כי המפקד אכן השתמש בביטוי זה, לטענתו בבדיחות הדעת והצר על כך. לאחר אירועים נוספים הוחלט להביאו בפני המח"ט שישקול את המשך דרכו בגדוד. בנוסף, בעקבות הקבילה התקיימה הסברה לכלל הפלוגה בנושא כבוד האדם.

קצין הרפואה שוחרר משירות

בקבילה חמורה שהגיעה לנציבות הלינה קצינה בדרגת סגן כי מפקדה, קצין הרפואה החטיבתי, דחה את בקשתה לצאת להפניה רפואית. מפקדה של הקצינה מסר בבירור הקבילה כי אכן מנע את צאתה להפניה לאחר שנקבעה במועד שבו מראש התקיים מופע יחידתי אחר. מפקד החטיבה, שתחקר את טענות הקצינה ובמקביל קיים שיחות עם פקודים נוספים, נחשף לטענות נוספות על התנהלותו של הקרפ"ח שבסופו של ההליך שוחרר משירות.

בקבילה שהגיש לוחם בשירות חובה נטען כי מפקד הפלוגה קיים תרגול שכלל הנעת טנקים סמוך לכניסת השבת ולאחריה. עוד נטען כי המ"פ משנע אוכל ברכב בעבור הלוחמים לאחר כניסת השבת, תוך שהוא מציין "אין לי כוח לשטויות האלה". בבירור הקבילה הכחיש כי שינע אוכל במהלך השבת ואת ההתבטאות שיוחסה לו. עם זאת, המפקד ננזף והמח"ט עמד על חשיבות הקפדה על ההנחיות באשר לשמירת השבת והעביר הנחיה בנושא לכלל מפקדי הגדודים בחטיבה.

מקבילה חמורה שטופלה השנה בנציבות עלה כי בתגובה לאמירה אובדנית מצד חייל בשירות חובה, אמר לו מפקד הצוות "יאללה תתאבד, אני פה מולך, תתאבד, הנשק אצלך". עוד עלה מהקבילה כי המפקד לא פעל בהתאם ל'נוהל אובדנות' כמתחייב בפקודות לאחר שהחייל דרך את נשקו כאקט אובדני.

בקבילה אנונימית שהגיעה לנציבות הלינו 14 לוחמים על התנהלות והתבטאות לא ראויה מצד מפקד הכיתה. מבירור הקבילה עלה כי באחד המקרים, כאשר אחד מהחיילים סירב לסייע לאחר, המ"כ כינה אותו "סוציומט" ו"סמרטוט רצפה". במקרה אחר, כאשר הלוחמים לא עמדו בלוחות הזמנים לסידור המאהל, הורה להם לסדרו בעוד אחד החיילים לבוש בתחתונים בלבד . בעקבות המקרים המ"כ נשפט בדין משמעתי והוטל עליו עונש מחבוש.

וחם שהלין על כך שמפקד הפלוגה סטר לו וכינה אותו "שמן", "עגול" ואמר לו "אי אפשר לעבור לידך". במסגרת תחקיר שהתקיים בראשות מפקד החטיבה ציין המ"פ כי אמר לפקודיו ש"אי אפשר להיות לוחמים שמנים", אך הבין את טעותו. אשר לטענה כי סטר ללוחם, ציין המ"פ כי טפח קלות על לחיו של החייל בבדיחות הדעת. בעקבות הקבילה, תיעד המח"ט הערה בתיקו האישי של המ"פ. מפקד אחר איים על חיילי ובהמשך אף ניסה לנעול אותו בחדרו.

חיילי גדוד לוחם טענו כי מפקד הכיתה משתמש כלפיהם באלימות מילולית ופיזית ואמר להם באחד המקרים "אזיין אתכם", "מה אתם מטומטמים". מבירור הקבילה עלה כי המ"כ אכן משתמש באלימות מילולית כלפי פקודיו, על מנת לדרבן אותם במהלך מסעות ואימוני כושר. המג"ד נזף במ"כ והבהיר לו שאינו מקבל שימוש בשפה בוטה או בצעקות מצד גורמי הפיקוד בגדוד.

במקרה נוסף, חייל בשירות חובה הלין בקבילתו על כך שמפקד פלוגת המפקדה בגדוד בו הוא משרת הצמיד אליו את ראשו ואמר לו "אני אפוצץ לך את הפנים", "אני אשבור לך את הראש", ואף איים כי יפעל לכך שייענש בריתוק או במעצר - זאת לאחר שהחייל הקובל העיר לו על הופעתו, מתוקף תפקידו כמש"ק משמעת. מפקד הפלס"ם נשפט בדין משמעתי והוטל עליו קנס בשיעור גבוה.

מקבילה שבוררה עלה כי רס"ר נהג באלימות פיזית כלפי חיילת בשירות חובה. במספר מקרים התקיימו "משחקים" שאינם ראויים בין הרס"ר ולחיילת במסגרתם הופעל כוח פיזי.

פטרת על הקירות ומזון מקולקל

מקבילה שהתקבלה בנציבות עלה כי תנאי המחייה במחנה 'שורק' ירודים - החל ממגורים מלוכלכים, דרך פטרת על הקירות, חלונות הסגורים בלוחות עץ, אסלות שבורות, ויסות מים לא תקין במקלחות, מחסור בידיות בחלק מהדלתות, ועד כדי כך שמגורי הנשים מופרדים ממגורי הגברים באמצעות פחי פלסטיק.

חיילים המשרתים במחנה 'קרן' הלינו על כך שבמספר מועדים הוגש בחדר האוכל מזון מקולקל שגרם להרעלת מזון. מבירור הקבילה עלה כי מדובר במזון שעמד זמן רב בחוץ וכי בניגוד להוראות קצין הרפואה הראשי לא נלקחו דגימות מהמזון וכי רופאת היחידה לא דיווחה על האירוע לקצין בריאות הצבא.

"מעטפת לוגיסטית מלאה"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדוח: "צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים, ומקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו בדו"ח ומהלקחים בעניינם. צה"ל רואה בחומרה רבה כל התבטאות פוגענית, פיזית או מילולית, כלפי משרתיו ומגנה אותה. מפקדי צה"ל נדרשים לפעול לפי ערכי צה"ל ופקודותיו בכל עת, וכל חריגה מערכים אלו תטופל מיידית ואין לה מקום".

בתגובה נאמר: "משבעה באוקטובר 2023 צה"ל נלחם במלחמת ''חרבות ברזל' נגד ארגון הטרור חמאס וכלל המאמצים והמשאבים מושקעים למטרה זו, במקביל להמשך מאמצי ההגנה וההתקפה בכל הגבולות. מערך המילואים מהווה תנאי הכרחי בהצלחתו של צה"ל למימוש ייעודו ולהשגת מטרות המלחמה. במלחמה בוצע גיוס המילואים הנרחב ביותר בתולדות המדינה, ובעקבות כך צה"ל התאים את המענה והזכויות הניתנים למשרתי המילואים. בין היתר אושר תקציב מיוחדבמסגרת תכנית 'מתגייסים למילואים' המיועד לתגמול והוקרת משרתי מילואים, הקמת קרן לסיוע למשרתי מילואים ובני משפחתם ועוד, והנגשת הזכויות וההטבות לפרט, בדגש על שכר ומעטפת לוגיסטית. צה"ל ממשיך לבצע התאמות שונות תוך כדי המלחמה. חיילים ומפקדים רבים הקריבו את חייהם למען ביטחון מדינת ישראל, ונפלו במלחמה. צה"ל מוקיר ומעריך את פועלם לאין שיעור ומלווה את יקיריהם. צה"ל מבצע התאמות בניהם חיזוק וביסוס מדיניות לליווי חיילים וחיילות שאיבדו בני\בנות זוג במלחמה, כדי לתת מענה לכלל מעגלי השכול".

עוד נאמר בתגובה: "צה"ל משקיע משאבים ותקציבים רביםבשיפור תנאי השירות והתשתיות של המשרתים. מתחילת המלחמה אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה פועל על מנת לספק ללוחמים בשטח ובבסיסים השונים את תנאי השהייה הטובים ביותר, עם מעטפת לוגיסטית מלאה ללוחמים בשטח וברצועת עזה. מתבצע מהלך רוחבי לשיפוץ המבנים בצה"ל, תוך יצירת סטנדרטים אחידים על מנת לספק מענה הולם. כמו כן, צה"ל פועל כדי לספק למשרתי צה"ל מענה רפואי מקיף ובסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר בדגש על תחום בריאות הנפש.

טיפול ביד קשה

בנוגע למנהיגות הלקויה נאמר בהודעת דובר צה"ל: "צה"ל מצפה מחייליו לפעול בצורה ממלכתית וערכית בכל עת, ורואה חשיבות רבה בשמירת זכויותיהם של כלל החיילים. צה"ל מקדם הנגשת כלים למפקדים צעירים לטיפול מיטבי בחיילים. מקרים שבהם אירעה אפליה, אלימות פיזית ואלימות מילולית כלפי משרתים, אשר מנוגדים לערכי צה"ל, נלקחים בחומרה רבה, מתוחקרים לעומק ומטופלים ביד קשה. כמו כן, צה"ל מפעיל מוקדים להנגשת מידע וטיפול יעיל בפרט, ביניהם מוקד קצינת פניות הציבור, אשר מזהה מגמות ומקרים הנדרשים בטיפול ומביאה אותן לידיעת המפקדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully