וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בפורטוגל: המיאוס מהממסד גובר, והימין הקיצוני עשוי להרוויח

10.3.2024 / 15:58

גוש הימין-מרכז יקווה להשיג רוב קולות כדי להחליף את קואליציית השמאל, שמנהיגה התפטר בשל פרשת שחיתות והביא להקדמת הבחירות. מי שתנסה לנצל את התסכול הגובר מבעיות הדיור, השירותים הציבוריים וההגירה, היא מפלגת הימין הקיצוני "צ'גה", שיתר המפלגות הבטיחו להחרימה

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני של פורטוגל, אנדרה ונטורה, מנופף אחרי שהצביע בקלפי בליסבון, 10 במרץ 2024. רויטרס
רוכב על הגל האנטי-ממסדי. מנהיג הימין הקיצוני ונטורה ביציאה מקלפי בליסבון, היום/רויטרס

הבוחרים בפורטוגל מצביעים היום (ראשון) בבחירות לפרלמנט, כשהם עומדים בפני בחירה בין מהפך של גוש הימין-מרכז לבין הישארותו של גוש השמאל-מרכז בשלטון, אם כי נראה שלאף אחד מהם אין דרך ברורה להשיג רוב מלא.

הסקרים הראו כי מפלגת הימין הקיצוני, צ'גה, מתחזקת בכוחה ועשויה למלא תפקיד בשיחות שלאחר הבחירות, אף שיתר המפלגות הממסדיות שללו שיתוף פעולה עמה.

הנושאים העומדים בראש סדר היום במדינה הענייה ביותר במערב אירופה כוללים משבר דיור, משכורות נמוכות, שירותי בריאות קורסים ושחיתות שלטונית, הנתפסים על ידי רבים כחלק בלתי נפרד מהמפלגות הממסדיות.

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00, וייסגרו בשעה 19:00 בפורטוגל היבשתית, ושעה לאחר מכן בקבוצת האיים האזוריים כשתוצאות ראשונות צפויות להתפרסם בסביבות חצות. ליותר מעשרה מיליון אזרחים יש זכות בחירה.

הבחירות הוקדמו בשל התפטרותו הפתאומית של ראש הממשלה הסוציאליסטי אנטוניו קוסטה לפני ארבעה חודשים, על רקע חקירת שחיתות נגדו. הן מציבות שוב זו מול זו את שתי מפלגות המרכז - המפלגה הסוציאליסטית, מהשמאל, והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מהימין, שהתחלפו בשלטון מאז נפילת המשטר הדיקטטורי הפשיסטי לפני חמישה עשורים.

"אני מקווה שהחיים ישתפרו מהמצב הנוכחי", אמר דיאמנטינו ויירה בן ה-86, בזמן שהמתין להצבעה בקלפי בעיר אספניו שבצפון המדינה, שבה הצביע גם לואיס מונטנגרו, העומד בראש הברית הדמוקרטית של מפלגות הימין.

נזירות מצביעות בבחירות לפרלמנט בקלפי בליסבון, פורטוגל, 10 במרץ 2024. רויטרס
נזירות מצביעות בקלפי בליסבון/רויטרס

הברית האלקטורלית, המורכבת מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית של מונטנגרו ושתי מפלגות שמרניות קטנות יותר, מובילה ברוב הסקרים, אך היא עשויה להתקשות למשול ללא תמיכתה של צ'גה. מונטנגרו שלל עד כה כל שיתוף פעולה עם הפופוליסטים הרדיקלים, השואפים לתפקיד בממשלה.

מפלגת השלטון, שבראשה עומד כעת פדרו נונו סנטוס לאחר התפטרותו של קוסטה, עשויה לנסות לשחזר את הבריתות הישנות שלה עם גוש השמאל והקומוניסטים שאפשרו לה למשול בין 2015 ל-2019. זאת בהנחה שגוש השמאל יקבל יותר מ-115 מושבים בפרלמנט בן 230 המושבים.

הסקרים מצביעים על כך שהתמיכה במסר האנטי-ממסדי של צ'גה, שהבטיחה למגר את השחיתות ומתנגדת להגירה המופרזת לטענתה, הוכפלה בערך מאז הבחירות האחרונות ב-2022, אם כי היא נותרה השלישית בגודלה.

ביום שישי, הנשיא השמרני מרסלו רבלו דה סוזה אמר לעיתון "אקספרסו" כי הוא יעשה כל שביכולתו כדי למנוע מצ'גה לעלות לשלטון. דבריו זכו לביקורת משום שכראש המדינה, הוא מחויב לשמור על ניטרליות.

אנטוניו קוסטה פינטו, מומחה למדעי המדינה מאוניברסיטת ליסבון, אמר כי פורטוגל "נכנסה לדינמיקה של דמוקרטיות אירופיות רבות", שבה המרכז-ימין מאותגר על ידי מפלגה קיצונית מימין לו שהופכת לשלישית בגודלה בפרלמנט.

ממשלת מיעוט של הימין-מרכז תזדקק ככל הנראה לקולות מצ'גה כדי להעביר חוקים, שבתורה תוכל להפיל אותה בכל שלב. לדברי קוסטה פינטו, מצב שבו מפלגת השלטון הסוציאליסטית תהיה הגדולה ביותר, אך לימין יהיה רוב מוחלט בפרלמנט, "יהיה התרחיש המורכב ביותר והבלתי יציב ביותר".

  • עוד באותו נושא:
  • פורטוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully