וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודיה כשרה רוצה לעלות לישראל, משרד הפנים מעכב - וזו הסיבה המוזרה?

6.3.2024 / 14:18

פרקליטיה של תושבת ארה"ב: הסיבה לעיכוב היא ככל הנראה בקשת הוריה לשרוף את גופותיהם לאחר מותם, בניגוד לנהוג ביהדות. רשות האוכלוסין: "נכנסה על ויזת תייר ולא הגישה בקשה. צירפה מסמכים רק באוקטובר 2023 והבקשה נמצאת בבדיקה"

כד עם אפר. ShutterStock
ביהדות זה אסור. זו הסיבה לכך שמשרד הפנים מעכב עלייה?/ShutterStock

יהודייה אמריקאית כבת 66, פנתה לפני למעלה משנה למשרד הפנים בבקשה לעלות לישראל, אך מאז ועד היום היא זכתה להתעלמות מוחלטת מבקשתה, וברשות האוכלוסין במשרד הפנים גם מסרבים לספק הסבר מדוע מעוכבת עלייתה.

לדברי עורכי הדין יהושע פקס ומקסים לפין, המייצגים אותה, מאמציה של האישה לעלות לישראל החלו לפני כשנה וחצי. במסגרת מאמצים אלה, האישה, הנשואה לישראלי שנים רבות, פנתה בחודש אוגוסט 2022 לארגון 'נפש בנפש' בארצות הברית, במטרה לעלות לישראל.

היא זומנה, חודש לאחר מכן לשני ראיונות בסוכנות היהודית בארה"ב, שלאחריהם איש לא פנה אליה, וההליכים בעניין עלייתה נתקעו מסיבה לא ברורה. לאחר שפנתה שוב ושוב לסוכנות היהודית, לאורך מספר חודשים, ומאחר שלא זכתה לכל מענה, היא החליטה להמשיך בהליך העלייה, ישירות מישראל.

עומדת בכל הקריטריונים. מה גרם לעיכוב?

בפברואר 2023 הגיעה האישה בלוויית בעלה לישראל, והשניים שכרו דירה בכפר-סבא. האישה פנתה ללשכת האוכלוסין בעיר, והגישה בקשה מסודרת למתן מעמד עולה. במסגרת זו היא מסרה מסמכים רבים המאשרים את זכאותה לעלייה על פי חוק השבות.

לדברי עורכי הדין יהושע פקס ומקסים רפין, חוק השבות קובע כי כל אדם המספק הוכחות לכך שלפחות אחד מהוריו או סביו היו יהודיים - זכאי עקרונית לאשרת עליה, אלא אם כן הוא בעל עבר פלילי, או סייג אחר בחוק. במקרה הנוכחי, לאישה אין כל עבר פלילי, והוריה, וכן סביה וסבותיה משני הצדדים - היו רשומים בחייהם כיהודים לכל דבר ועניין.

חרף פנייתה, וללא כל הסבר, בסניף כפר סבא של רשות האוכלוסין התעכבו עד מאד בהעברת בקשתה למטה הראשי של משרד הפנים, ורק כעבור 6 חודשים, הועברה בקשתה לטיפול.

וכך, בתחילת חודש ספטמבר 2023, חזרו במשרד הפנים אל עורך הדין שייצג אותה באותה העת, וביקשו באמצעותו מהאישה להשלים את המידע שאותו מסרה ללשכת האוכלוסין. בבקשה זו נקבו פקידי רשות האוכלוסין במספר רב של מסמכים ופרטי מידע הנדרשים מהאישה לצורך המשך הליך עלייתה.

עו"ד יהושע פקס. שירי דקר,
עו"ד יהושע פקס/שירי דקר

האישה לא ישבה בחיבוק ידיים, ובתחילת אוקטובר 2023, הגישה את כל המסמכים וההסברים שנדרשו ממנה, "ואולם, חרף כך, עד היום לא התקבלה שום החלטה בעניינה", טוענים עורכי הדין פקס ורפין.

לדברי עורכי הדין פקס ורפין, במשרד הפנים מסרבים לספק כל הסבר לעיכוב המתמשך באישור עלייתה, הנמשך כבר למעלה משנה. לדבריהם, העיכוב נובע ככל הנראה, מאי שביעות רצונם של פקידים מסוימים במשרד, מכך שהורי האישה, שכאמור היו יהודים לכל דבר ועניין, ציוו לשרוף את גופותיהם לאחר מותם.

הם מציינים כי פרט זה עלה במהלך התשאול שערכה האישה בסוכנות היהודית, והפקידים המתשאלים הביעו תמיהה על כך. אך מעבר לתמיהה זו, לא נאמר לה כלל במפורש, שבשל הנוהג הנדיר בישראל, אולם מקובל הרבה יותר בארצות הברית, יהדותה מוטלת בספק.

לדברי עורכי הדין פקס ורפין, חוק השבות אינו קובע כי שריפת גופות ההורים פוסלת את יהדותם של צאצאיהם.

"בזבוז משאבים רב למשלם המסים"

מעבר לכך, שוללים עורכי הדין סיבות נוספות שעלולות היו לעכב את אישור עלייתה. לדבריהם, האישה מעולם לא עסקה בפעילות פוליטית אנטי ישראלית, היא לא משתייכת לשום כת דתית, וכאמור, הרקורד הפלילי שלה נקי לחלוטין. לדבריהם, העיכוב הממושך באישור העלייה, מסב לאישה סבל רב, והוצאות כבדות. לדבריהם, כל תושב בישראל שלא זוכה למעמד עולה, לא זכאי לביטוח בריאות ממלכתי, ואמור לשלם מכיסו על כל טיפול רפואי אליו הוא נצרך, ומדובר ברוב הפעמים באלפי שקלים.

מעבר לכך, העיכוב במתן אשרת העלייה מציב בפני האישה קשיים גם מול מוסדות שונים בארה"ב.

בימים אלה, שלחו עורכי הדין פקס ורפין, מכתב התראה דחוף, לפני פתיחה בהליכים משפטיים, נגד משרד הפנים, שבו הם מתרים בפקידי המשרד למסור להם את הסיבה האמיתית מדוע עלייתה של האישה מתעכבת. במכתב נרשם, כי אם בתוך שבועיים לא תימסר לעורכי הדין פקס ורפין הסיבה האמיתית לעיכוב, לא תהיה בידם ברירה אלא לפתוח בהליכים משפטיים נגד רשות ההגירה ומשרד הפנים בשל אי מענה לבקשת העליה.

"הליכים משפטיים נגד משרד הפנים, הינם בזבוז כספים משווע" טוענים עורכי הדין פקס ורפין. לדבריהם, כספים אלה נלקחים מכיסם של משלמי המיסים, קרי, כלל אזרחי ישראל. "בזבוז משאבים זה צורם לעין, בייחוד על רקע המשבר הכלכלי העמוק הצפוי למדינה בגלל המלחמה בעזה" טוענים עורכי הדין פקס ורפין.

"מעבר לכך, עירוב בתי משפט בעניין יהודים מעוכבי עלייה, מטיל עול כבד על מערכת המשפט העמוסה בלאו הכי. הדבר מצטרף לסבל הרב, ולהוצאות הכבדות הכרוכות בהליכים המיותרים הללו, המוטלים כולם על כתפי אלה שבחרו לעלות לישראל גם בשעה כה קשה למדינה" דברי עוה"ד פקס ורפין. לדבריהם, "בסופו של יום, נראה שגם הוצאות אלה יוטלו לבסוף על המדינה, וזאת לאחר שבית המשפט ישתכנע כי העיכוב הלא מידתי הזה היה כל כולו יוזמת פקידים במשרד הפנים, שאין לו שום תימוכין בחוק הישראלי".

130 עולים חדשים מצרפת, 4 באוגוסט, 2021. יוסי זליגר, אתר רשמי
לא כולם מתקבלים פה בברכה (למצולמים אין קשר לכתוב בידיעה)/אתר רשמי, יוסי זליגר

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה

"מבדיקת המקרה עולה כי מדובר באזרחית אמריקאית שנכנסה לישראל באשרת תייר בפברואר 23' ולא הגישה בקשה לעולה במדינת מוצאה, כמקובל. חודש לאחר כניסתה הגישה בקשה לעולה בתהליך בדיקת זכאות למעמד עולה. התעוררו לא מעט תהיות אשר דורשות תימוכין נוספים, זאת נאמר לפונה כבר בחודש אוגוסט 23'. הפונה צירפה את המסמכים באוקטובר 23' והבקשה נמצאת בבחינה בימים אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully