וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר, אשתו והמשטרה: הקשר הבעייתי שמעורר זעם בקרב פעילי הר הבית | תחקיר

עודכן לאחרונה: 8.3.2024 / 9:38

מספר העולים היהודים שירד בכהונת השר לביטחון לאומי וזינוק במעצרים וכתבי אישום: תחקיר וואלה! חושף כיצד השר ואשתו השתלטו על ניהול העלייה היהודית להר, ואיזה מחיר שילמו מי שמתחו ביקורת על המשטרה. בן גביר: "מרגש שהתקשורת מתעניינת בתנאי העולים להר"

בווידאו: בן גביר עלה להר הבית: "זה המקום שבו אנחנו צריכים לחזור ולהראות משילות"/מינהלת הר הבית

איתמר בן גביר הוא הדמות הפוליטית הבכירה ביותר בישראל שמזוהה עם עליית יהודים להר הבית. כשנכנס ללשכת השר לביטחון לאומי וקיבל - הלכה למעשה - את המפתחות להר ואת היכולת להכריע בסוגייה שכל כך קרובה לליבו, היה זה הימור כמעט בטוח שהוא "יחולל מהפכה" במאבק על שוויון התפילה בהר הבית, כפי שגורסים המאמינים. אלא ששנה חלפה מכניסתו ללשכה ושום מהפכה לא נראית באופק, ואולי בדיוק להיפך.

בשנת 2023 פחת מספר העולים להר הבית, לראשונה זה עשור (ללא סגרי קורונה). לפי תנועת "בידינו - למען הר הבית", בשנת 2021 עמד מספר היהודים שעלו להר הבית על 34,651. אלא שבשנת 2022, השנה שבה כיהנה ממשלת בנט-לפיד, זינק מספר העולים ל-51,483. דווקא בשנת 2023, כשבן גביר כבר בתפקיד, ירד מספר העולים היהודים להר הבית ל-50,098.

לעומת זאת, מספר המעוכבים והעצורים בקרב מי שרוצה לפקוד את ההר - דווקא הוכפל (בשנה שעברה - 141, השנה - 317). לפי הנתונים של ארגון "בידינו", גם מספר המורחקים בצו מינהלי עלה בעשרות אחוזים: ב-2021 הורחקו 57 מתפללים, ב-2022 הורחקו 52, ותחת השר בן גביר - 85.

תחקיר מיוחד של וואלה! שנערך על פני החודשים האחרונים חושף מה מתחולל מתחת לפני השטח במאבק על הר הבית: תומכיו הוותיקים של השר בן גביר הפכו לאויבים מושבעים, סביבתו הקרובה (בהם גם אישתו) - הפכה לחלק מהוועד המנהל של הר הבית חרף חוסר ההסכמות בין ארגוני העלייה (ללא מינוי רשמי), אך עם זכויות VIP ומספר מופרך של כתבי אישום ותביעות נגד מי שמפריע לשר לבסס שקט על ההר.

בן גביר עם שמשון אלבוים. מינהלת הר הבית, אתר רשמי
בן גביר עם שמשון אלבוים בהר הבית/אתר רשמי, מינהלת הר הבית

האישה שלצידו והאבא של הדובר

פעילי עליית יהודים להר הבית מנהלים מאבק עיקש מול המשטרה והמדינה כבר עשרות שנים כדי שיקבלו את הזכות לעלות ולהתפלל בשטח ההר. לאורך השנים, הפעילים מנסים למתוח את גבולות הסטטוס קוו בתוך ההר - הן בהסדרים מול רשויות החוק והן בדרכים יצירתיות ופרובוקטיביות כמו חלוקת סופגניות, ישיבה ב"מעגל לימוד" תוך כדי הסיור על ההר ואפילו התחזות למוסלמים וכניסה דרך השערים השונים - וזה רק קצה הקרחון.

המאבק בין המשטרה לעולים נמתח לאורך שנים ארוכות וידע עליות ומורדות. העולים התמסדו תחת מספר גופי עלייה: "מנהלת הר הבית", "ארגון עולי הר הבית" ו"בידינו - למען הר הבית". אלא שבאמצע העשור שעבר, במהלך תקופה מתוחה מאוד בין הצדדים, לוואלה! נודע כי בצעד חריג - המשטרה החליטה לארגן מתחת לפני השטח, צוות מצומצם של עולים שדרכו היא תוכל לנהל משא ומתן ולתאם את מועדי העלייה ואופיה.

למרות הכחשות גורפות לאורך השנים בנוגע למעורבות של המשטרה בצוות האזרחי, במסמך שהגיע לידי וואלה! מתייחס היועץ המשפטי של משטרת ירושלים לסוגיית עליית יהודים להר הבית בחול המועד לפני כמה שנים ומודה בכך שלארגון יש יד בהקמת צוות היגוי אזרחי: "מפקד מרחב דוד קיים פגישות ושיחות תיאום רבות עם צוות היגוי מטעם המבקרים היהודים בהר הבית, אשר הוקם על ידו", כתב.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מסמך רשמי של היועץ המשפטי של משטרת ירושלים בנוגע לעליית יהודים להר הבית. ללא, אתר רשמי
מסמך רשמי של היועץ המשפטי של משטרת ירושלים בנוגע לעליית יהודים להר הבית/אתר רשמי, ללא

בתחילה, צוות ההיגוי המדובר הורכב ממספר עולים להר הבית, שחלקם הואשמו לאורך השנים על ידי ציבור העולים כ"שתולים" של רשויות החוק. עוד בצוות ההיגוי - גם שמשון אלבוים, נחשב ליו"ר הצוות ועומד בראש "המטה המשותף של ארגוני הר הבית" - ולימים גם אביו של חיים אלבוים, דוברו של השר בן גביר. בן גביר עוד היה אז פעיל נלהב בעד מעשי העלייה "הפרובוקטיבית" להר הבית והקרבת הקורבנות בהר. גם אילה אשתו הפכה עד מהרה לחלק בלתי נפרד מהמאבק. אך כשבן גביר נכנס לראשונה לכנסת בשנת 2021, אילה בן גביר, שהובילה קו ניצי נגד שיתוף הפעולה עם המשטרה - הפכה לחלק מרכזי מצוות ההיגוי.

בהמשך, צוות ההיגוי "העצמאי" נרשם כעמותה בלתי תלויה וקיבל את השם 'מינהלת הר הבית' עם י', להבדיל מהגוף שמבקר את התנהלות המשטרה וקרוי כאמור, מנהלת הר הבית. אך למרות שהוקם כדי לדאוג לייצוג הולם של העולים מול המשטרה, הוא דווקא משתף איתה פעולה באופן מלא - על אף שמעולם לא הוסדר רשמית או עוגן בחקיקה ועל אף שמעולם לא התגבש קונצנזוס סביב מעמדם בקרב העולים.

יהודים בהר הבית. ללא, ינון שלום יתח
יהודים בהר הבית/ינון שלום יתח, ללא
  • לפי עדויות שהצטברו בתחקיר, בין ההטבות שמקבלים צוות ההיגוי ואנשיהם:
  • כניסת VIP להר הבית ללא תור.
  • ליווי של חברי כנסת ושרים לתוך שטח ההר ללא תור - לעומת פעילים אחרים שנאלצים לחכות בתור עם חברי הכנסת.
  • עלייה בשעות שבהן ההר סגור וקיום טקסים רשמיים במתחם כמו הדלקת נרות חנוכה שקרתה מחוץ לשעות הפתיחה.
  • עדכון שוטף של אנשי המינהלת בהחלטות משטרה על שינויים בהסדרי הפתיחה והסגירה של ההר.
  • בכמה מועדים מיוחדים, מינהלת הר הבית אף הציבה מאבטחים משלה לצד השוטרים כדי שיסייעו לשמור על הסדר בתורים.
אילה בן גביר, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
אילה בן גביר/ראובן קסטרו

כתב אישום על סופגניות

יחידת התביעות המשטרתית הגישה במהלך שנת 2023 כתבי אישום נגד שורה ארוכה של פעילים בולטים בעליית יהודים להר הבית. זאת לאחר שנעצרו בשטח ההר ובסביבתו בגין התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. היותם של חלק מהנאשמים גורמים המבקרים לא מעט את תפקוד המשטרה וחלק ארגוני העלייה להר המזוהים עם השר בן גביר הובילו לטענתם להתנכלות מצד רשויות החוק עד כדי רדיפה של ממש.

כך למשל, במהלך חודש יולי 2023 הוגשו כתבי אישום נגד חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק, יו"ר תנועת "בידנו למען הר הבית" תום ניסני ועמנואל ברוש, פעיל ותיק בעלייה להר הבית זאת בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור. לפי כתב האישום, במהלך חודש ספטמבר 2021 עלו גליק, ניסני וברוש להר הבית יחד עם קבוצה של יהודים. עם כניסתם למתחם לא שעו השניים להוראות השוטרים שביקשו מהם להתקדם בקצב של השוטר המלווה ועם הקבוצה שעלתה להר. "הנאשמים התהלכו לאיטם, עצרו בכל רגע, צילמו במקום וזאת חרף אזהרות השוטר אשר ליווה את הקבוצה", נכתב בכתב האישום. בהמשך, התנתק גליק מהקבוצה ואף ניסה לעלות לכיפת הסלע, אך השוטרים הורו לשוב למסלול הקבוצה וזה השיב בתגובה לאחד מהם, "אני משלם לך משכורת, אני האדון שלך".

שמשון אלבוים עם המפכ"ל שבתאי וראש השב"כ רונן בר. מינהלת הר הבית, אתר רשמי
המפכ"ל שבתאי וראש השב"כ ארגמן לצד שמשון אלבוים (משמאל)/אתר רשמי, מינהלת הר הבית

אישום נוסף מתאר כי ניסני וברוש ישבו בשביל הגישה בשער המוגרבים, זה מול זה "בצורה אשר הפריעה לעוברים במקום לעבור באופן חופשי בכך שנאלצו לעבור מעליהם וביניהם. שוטרים שהיו במקום דרשו מן הנאשמים שוב ושוב לפנות את המקום אולם הנאשמים סרבו והמשיכו לשבת במעבר". עוד מיוחס לניסני כי במהלך חג החנוכה בשנת 2022 הגיע עם סופגניות לבידוק הביטחוני, התבקש על ידי השוטרים להוציאם והחל להתווכח עמם. בהמשך, שב למקום עם מדבקות עליו עם הכיתוב "אסור להכניס להר הבית", ולנוכח האמור, גרם לעיכוב בכניסת המבקרים בעמדת הבידוק.

כתב אישום נוסף הוגש כחודש לאחר מכן באוגוסט 2023 והפעם נגד פעיל הר הבית ישראל אליצור בגין הפרת הוראה חוקית והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. זאת לאחר שהפר צו הרחקה מאזור הר הבית, הגיע יחד עם בנו הפעוט לאחד מהשערים הסובבים את ההר, שם פגש בשוטר שביקש ממנו לעזוב את המקום וזה השיב: "אני אכנס להר הבית ואבעיר את המקום". לאחר מכן המשיך בדרכו לשער נוסף בהר עד שקיבל לידיו הזמנה לחקירה נוספת.

מוקדם יותר באותה שנה הוגש כתב אישום נגד 3 צעירים יהודים מיהודה ושומרון בגין התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור והפרעה לשוטר במילוי תפקידו לאחר שטיפסו על גדר הסמוכה לשער המוגרבים חרף הוראות השוטרים במקום שלא להיכנס לשטח הר הבית ובעקבות כך הורדו בכוח מהגדרות על ידי השוטרים במקום.

בן גביר עם חיים אלבוים ששימש כדוברו (ארכיון). דוברות השר לביטחון לאומי, אתר רשמי
בן גביר עם חיים אלבוים ששימש כדוברו (ארכיון)/אתר רשמי, דוברות השר לביטחון לאומי

חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק, פעיל הר הבית ומדריך קבוצות עולים הנאשם בשני כתבי אישום בימים אלה אומר בשיחה עם וואלה!: "התיקים הוגשו נגדי בשנה האחרונה על אירועים משנים עברו. מדובר בשני אירועים שהמשטרה כבר הענישה אותי עליהם, הרחיקה אותי מהר הבית לכמה חודשים ופתאום הם החליטו להגיש גם כתבי אישום. למה נזכרו עכשיו? ולא שמעתי שמגישים כתב אישום על בן אדם שהלך לאט. בנוסף, יש לי הקלטה ששוטר אומר לי שהוא הולך לעצור אותי כי אני לא מפרגן מספיק למשטרה".

יהודה גליק, במהלך הלוויתו של משה ארנס בסביון 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
יהודה גליק/ראובן קסטרו

השינוי שלא הגיע

עם כניסתו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי, צוות ההיגוי הורגש במיוחד כאמור. פעילים ששוחחו עם וואלה! מדווחים על שינוי גדול ביחס של השר כלפיהם וכלפי הסוגייה, והדבר מתבטא בחוסר מענה לטיפול בבעיות, בגיבוי בלתי מסויג של המשטרה ללא קשר לטענות ובהעברה כמעט מיידית של הבעיות שצצות לאשתו "שתטפל בעניינים", כך לפי העדויות.

"הכול נשאר בדיוק אותו דבר, עדיין יש התנכלויות, הפרעות ומעצרים. ההבדל המהותי הוא שבן גביר מגבה את השוטרים, נוצר מצב שהוא מגן על השוטרים יותר ממה שדמיינתי", שיתף פעיל הר הבית המוכר תום ניסני. "קודם לכן הייתה לנו כתובת לבוא ולהתלונן. פה, אם הולכים אליו, הוא ישר אומר 'אשתי חברה במינהלת', 'מפקד המחוז מדהים'. זה העיקר, לא בעמדה של לבקר אותם בכלל".

לדברי ניסני, העוינות הורגשה גם בקדנציה של השר בר-לב, אבל ישנה אכזבה גדולה כשזה מגיע מנבחר ציבור, שנבחר בין היתר בקולות העולים היהודים להר הבית שהמתינו לשינוי: "חיכינו למי שיחליף אותו, ואז מי שהחליף אותו משלנו - וזה נשאר אותו דבר. מעולם לא בא לבדוק מה קורה. יודע על אנשים שמעבירים לו מידע והוא פשוט מתעלם. לפני הבחירות, הוא דיבר על שוויון בתפילה, היום הוא מנסה לברוח מהנושא הזה כי פוליטית זה משרת אותו".

תום ניסני, מנכ"ל "בידינו - למען הר הבית". באדיבות המצולמים
תום ניסני/באדיבות המצולמים

גם גליק מתאר דברים דומים. "כשאני פונה לבן גביר, הוא מפנה אותי לאשתו אילה. כשאני מדבר איתה, היא מספרת לי כמה המשטרה עושה מאמצים וכמה המשטרה מושלמת", חידד גליק. "בזמנו הייתי היוזם של הקמת 'מינהלת הר הבית', אמרתי למשטרה שיהיה גוף שמתווך בין המשטרה לעולים להר, לא דמיינתי בחלומות הכי גרועים שלי שהגוף הזה יעסוק כל היום בדברור המשטרה, לצד דוברות המשטרה יש להם עוד דוברים. הייתי מזועזע".

גליק גם מתאר מה אירע לאחר שלפני חודש פורסמה מודעה בכל העיתונים מטעם המינהלת שבה נכתב: "תודה רבה לשר בן גביר על השינוי הדרמטי בהר הבית". "התקשרתי לשמשון (אלבוים - יו"ר המינהלת) ואמרתי לו: 'תספר לי על שינוי אחד בהר מאז שבן גביר מונה'", שאל גליק את אלבוים. "במינהלת שפרסמה את המודעה יושבים אשתו של השר ואבא של הדובר שלו והם מפרסמים מודעה על כמה השר נפלא. חוץ מצפון קוריאה, אתה מכיר עוד מקום שדבר כזה יכול לקרות? זה מביש. לבוא ולספר לעולם איזו מהפכה עשינו - לא נעשתה שום מהפכה. המציאות נשארה גרועה".

גם ניסני, שהיה קרוב מאוד לאילה בן גביר במאבק על התפילה תחת ארגון "סטודנטים למען הר הבית", מיטיב לבקר את המצב הקיים: "מה שהכי מכעיס, זה הנפוטיזם הזה. לא צריך להיות קונספירטור גדול כדי להבין שיש גוף שקם כדי לדכא את המאבק לזכויות. יש שם ניגוד עניינים מאוד בולט שמערב כספי ציבור ומשטרה שהחליטו למנות ארבעה אנשים, לערבב אותם בתוך המשטרה והמשרדים הממשלתיים".

"יש לי תיאוריה שהמשטרה לא יכולה להיכנס בשר, ולכן יותר קל להם להיכנס בחבר'ה שקל להיכנס בהם", טוען חבר הכנסת לשעבר גליק. "אין ספק, שכל מי ששייך למה שנקרא 'מינהלת הר הבית' ועובד בתיאום עם המשטרה מקבל יחס מועדף. אני רוב הפעמים כן מפרגן למשטרה, אין לי בעיה עם זה. הבעיה היא שהמשטרה רוצה פרגון מקיר לקיר ואסור למתוח ביקורת עליה. הם חושבים שהם אדוני הארץ".

שמשון אלבוים עם מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן. מינהלת הר הבית, אתר רשמי
שמשון אלבוים עם מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן/אתר רשמי, מינהלת הר הבית
הזמנה לאירוע בנוכחות בן גביר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"המפנה החיובי בהר הבית". המודעה שמפארת את בן גביר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תגובות

מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר בתגובה: "הגיעו ימות המשיח - התקשורת מתעניינת בתנאים של עולי הר הבית היהודים, בעיני השר בן גביר זה מרגש ביותר, נשמח כי תמשיכו לעקוב אחרי המצב שמשתפר לטובת עולי הר הבית. לגופם של דברים, מאז כניסתו של השר איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי קיים שיפור משמעותי ביחס לעולי הר הבית, בזמני העלייה, בחופש התנועה ובחופש הביטוי בהר, המשטרה באה לקראת העולים, הן בעליות עצמם אשר רגועות יותר והן לקראת העלייה. כמו כן מבחינת הטיפול במתפרעים וגורמים ערבים קיצונים, התנהלות המשטרה השתפרה, במדיניות נחושה, באכיפה ללא פשרות, שהובילה לתקופה של שקט מוחלט בהר הבית ולמיגור מופעי ההסתה, גם לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ועד עכשיו, זאת בין השאר גם בעקבות עלייה משמעותית של הרחקות פורעים ומסיתים מוסלמים, מה שמוביל לאין ספור תלונות מצד המסיתים, אבל גם בהר הבית מתחילה משילות".

באשר לסוגיית המינהלת הגיבו בלשכת השר: "מדובר בנציגות של עולי הר הבית שהמשטרה עובדת מולה כבר כעשור, כפי שהיא פועלת מול כל קהילה וציבור. כל גורמי המשטרה רואים בשיח הזה יעד אסטרטגי שהוא גם יעיל לשיפור השירות לקהילת העולים, כל תלונה נלקחת על ידם בכובד ראש וזוכה למענה וטיפול. מינהלת הר הבית שפועלת עם המשטרה בצורה מכובדת, זכתה להצלחות רבות בקידום הר הבית בשטח וגם ביחס הציבורי להר הבית, ועל כן גם השר רואה לנכון לשבת עימם. חשוב לדעת כי יש החלטות רבות שדורשות החלטות קבינט ואינן באחריות מלאה של השר בן גביר. אם זה היה תלוי בשר בן גביר, הר הבית היה נפתח 24/7 ליהודים. הם לא היו מופלים לרעה ודגל ישראל היה מתנופף בהר. אולם, לצערו של השר כל אלה דורשים החלטות קבינט ואין לו רוב בפורום זה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת לשמור על הביטחון והסדר הציבורי במקומות הקדושים בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט. הביקורים בשטח הר הבית מתאפשרים בימי ושעות הביקור לכל אדם, זאת בהתאם לכללי הביקור במקום ובהתאם להחלטות הדרג המדיני והנוהג הקיים. קיום הביקורים מתבצע באופן שנועד לאפשר שגרת ביקורים תקינה ואבטחה נאותה. מקרים שבהם יש הפרות של הכללים או פרובוקציות מצד מבקרים שלא נשמעים לשוטרים- נדרשת המשטרה לפעול על מנת להפסיקם, להפסיק את קיום הביקור להרחיק את אותו אדם ו/או לעכבו לחקירה. כמות האכיפה וההרחקות הינה פועל יוצא של כמות ההפרות של כללי הביקור והסדר הציבור במקום. יודגש כי אין כל שינוי בנוהג הקיים במקום זה שנים רבות, כפי שנקבע גם על ידי הדרג המדיני והשתקף גם בהחלטות שיפוטיות רבות לאורך השנים ואין תיעדוף למבקר זה או אחר. צר לנו על מתן במה למבקרים כפויי טובה וניסיון של גורמים בעלי אינטרסים זרים ופסולים, פעם אחר פעם, להכפיש ולהטיל דופי בפעילות המשטרה באזור המתבצעת ללא משוא פנים, כדי לאפשר את קיום הביקורים כסדרם במקום".

ממינהלת הר הבית נמסר בתגובה: בהר הבית מתחולל מהפך חיובי מאז שנת תשע"ה (2015), ששותפים לה שרי המשטרה גלעד ארדן אמיר אוחנה ואיתמר בן גביר, מפקדי המשטרה בכל הדרגים, ממפכליה, מפקדי המחוז יורם הלוי דורון ידיד ודורון תורג'מן, מפקדי המרחב, המקומות הקדושים והר הבית, הקצינים והשוטרים בשטח, שמחוללים בתהליך ארוך ומתמשך מהפך שירותי אדיב ומתחשב בעולים להר הבית, שהפך לגאוות כל ראשי הממשלה מאז, בנימין נתניהו נפתלי בנט ויאיר לפיד. מינהלת הר הבית שהוקמה כדי לספק שירות לעולים מודה על שזכתה להיות שותפה בכך, עם כל העוסקים במלאכת הקודש הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully