וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת מירון הטילה אחריות אישית לאסון על המפכ"ל: "אילולא המלחמה היה מומלץ להדיחו"

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 17:58

בדוח שפורסם הדפו שוב ושוב חברי הוועדה את טענותיו של יעקב שבתאי, כי הוא אינו אחראי לאסון. "היה מודע לסכנת הצפיפות בהילולה", נטען עליו, ועל תכנית ההיערכות של המשטרה צויין ש"לא נתנה מענה הולם לסכנה". במשטרה מגיבים: המפכ"ל יסיים את תפקידו - כשהממשלה תחליט

בווידאו: שבתאי בוועדת החקירה לאסון מירון: "אם התוכנית הייתה מסוכנת לא הייתי מאשר אותה"/לע"מ

על המפכ"ל יעקב שבתאי הוטלה אחריות אישית לאסון מירון - כך לפי מסקנות דוח ועדת החקירה לאסון שפורסם היום (רביעי). הוועדה ציינה כי אילולא המלחמה, היתה ממליצה להדיח את המפכ"ל נוכח אחריותו לאסון, ואולם בשל המצב, היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.

בדו"ח דחתה שוב ושוב הוועדה את טענותיו של שבתאי כי הוא אינו אחראי לאסון. "שבתאי היה מודע לכך שסכנת הצפיפות בהילולה, כפי שהתנהלה במשך שנים, עולה כדי סכנת חיים חמורה וממשית לחיי אדם", צויין.

על טענת שבתאי, כי תוכניות המבצע סיפקו מענה הולם סכנה, הוועדה דחתה על הסף, וכתבה: "התכנית עצמה לא נתנה מענה הולם לסכנה. הכלי שהמשטרה נסמכה עליו לא היה ויסות קהל מתוכנן מראש כי אם עצירת התנועה להר אחרי שכבר מזוהה צפיפות מסוכנת - זוהי גישה מגיבה. שמופעלת לאחר שכבר זוהתה סכנה של ממש, ושנסמכת כמעט לחלוטין על יכולת מפקדים בשטח לזהות צפיפות מסוכנת ולהגדיר אותה כך".

עוד התייחסה הוועדה לכך ששבתאי טען, כי בניגוד לאמור בהודעת האזהרה שקיבל, ההר יכול היה להכיל בבטחה את כמות הקהל שהייתה צפויה, ואת כמות הקהל שנכחה בפועל בעת האסון. סימוכין לטענה זו מצא במצגת שנערכה באגף התכנון במשטרה ושהוצגה בדיון בעניין סדר ההדלקות. "אולם המצגת לא זו שאינה תומכת בטענתו של שבתאי להכיל את כמות הקהל הצפויה בלבד אלא שיש בה משום דגל אדום בנוגע ליכולת של ההר להכיל את כמות הקהל הצפויה".

המפכ"ל קובי שבתאי בטקס החלפת פיקוד מחוז חוף, מטה חוף, חיפה. 22 באוגוסט 2023. שלומי גבאי
טענותיו שאינו אחראי - נדחו. שבתאי/שלומי גבאי

בתגובה לממצאי הדוח נמסר מטעם המפכ"ל יעקב שבתאי: "רנ"צ שבתאי תמך מלכתחילה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, והוא מכבד את ממצאי עבודתה. דוח הוועדה מיטיב לשקף את עומק ועוצמת הכשל בהתנהלות ארוכת השנים של כלל רשויות המדינה בקשר עם הסדרת אתר מירון. לצד האמור, הדוח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע מירון 2021, ורנ"צ שבתאי, כפי שפעל תמיד בכל תפקידיו, נוטל על עצמו את האחריות המלאה.

רנ"צ שבתאי כאמור ביקש לסיים את תפקידו כמפכ"ל בראשית השנה הנוכחית, אך הוא נענה לבקשת הממשלה להמשיך בתפקיד נוכח מצב המלחמה. רנ"צ שבתאי יסיים את תפקידו, לאחר ארבעים שנות שירות במדים, ברגע שהממשלה תחליט על כך".

מאוחר יותר, המפכ"ל חזר על דבריו באגרת ששלח לשוטרים: "כמי שתמך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, אני מכבד את ממצאי עבודתה ונוטל על עצמי את מלוא האחריות. לפני כארבעים שנה, עליתי על מדים ונשבעתי לדגל, לביטחון העם והמולדת. כידוע, הודעתי על סיום תפקידי כמפכ"ל המשטרה בראשית השנה הנוכחית וזאת בתום 3 שנות כהונה. אך בצוק העיתים, והמלחמה שנפתחה מדרום בחרתי להמשיך ולהוביל את הארגון לבטח בימים קשים ומורכבים אלו. בבוא העת, אסיים בגאווה את תפקידי כמפכ"ל המשטרה ואמשיך לשרת נאמנה את המדינה והמשטרה, שכה חשובים לי, גם כשאפשוט את המדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully