וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הכתיב את הודעת המוסד? "רצף של שקרים - יש מקום למו"מ עם חמאס"

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 12:37

גורמים מדיניים הגיבו להודעת הארגון, שיצאה ממשרד רה"מ לפיה חמאס מנסה לטרפד עסקה כדי להבעיר את השטח. לטענתם היא לא נכונה ונועדה להקפיא את המגעים ולמשוך זמן, כשחמאס דווקא סיפק תשובה מפורטת: "מתעמרים במשפחות ומציגים תמונה מעוותת. מי שמסרב לדבר זה הצד הישראלי"

בנימין נתניהו על הר הבית (צילום: רועי אברהם / לע״מ)/מעריב

בשפת העם, אפשר להגיד ש"הודעת המוסד" שפורסמה במוצאי שבת חירפנה לא מעט גורמים בקבינט המלחמה ובדרגי המקצוע, כלומר מערכת הבטחון. "בשלב זה חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה וחותר להבערת האיזור במהלך הרמדאן", נאמר בהודעה. על פי גורמים רבים ומגוונים במערכת, התמונה המצטיירת מההודעה הזו אינה נכונה. יש כאלה שמגדירים אותה כ"רצף של שקרים" שנועד לארגן לישראל אליבי להקפאת המגעים לעיסקת חטופים והמשך משיכת זמן, על חשבון חיי אדם.

על פי המקורות, בקבינט המלחמה יש לא מעט חברים שסבורים שיש מקום להמשך המו"מ וטוענים שחמאס לא "טרק את הדלת" ולא מתבצר, אלא להיפך: הוא ענה תשובה מפורטת למתווה פריס, וענה תשובה מפורטת גם למקצה השיפורים של מתווה פריס, במהלך השבוע שעבר. על פי הגורמים הללו, חמאס ענה לכל אחד מהפרמטרים, "בחלק מהנושאים הוא הציג עמדות קשוחות ויש פערים גדולים", אמר אחד הבכירים איתם שוחחתי, "אבל יש בהחלט מקום למו"מ, ליצירתיות, להצעות נוספות ולתחבולות. המצב שהודעת המוסד מנסה לתאר לפיו אין עם מי לדבר, אינו נכון. המציאות הפוכה. אם יש מי שמסרב עכשיו לדבר, זה הצד הישראלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים לקראת השנה החדשה, הרמות כוסית עם גופי הביטחון: המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, שירות הביטחון הכללי וחברי פורום מטכ"ל. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
"הודעת המוסד מסובבת את הנתונים". ברנע ונתניהו/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

אלה הפרטים, כפי שנודעו: בפגישה הקודמת בפריס, הושג "מתווה פריס", קווי המתאר הכלליים לעסקת חטופים. המשלחת הישראלית שבה ארצה והסיכום של נתניהו היה שישראל תמתין לתשובת חמאס. בינתיים, המתווכות לא בזבזו זמן והניחו על השולחן "מתווה משופר". להלן, מתווה פריס 2. קבינט המלחמה החליט לא להתייחס למתווה השני עד שלא תגיע תשובת חמאס.

במצב הדברים, המתווכות הניחו את המתווה הזה בפני חמאס. בשבוע שעבר הגיעה משלחת חמאס גדולה לקהיר ודנה עם המצרים במתווה לאורך כל השבוע. "חמאס ענו לכל ששת הפרמטרים במתווה", אמר לי אחד המקורות הבכירים, "חלק מהתשובות יכולות להיות בסיס להסכם, חלק אחר קשוחות ונדרשת עוד המון עבודה, אבל הם ענו", אמר. אחר-כך הגיע לאזור ראש ה-סי.איי.איי ונועד עם ראש המוסד דדי ברנע בפריס. בשלב הזה, ולאחר הפגישה הזו, יצאה הודעת המוסד. "ההודעה הזו לא משקפת את המציאות", מסכם אחד המקורות, "יש מו"מ, יש דיון בסעיפים, חמאס ענו, ישראל מפסיקה את המגעים או לפחות מצהירה על כך", אמר.

המקורות מדגישים כי הודעת המוסד לא תואמה עם שרי קבינט המלחמה וגם לא עם שאר זרועות הבטחון. על פי המקורות, בצה"ל, באמ"ן וכנראה גם בשב"כ לא חשים בנוח עם הודעת המוסד. כמה מהמקורות איתם שוחחתי הצביעו על שגיאות גסות שנעשו במהלך המו"מ ע"י ראש הממשלה, שגרמו נזק גדול להתקדמותו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנת משפחות החטופים בכניסה לקריה, 7 במרץ 2024. איתן סלונים, אתר רשמי
"אם יש מי שמסרב עכשיו לדבר, זה הצד הישראלי". הפגנת משפחות חטופים בכניסה לקריה, שבוע שעבר/אתר רשמי, איתן סלונים

אחת מהן, היא סגירה של ראש הממשלה עם ראש המוסד, מאחורי גבו של הקבינט וללא ידיעת מערכת הבטחון, על הגדלה דרמטית של ימי ההפוגה שיהיו במהלך שחרור הגל הראשון של החטופים. "בעיסקה הראשונה הם קיבלו יום הפוגה על כל 10 חטופים ועכשיו גילינו שהובטח להם הרבה יותר מזה, בלי שהדבר אושר בקבינט", אמר גורם בטחוני בכיר.

המקורות מצביעים על מחדלים נוספים: "העובדה שסנוואר שאב עידוד רב מהסיכום של נתניהו לפני שבועיים וחצי בעניין הרמדאן, בו הוא כביכול אימץ את עמדת בן-גביר להגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית, מעכבת אף היא את ההתקדמות, סנוואר קיווה שנתניהו ובן-גביר יעזרו לו להצית את הר הבית ואת האזור כולו", אמר המקור, "עד שנתניהו תיקן את זה, עברו שבועיים".

גם גרירת הרגליים של ישראל בנוגע להקמת כתובת מסודרת בעזה שתוכל לספק את הסיוע ההומניטרי ולנהל את החיים האזרחיים, מסייעת מאוד לחמאס. "העובדה שנתניהו מסרב לכל פתרון שמוצע לו מחזקת מאוד את חמאס, עכשיו האמריקנים והאירופים עושים הכל על הראש שלנו, מהצנחת אספקה ועד נמל ימי, סנוואר מבין שהזמן בהקשר הזה פועל לטובתו".

עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס, עיבוד תמונה
"בחלק מהנושאים חמאס הציג עמדות קשוחות אבל יש בהחלט מקום למו"מ". סינוואר והניה ברצועת עזה ב-2017/עיבוד תמונה, רויטרס

בעניין ששת הפרמטרים לעיסקה, ההערכה היא כי לאחר תשובת חמאס יש פערים גדולים לפחות ב-3 פרמטרים, אבל על פי הגדרת חברים בקבינט המלחמה ובמערכת הבטחון, "יש על מה לדבר ועם מה לעבוד, זה לא דברים שמפילים עיסקה מראש".

בעניין ימי ההפוגה, כאמור, נתניהו וברנע כבר הבטיחו הגדלה משמעותית שלהם. בנושא הזה הצדדים קרובים למדי. חמאס דורש גם יציאה של צה"ל ממרכזי הערים במהלך ביצוע העיסקה. גם דרישה זו נתפסת בישראל כבסיס סביר למו"מ. דרישה נוספת של חמאס, לאפשר לאוכלוסיה העזתית מעבר חופשי לצפון הרצועה, נחשבת בעייתית, אבל גם כאן זה לא ספוילר אוטומטי. הגדלת מספר משאיות האספקה ל-500 ביום אינה מהווה בעיה. הדרישה הנוספת היא להסיר את ביתור הרצועה, כלומר לבטל את המסדרון שצה"ל מחזיק בין הצפון לדרום. גם כאן, על פי מערכת הבטחון אפשר לנהל מו"מ יצירתי. המכשול האחרון הוא מספר האסירים שחמאס דורש: הדרישה האחרונה של חמאס היתה כ-2,000 אסירים, אחר-כך היא ירדה לכ-1,000 בלבד. "על גלעד שליט אחד שחררנו 1027 אסירים", מזכיר גורם בטחוני, "אז אי אפשר לנהל מו"מ על אלף אסירים תמורת למעלה ממאה חטופים? ואסור לשכוח שיש לנו זכות וטו על זהות האסירים שישוחררו".

לסיכום: "הודעת המוסד מסובבת את הנתונים, מציגה את המצב בצורה מניפולטיבית ולא אומרת את האמת. את כל זה עושים יום לפני הרמדאן, כדי לייצר אליבי של חוסר פעולה והמשך דשדוש. האמירה שחמאס דחה את התנאים ואינו רוצה עיסקה, אינה נכונה. הוא רוצה עיסקה, אבל בתנאים שלו. אנחנו רוצים בתנאים שלנו. צריך לדבר על זה ולגשר על הפערים. מה שקורה כאן זה שאנחנו חיים בשקר. הלחימה עכשיו בעזה היא יותר בט"ש, בשיא היו שם 28 חטיבות ועכשיו יש שלוש וחצי עד ארבע. מישהו כאן משחק בנדמה לי ולא מסוגל לקבל החלטות".

ההערכה היא כי בעמדה המוצגת כאן מחזיקים, בנוסף לשרים גנץ ואיזנקוט, גם אריה דרעי, שר הבטחון גלנט (באופן חלקי) ואולי גם השר דרמר. במערכת הבטחון שב"כ מציג עמדה יותר תקיפה, אם כי גם שם ברור שחמאס לא ענה בשלילה. בצה"ל סבורים שיש מקום להמשך מו"מ.

"הבעיה היא שהזמן עובר ועוד מעט באמת לא יהיה טעם לנהל מו"מ, כי לא יישארו חטופים", אמר מקור בטחוני בכיר, "מי שמדבר על נצחון מוחלט ומדשדש בעזה, כשכל העולם מכתיב לנו את המציאות במקום שאנחנו ניזום אותה, צריך להבין שאין נצחון בלי החזרת החטופים", אומר מקור בטחוני בכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully