וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון המליצה לנתניהו לחתום בהקדם על ההתחייבות לגבי השימוש בנשק אמריקני בעזה

9.3.2024 / 19:00

ממשל ביידן ביקש מישראל לחתום על המכתב עד אמצע חודש מרץ. ביום חמישי, בישיבת קבינט המלחמה הוצע ששר הביטחון גלנט יחתום על המכתב. נציגי מערכת הביטחון הדגישו בפני נתניהו והשרים שעיכוב בחתימה עלול להפוך את הסוגיה מטכנית למדינית. נתניהו צפוי להכריע בנושא מחר

בווידאו: ביידן במסר לישראל: סיוע הומניטארי לעזה לא יכול להיות קלף מיקוח/צילום: רויטרס

בכירי מערכת הביטחון המליצו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולחברי קבינט המלחמה, במהלך דיון שהתקיים ביום חמישי בערב, לחתום בהקדם על מכתב ההתחייבות לגבי שימוש בנשק אמריקני - אותו דורש ממשל ביידן - כך לפי שני בכירים ישראלים.

למה זה חשוב:

  • ממשל ביידן דרש לפני שבועיים שישראל תחתום על מכתב התחייבות לפיו השימוש בנשק אמריקני בעזה יהיה רק בהתאם לחוק הבינלאומי וכי ישראל תאפשר ולא תחסום במישרין או בעקיפין סיוע הומניטארי שמועבר לרצועה על ידי ארה"ב או שזוכה לתמיכת ארה"ב.
  • ממשל ביידן ביקש לקבל את המכתב החתום עד אמצע חודש מרץ. שר החוץ האמריקני, בלינקן, צריך לעדכן את הקונגרס עד ה-25 במרץ כי ישראל סיפקה לארה"ב התחייבות כתובה "מהימנה ואמינה". בלי ההתחייבות הזו אספקת הנשק לישראל תושהה.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 5 במרץ 2024. רויטרס
הדרישה לקבל התחייבות כתובה היא חלק ממדיניות חדשה שפרסם הנשיא/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • הבכירים הישראלים ציינו כי נציגי מערכת הביטחון הדגישו בפני חברי קבינט המלחמה שבשלב הזה ממשל ביידן מתייחס לחתימה הישראלית כעניין טכני בלבד, אולם ככל שישראל תעכב את החתימה על המכתב, האמריקנים עלולים להתייחס לעניין כאל סוגיה מדינית.
  • במהלך הדיון, הציע שר הביטחון גלנט שהוא זה שיחתום על מכתב ההתחייבות לאמריקנים. בסיום הדיון לא התקבלה החלטה והתייעצות נוספת בנושא צפויה להתקיים ביום ראשון.
כינוס קבינט המלחמה. 9 בדצמבר 2023. לע"מ, קובי גדעון, אתר רשמי
ככל שישראל תעכב את החתימה, האמריקנים עלולים להתייחס לעניין כסוגיה מדינית/אתר רשמי, לע"מ, קובי גדעון

תזכורת:

  • הדרישה לקבל התחייבות כתובה כזו היא חלק ממדיניות חדשה שפרסם הנשיא ביידן בתחילת פברואר. למרות שהמדיניות החדשה לא ממוקדת רק בישראל, היא פורסמה בעקבות לחצים שהפעילו סנאטורים אמריקנים שהביעו דאגה מהשימוש שישראל עושה בנשק אמריקני במלחמה בעזה.
  • הבקשה לקבלת מכתב ההתחייבות היא תוצאה של מזכר ביטחון לאומי חדש שפורסם על ידי הבית הלבן ועוסק באחריותן של מדינות שעושות שימוש בנשק אמריקני. המזכר שפורסם ב-8 בפברואר, נוגע לכל מדינה בעולם שמשתמשת בנשק אמריקני, אבל רלוונטי בימים אלה בעיקר לישראל על רקע המלחמה בעזה.
  • לפי המדיניות האמריקנית החדשה, לפני אספקת נשק אמריקני למדינה מסוימת, אותה מדינה צריכה לספק לארה"ב "התחייבות כתובה, אמינה ומהימנה" שהיא לא תשתמש בנשק הזה בצורה שתפר את החוק הבינלאומי.
  • המדיניות החדשה קובעת כי מדינות שמשתמשות בנשק אמריקני באזורי לחימה צריכות לספק גם התחייבות כתובה שהן "יאפשרו ולא יחסמו באופן שרירותי במישרין או בעקיפין" העברת סיוע הומניטארי אמריקני או סיוע הומניטארי שזוכה לתמיכה אמריקנית.
  • המזכר החדש קובע כי אם ההתחייבות הכתובה הזו לא תימסר לממשל האמריקני בתוך 45 יום מרגע פרסומו - כלומר עד השבוע האחרון של חודש מרץ - משלוחי הנשק האמריקני לאותה מדינה יושהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully