וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיאוריות, השרידים והשאלות הפתוחות: עשור להיעלמות המטוס המלזי

7.3.2024 / 20:15

239 נוסעי טיסה 370 של מלזיה איירליינס נעלמו ב-8 במרץ 2014, כשהיו בדרכם לסין. אינספור הסברים עלו במרוצת השנים, החל מתקלה טכנית, התאבדות של אחד הטייסים ועד חטיפה, אך גם מבצעי החיפוש הנרחבים בהיסטוריה טרם פתרו את אחת התעלומות הגדולות בהיסטוריה של התעופה

טקס לציון עשור להיעלמות המטוס המלזי בפטלינג ג'איה, מלזיה, 3 במרץ 2024. רויטרס
טקס לציון עשור להיעלמות המטוס המלזי בפטלינג ג'איה, מלזיה, 3 במרץ 2024/רויטרס

בשעה 01:19, בדיוק לפני עשר שנים, נותק הקשר האחרון עם טיסה 370 של מלזיה איירליינס בשמי ים סין הדרומי, 39 דקות בלבד אחרי שהמריאה מקואלה לומפור אל בייג'ינג והחלה לסטות מהמסלול המקורי שלה. 239 נוסעי המטוס, מ-15 מדינות שונות, נעלמו כלא היו.

היעלמות המטוס המלזי - עשור של חיפושים

"לילה טוב ממלזיה שלוש שבע אפס", הייתה קריאת הקשר האחרונה של הטייס לבקרים בקואלה לומפור. כשהמטוס נכנס למרחב האווירי של וייטנאם, הבקרים בהו צ'י מין סיטי לא הצליחו ליצור עמו קשר.

דקות לאחר מכן, המשדר של המטוס - מערכת תקשורת המשדרת את מיקום המטוס לבקרת התנועה האווירית - כבה. מכ"ם צבאי קלט את המטוס שב על עקבותיו וטס מעל ים אנדמן לפני שנעלם לחלוטין, ונתוני לוויין הראו שהוא המשיך לטוס במשך שעות נוספות.

מה עלה בגורלה של אותה טיסה נותר מאז בגדר תעלומה, מהגדולות ביותר בהיסטוריית התעופה העולמית. השערות ותיאוריות קונספירציות רבות צצו אחת אחרי השנייה, אך חיפושים נרחבים שנעשו לאורך השנים לא תרמו להפגת המסתורין

מה עלה בגורלה של אותה טיסה נותר מאז בגדר תעלומה, מהגדולות ביותר בהיסטוריית התעופה העולמית. השערות ותיאוריות קונספירציות רבות צצו אחת אחרי השנייה, אך חיפושים נרחבים שנעשו לאורך השנים לא תרמו להפגת המסתורין.

השבוע, לקראת יום השנה העשירי להיעלמות מטוס הבואינג 777, אמרו במלזיה כי ייתכן שמבצע חיפושים חדש יצא לדרך בקרוב. אלו הקודמים שפכו מעט מאוד אור חדש על הפרשה.

שוטרים צרפתיים בודקים את שרידי המטוס המלזי שנמצאו באוקיינוס ההודי, אוגוסט 2015. רויטרס
שוטרים צרפתיים בודקים את שרידי המטוס המלזי שנמצאו באוקיינוס ההודי, אוגוסט 2015/רויטרס

השלב הראשון של החיפושים החל מיד עם היעלמות המטוס, ונמשך 52 ימים, רובו מהאוויר. במהלכו, גמאו מטוסי הסיור 1.7 מיליון מיילים רבועים ב-334 משימות חיפוש.

בהמשך, עברו החיפושים אל קרקעית האוקיינוס ההודי, אך בינואר 2017 הודיעו ממשלות מלזיה, סין ואוסטרליה על הפסקתם. 46 אלף מיילים רבועים נסרקו על ידי כלי שיט שונים, בעלות של 150 מיליון דולר.

כעבור שנה, החלה ממשלת מלזיה במבצע נוסך, בשיתוף פעולה עם חברת Ocean Infinity, בעקבות לחץ מצד משפחות הנוסעים ואנשי הצוות של המטוס. למרבה האכזבה, חודשים של סריקות תת-ימיות העלו חרס. גורלו של המטוס נותר לוט בערפל.

כ-20 שרידים, שלפי ההערכות היו של המטוס, אותרו לחופי אפריקה והאיים מדגסקר, מאוריציוס, ראוניון ורודריגס.

בקיץ 2015 קבעו החוקרים כי חפץ גדול שנשטף לחוף ראוניון, אי צרפתי באוקיינוס ההודי, היה מדף מכנף מטוס מדגם בואינג 777, כך שהם העריכו בסבירות גבוהה כי הוא היה שייך למטוס המלזי.

צוותי החיפוש האוסטרליים במהלך החיפוש אחר המטוס המלזי, 11 באפריל 2014. רויטרס
צוותי החיפוש האוסטרליים במהלך החיפוש אחר המטוס המלזי, 11 באפריל 2014/רויטרס

שריד אחר, חתיכת פיברגלס משולשת עם הכיתוב "No Step" בצדה, נמצא בפברואר 2016 על שרטון לחופי מוזמביק. בספטמבר באותה שנה אישרה ממשלת אוסטרליה כי מדף מכנף שנשטף לאי של טנזניה היה אכן מטיסת 370.

התיאוריות שעלו במרוצת השנים לגבי היעלמות המטוס היו רבות מספור, וחלקן הפליגו למחוזות ביזאריים למדי. הן נעו בין איבוד דלק, לניסיון של הטייסים לנחות נחיתת חירום בים ועד לריסוק מכוון של אחד הטייסים. היו כאלו שהאמינו שהמטוס אפילו נחטף.

דוח חקירה רשמי בן 495 עמודים שפורסם ב-2018 לא נתן תשובות חד משמעיות לגבי גורל המטוס, לדאבון לבן של המשפחות המתחננות לשביב של מידע על יקיריהן.

קוק סו צ'ון, ראש צוות חקירת הבטיחות במלזיה, אמר כי הראיות שהיו בידי החוקרים - כולל הסטייה הידנית של המטוס ממסלול הטיסה שלו וכיבוי המשדר - מצביעות באופן ברור על "הפרעה בלתי חוקית", שעשויה לרמוז שהמטוס נחטף. אבל לא היו ראיות שהסבירו מי התערב, או מדוע.

חדר הבקרה של חברת "אינמרסט"  שאיתרה את המטוס המלזי. לונדון, מרץ 2014. רויטרס
חדר הבקרה של חברת "אינמרסט" שאיתרה את המטוס המלזי. לונדון, מרץ 2014/רויטרס

הדוח גם בחן מקרוב את כל הנוסעים ואת הטייס, זהארי אחמד שאה, ואת טייס המשנה, פאריק עבדול חמיד. הדוח בדק את מצבם הכלכלי של הגברים, בריאותם, טון דיבורם בתקשורת רדיו ואפילו את הליכתם לעבודה באותו יום. לא התגלו חריגות, ומעולם לא התקבלה שום דרישת כופר.

ראשי ממשלות אוסטרליה ומלזיה באותה תקופה אמרו ב-2020 שהאפשרות ששאה התאבד מעולם לא נשללה לאורך החקירה. עם זאת, אשתו של הטייס הכחישה בזעם כל בעיה אישית, בעוד בני משפחה וחברים אחרים אמרו שהוא היה איש משפחה מסור ואהב את עבודתו.

תיאוריות אחרות, קונספירטיביות, שיערו שייתכן שהמטוס הופל על ידי צבא ארצות הברית כי הוא התקרב לעבר בסיס אמריקני באזור או כי הוא נשא ציוד אלקטרוני מתוחכם שהיה מיועד לסין. אחרים הצביעו על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כמי שייתכן שהורה על חטיפת המטוס והנחתתו.

כל אחת מהתיאוריות, שהועלו על ידי עיתונאים או סופרים, אינן מבוססות ולא נחקרו על ידי גופים רשמיים.

החיפושים יתחדשו?

לרגל יום השנה העשירי לטרגדיה, גורמים רשמיים במלזיה אמרו השבוע כי הממשלה מוכנה לדון בקיומו של מבצע חיפוש חדש לאחר שהיא קיבלה פנייה מחברת Ocean Infinity, שהייתה מעורבת בחיפושים הראשוניים.

אוליבר פלונקט, מנכ"ל אושן אינפיניטי, אמר בהצהרה כי החברה נמצאת כעת בעמדה לחפש שוב כשש שנים לאחר שהמאמץ הקודם שלה לא הניב תשובות.

"החיפוש הזה הוא ללא ספק המאתגר ביותר, ואכן הרלוונטי ביותר שיש", אמר מנכ"ל החברה, אוליבר פלונקט. "עבדנו עם מומחים רבים, חלקם מחוץ ל-Ocean Infinity כדי להמשיך לנתח את הנתונים בתקווה לצמצם את אזור החיפוש לאזור שבו יהיה סיכוי טוב להצליח".

קרובי משפחה של נוסעי המטוס המלזי מתכנסים לרגל עשור להיעלמותו, 3 במרץ 2024. רויטרס
קרובי משפחה של נוסעי המטוס המלזי מתכנסים לרגל עשור להיעלמותו, 3 במרץ 2024/רויטרס

קרובי משפחתם של הנוסעים מקווים שמבצע חיפושים חדש אכן יצא לדרך.

וי.פי.אר ניית'ן, שאשתו אן דייזי הייתה על הטיסה, אמר כי ההצעה של החברה - שלפיה היא לא תקבל תשלום אם לא יימצא דבר - היא מבורכת.

"אנחנו רוצים שהמבצע יימשך, אבל אנחנו צריכים להיות ריאליסטיים. אנחנו לא יכולים לצפות שהממשלה תבזבז מיליארדים על החיפושים", אמר ניית'ן.

ג'יאנג חוי, אזרח סין שאמו הייתה בטיסת MH370, קרא לרשויות המלזיות לנדב לקרובי המשפחה את המידע המעודכן ביותר שיש בידיה.

"כל עוד יש תקשורת, אנחנו יכולים להימנע מאי הבנה", אמר ג'יאנג, שנמנה עם בני המשפחה שהגישו תביעה בסין בדרישה לפיצויים על היעלמות המטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully