וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב הציבור מסכים: המלחמה בעזה הוכיחה שנשים יכולות לשרת כלוחמות בצה"ל

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 12:37

לקראת יום האישה הבינלאומי, בתנועת ויצו בדקו את תפיסות הציבור באשר לשילוב נשים ביחידות לוחמות בצבא ובתפקידי מפתח. מה חושב הציבור על שירות נשים? מהו שיעור התמיכה בשילובן במוקדי קבלת ההחלטות? ומהן הנסיבות שהובילו לכשל המודיעיני ערב ה-7 באוקטובר? | כל המסקנות

ארבע טנקיסטיות שהרגו כחמישים מחבלים/אמיר בוחבוט

בכל יום שעובר מאז ה-7 באוקטובר, אנו נחשפים לעוד סיפורים אנושיים, מרגשים וחשובים של נשים לוחמות ומעוררות השראה בחזית ובעורף. לקראת יום האישה הבינלאומי שחל מחר (שישי) - ב-"ויצו" ביקשו לדעת מה חושב הציבור בישראל על שירות נשים בצה"ל, בתפקידים בכירים בממשלה, ומה היו הנסיבות לכשל המודיעיני שהביא לאסון הנורא ולטבח הקשה ביישובי העוטף ובפסטיבל נובה.

על פי תוצאות הסקר, שבוצע על ידי מכון המחקר רושניק, על דבר אחד אין עוררין: 81% מהמשיבים חושבים כי הסיבה העיקרית להתעלמות וחוסר הטיפול של הדרג הפיקודי בצה"ל מההתראות של התצפיתניות והנגדת מ-8200, היא יהירות הממונים וזלזול במידע שהתקבל.

עוד נקבע כי 31% חושבים שההתעלמות נבעה בשל משום שהתצפיתניות והנגדת הן - נשים.

טל שלו עם הלוחמות והלוחמים בתוך רצועת עזה. טל שלו, אתר רשמי
מסקנות הסקר: 61% מהמשיבים תומכים בשירות קרבי לנשים/אתר רשמי, טל שלו

כמו כן, קרוב למחצית, 43% ממשיבי הסקר, מעריכים כי במידה וההתראות היו מגיעות למפקדות במקום למפקדים הן היו מטופלות. בנוסף, 70% מהציבור מסכים שהמלחמה בעזה הוכיחה שנשים יכולות לקחת חלק כלוחמות גם במלחמה וגם בשגרה.

לצד הנתונים המחמיאים לגבורה הנשית, יש גם נתונים מאכזבים. 24% בלבד מהציבור היה מוכן שהבת שלו תשרת כלוחמת בצה"ל. בעוד שכ-40% מהמשיבים היו רוצים שבנם יהיה לוחם. בשאלת יכולתן הפיזיות של נשים לשירות בלוחמה נמצא כי 61% מהמשיבים תומכים בשירות קרבי לנשים - עם רוב מובהק למשיבות שתמכו בשיעור של 74% לעומת 47% מהגברים שהשתתפו בסקר.

בויצו גם שאלו לגבי תפקיד הרמטכ"ל ובדקו האם תוכל אישה למלא את התפקיד בעתיד ולעמוד בראשות צה"ל. על פי הסקר כ- 65% מהציבור מסכימים שאישה יכולה לכהן כראש המטה הכללי של צה"ל. בחלוקה מגדרית - 75% מהנשים שענו על הסקר מסכימות כי אישה יכולה לכהן בתפקיד, לעומת 53% מהגברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פלוגת פרא גדוד קרקל. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
נתון מאכזב: 24% בלבד מהציבור היה מוכן שהבת שלו תשרת כלוחמת בצה"ל/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

מסקנה: נשים צריכות להיות בממשלה ובקבינט

בויצו התייחסו גם לגופי הממשלה ולהשתתפותן של נשים בהליך קבלת ההחלטות. על פי הסקר, מרבית הציבור - למעלה מ-78%, סבור שנשים צריכות להיות פעילות באופן שווה לגברים בממשלה. זאת, כשבממוצע כ-80% מהציבור מסכים שהשוויון צריך להתבטא גם במשרדי הממשלה. נתון דומה נמצא לגבי שילובן השווה של נשים בקבינט החברתי - כלכלי, בחברות ממשלתיות, בוועדות החקירה ובמנהלת תקומה.

עוד נמצא כי 70% מהציבור מסכים שנשים צריכות להיות פעילות באופן שווה בקבינט המלחמה המורחב - עם רוב של 80% למשיבות שהשתתפו בסקר ותמכו בשילוב נשים בקבינט, לעומת 60% מהגברים שלקחו חלק.

ומה לגבי קבינט המלחמה המצומצם שנשלט בידי גברים בלבד? 67% מהציבור בסקר ענו שהם מסכימים שנשים צריכות להיות פעילות באופן שווה בקבינט - עם רוב ברור של 77% של נשים שמחזיק בדעה זאת לעומת 55% מהגברים.

הדלקת נרות בישיבת קבינט המלחמה. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
רוב בציבור: נשים צריכות להיות פעילות באופן שווה בקבינט המלחמה המורחב/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצו, מסרה עם קבלת תוצאות הסקר: "התפיסות בציבור בכלל, ובקרב נשים בפרט מפתיעות ומרמזות על עומק השינוי החברתי בישראל. אנו מזהות טלטלה בתפיסות העולם השמרניות - שאפיינו את החברה הישראלית עד ל-7/10".

עוד אמרה כי: "הסקר משקף הבנה והכרה שנשים נמצאו כמי שהתמודדו עם המתקפה והלחימה באופן ששיקף קור רוח, יוזמה, תפקוד גבוה ונטילת אחריות באופן מלא. הסקר מספק תובנות לגבי המחיר של העדר הנשים, בדרגי הפיקוד במערך המודיעין שכשל ואת הציפייה החברתית לשילוב נשים במוקדי קבלת החלטות בדרגי הממשל. הצבא חייב להפנים זאת ולהניע תהליך בטווח המיידי ובטווח הארוך, לצד זה הממשלה חייבת לשלב נשים בכל מוקדי קבלת החלטות כבר עתה בזמן המלחמה".

בתוך כך, בכל שנה ויצו מובילה ביום האישה הבינלאומי (8.3) קמפיין עומק שבא להאיר פינה חשוכה, לשים דגש על תופעה חברתית שאנחנו מזהות וקשורה קשר ישיר לנשים. השנה, בעקבות המלחמה, שיצרה שיח ער ברשתות ובכלל שמחזק את הנשים, מהדהד את פועלן בחזית ותרומתן למערכה, ויצו עלתה בקמפיין רשת "זמן לנשים בחזית" עם המסר של נשים בחזית זאת עובדה - עכשיו יש עוד כמה חזיתות לנצח, כגון הממשלה, הכנסת, הנהלות ארגונים ועסקים.

הסקר בוצע במחצית חודש פברואר באופן מקוון, מהווה מדגם אקראי, ארצי, מייצג של גילאי 18-64.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully