וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת חוק "למניעת פגיעה כלכלית בצרכן"

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 23:15

החוק קובע שהרשות להגנת הצרכן תוכל להורות לחברות האשראי להפסיק סליקת כספים על ידי עסקים שנחשדים כמי שעשקו צרכנים בסיכון מוגבר - כמו קשישים, חסרי ישע, קטינים, עולים חדשים או בעלי מוגבלויות. "נעקור את התופעה הבזויה הזו מהשורש", מסרה ח"כ מירב כהן

בווידאו: המשטרה החרימה כלי רכב ממפעילי רשת להונאת קשישים שהתחזו לנציגי חברת ביטוח/דוברות משטרת ישראל

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) הצעת חוק של משרד המשפטים ומשרד הכלכלה שמטפלת בתופעה הולכת וגוברת בשנים האחרונות של עושק וניצול קשישים בעסקאות צרכניות. הצעת החוק מבקשת לחזק את הכלים במאבק של עוקץ ועושק של קשישים וצרכנים נוספים הנמצאים בעמדת חולשה משמעותית במיוחד מול עוסקים שעמם הם מבקשים להתקשר.

"החוק למניעת פגיעה כלכלית בצרכן", שיזמו חברי הכנסת מירב כהן, דוד ביטן וניסים ואטורי, קובע שהרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן - תוכל להורות לחברות האשראי להפסיק סליקת כספים על ידי עסקים שנחשדים כמי שעשקו צרכנים בסיכון מוגבר, כגון קשישים, חסרי ישע, קטינים, עולים חדשים, בעלי מוגבלויות או מי שאינם שולטים בשפה בה בוצעה העסקה.

עובדת סוציאלית עוזרת לאישה מבוגרת. ShutterStock
עובדת סוציאלית עוזרת לאישה מבוגרת/ShutterStock

מדובר על חקיקה שמשמעותה ניתוק החמצן הכלכלי של חברות עושקות, והגבלת יכולתן לפגוע בקורבנות נוספים. במקרים בהם התשלום טרם הועבר מחברת האשראי אל החברה העושקת - יוחזרו הכספים אל הלקוחות הנפגעים, וחברת אשראי שלא תעצור את הסליקה - תסתכן בעיצומים כלכליים משמעותיים.

כמו כן, יוקפאו הליכי הוצאה לפועל שנפתחו מטעם החברה שנחשדה כעושקת, ולא יתאפשר לה לפתוח תיקי הוצאה לפועל חדשים. הסנקציות יופעלו על עסקים או חברות שהרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן תמצא או תחשוד כי ביצעו הפרה בנסיבות מחמירות כלפי מס' רב של צרכנים, להם נגרם נזק משמעותי.

מדובר על חוק משמעותי במסגרת המאבק המתמשך של חה''כ כהן למיגור עושק של קשישים ואוכלוסיות פגיעות, וצמצום התופעה בה חברות עושות שימוש בשיטות שיווק אגרסיביות ו/או מטעות - לצורך השפעה בלתי הוגנת על צרכנים.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
מירב כהן, דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
מירב כהן, דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023/ראובן קסטרו

ח"כ מירב כהן, מסרה: "חובתנו להגן על הצרכן, ובפרט על האזרחים הוותיקים והאוכלוסיות הפגיעות שנמצאים על הכוונת של הנוכלים. החוק הזה ינתק את החמצן ממכונת ההונאה שפוגעת בקשישים בימי שגרה, ולא עוצרת גם בזמן המלחמה. מבחינתי, החוק הזה הוא חלק מחבילת חקיקה שאני מקדמת כבר מספר שנים במטרה לייצר רפורמה משמעותית במאבק נגד עושק קשישים, ואחריו יגיעו חוקים נוספים שבאמצעותם נעקור את התופעה הבזויה הזו מהשורש".

גם שר הכלכלה, ניר ברקת התייחס: "כיבוד אב ואם ודאגה למבוגרים הם ערכים יהודיים נעלים ועלינו לוודא שאין עושק וניצול של קשישים במדינת ישראל. מי שיעשוק קשישים במדינת ישראל ישלם מחיר כבד. נגמרו ימי העושק והניצול של חסרי ישע".

שר המשפטים, יריב לוין מסר: "החוק החשוב נועד לשים סוף לתופעה הבזויה של ניצול ועושק קשישים. אני מודה לשר הכלכלה ברקת ולצוות המשפטי בייעוץ המשפטי לממשלה, בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד כרמית יוליס על הסיוע בקידום הצעת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully