וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים לדשדש? ביקורת בצה"ל על צמצום הסיוע האווירי בעזה

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 14:52

מפקדים בחטיבת הקומנדו ביקרו את התנהלות חיל האוויר, שלא מספק להם סיוע אווירי למטרות מזדמנות בזמן אמת, כפי שעשה בשיא הלחימה. מקור צבאי: "חוששים משיקול דעת של מפקדים בשטח? או שרוצים לצמצם את הנזק לתשתיות?". בעקבות פניית וואלה! היקפי הסיוע הורחבו

בווידאו: צה"ל תקף מבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון 26.02.24/דוצ

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי החליט לחשוף דיון הערכת מצב בפיקוד הדרום יחד עם ראש שב"כ ושאר חברי פורום המטה הכללי של צה"ל, ברקע הביקורת על דישדוש של הצבא ברצועת עזה. מטרת הפרסום והפצת התמונות נועדה להראות שהרמטכ"ל אישר את תוכניות שלב התמרון הבא אך לא קבע מועד כשברקע מתנהל מו"מ לשחרור חטופים.

כאמור, עם יציאת צה"ל לתמרון הקרקעי הוחלט על שלושה שלבים: שלב א', הכולל תקיפות אוויריות וארטילריה, והנעת אוכלוסייה פלסטינית מהצפון לדרום; שלב ב', הכולל תמרון עצים למוקדי הטרור לאורך כל רצועת עזה ופירוק גדודי חמאס, ושלב ג', הכולל את היום שאחרי המלחמה והוא כולל צורות קרב שונות: בעיקר פשיטות בהיקפי כוח אדם נמוכים בהרבה מהשלב השני.

בפועל, צה"ל טרם הכריז רשמית על שלב ג', אך טרם תמרן לרפיח ומחנות המרכז, ומרבית הכוחות שלו מצויים במרחב חאן יונס, עבסאנים והקרארה בדרום רצועת עזה, המסדרון המבתר את הרצועה לשני חלקים, בצפון הרצועה ובפאתי העיר עזה.

לוחמי יחידת אגוז בהיתקלויות במערב חאן יונס. דובר צה"ל
ביקורת בקומנדו על הפסקת הסיוע האווירי בהתקפות בזמן אמת. לוחמי יחידת אגוז בחאן יונס/דובר צה"ל

תוך כדי תכנון התמרון הבא, מפקדים בחטיבת הקומנדו מתחו בסוף השבוע האחרון ביקורת על התנהלות חיל האוויר, שהפחית דרמטית סיוע ל"מטרות הבזק" בשונה משיא המלחמה. עוד אמרו המפקדים כי חולפים ימים שלמים ללא מטרות אלה, למרות שהשטח "שורץ" מחבלים שמנסים לתקוף את הכוחות.

מקור צבאי סיפר כי חיל האוויר העמיד לרשות מפקדי הגדודים בשיא המלחמה מטוסי קרב בפרקי זמן של 30-10 דקות לכל היותר מרגע הקריאה לתקיפה נגד יעד טרור. "אין מפקד גדוד או יחידה שלא היה רוצה להשתמש במטרות הבזק שהפכו לכלי יעיל במלחמה אלא אם כן חיל האוויר החליט לצמצם את השיטה. אין מה להשוות בין תקיפת 'זיק' את המטרה למטוס קרב. הנזק לתשתית הוא גדול יותר אבל אתה יודע בוודאות שהמחבל מת. אסור לבלבל בין מטוסי קרב שתוקפים מטרות לפי תכנון 24 שעות לפני לבין שיקול דעת של המג"ד לבצע תקיפה מידית, להפעיל מטוס קרב מול איום מזדמן. מי חושש משיקול דעת של מפקדים בשטח במרחב חאן יונס? זה נובע מרצון לצמצם את הנזק לתשתיות במרחב? אסור לפגוע או לצמצם שיקול דעת של מפקדי חטיבת הקומנדו".

בעקבות פנייה של וואלה! לצה"ל בנושא ביום שישי הסוגיה נבדקה, והתברר כי זמן קצר לאחר מכן הופעלו מטוסי קרב לתקיפת מטרות מזדמנות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מטוס אף-16 של חיל האוויר בדרכו לרצועת עזה, נובמבר 2012. AP
מטוס אף-16 של חיל האוויר בדרכו לרצועת עזה, נובמבר 2012/AP

תגובת דובר צה"ל: "הטענות המועלות אינן נכונות. השיתוף האווירי בין חטיבות החי"ר בצה"ל לחיל האוויר הוא הדוק ואיכותי. אין בקשת מפקדים לסיוע אווירי שלא מתקבלת באופן אפקטיבי.

בכל אירוע של הסרת איום על הכוח, כלל יכולות התקיפה והאמצעים נתונים למיצוי ולשימוש לכוחות בהתאם להחלטת מפקדים, ללא מגבלות ותנאים, כאשר שמירה על כוחותינו מהווה את העדיפות העליונה בניהול הקרב.

צה"ל מפעיל מגוון אמצעים לתקיפה מהאוויר ומהיבשה על פי הצורך המבצעי. לשם הדוגמה, עוצבת הקומנדו בשיתוף חה"א תקפה מעל 5,000 מטרות מהאוויר בשלושה חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully