וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם נתניהו יישאר, האסון הבא הוא עניין של זמן": במערכת הפוליטית מגיבים על דו"ח מירון

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 22:59

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון הטילה את האחריות האישית על נתניהו, אוחנה, המפכ"ל והשר לשירותי דת לשעבר אביטן - והמערכת הפוליטית לא נשארה אדישה. לפיד: "נתניהו צריך להתפטר מתוך כבוד לקורבנות". הליכוד: "ועדת החקירה - התרסה פוליטית של בנט ולפיד"

בווידאו: תיעוד הרגע שבו ההילולה במירון הופכת לטרגדיה/צילום: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

איש לא ציפה שבמערכת הפוליטית והמדינית ובצמרת המשטרה יישארו אדישים למסקנות ועדת אסון מירון, ואכן התותחים רעמו מייד עם פרסומן. לאחר שהוועדה קבעה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והשר לשירותי דת דאז יעקב אביטן נושאים באחריות אישית לאסון, התגובות - מכל קצות הקשת הביטחונית והפוליטית - לא איחרו לבוא.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ראש הממשלה בחריפות ואמר כי "אם נתניהו היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא. התירוצים וההסברים שלו בוועדה היו מופע פתטי של פחדנות ובריחה מאחריות. אם נתניהו נשאר בתפקידו, אז אנחנו רק יושבים פה ומחכים לאסון הבא. אם הוא יישאר ראש ממשלה, האסון הבא הוא רק עניין של זמן".

לפיד כינה את נתניהו "לא כשיר", והוסיף כי היה עליו להתפטר יממה אחת בלבד לאחר האסון, שכן "זה מה שהיה עושה כל ראש מדינה אחר. עכשיו מגיע הדו"ח הזה ואומר הכל. מתוך כבוד לקורבנות הר מירון, כדי למנוע את האסון הבא שלו, הוא צריך ללכת הביתה".

יאיר לפיד יושב ראש "יש עתיד". ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
כינה את נתניהו 'לא כשיר' וטען כי היה עליו להתפטר סמוך לאסון. ראש האופוזיציה יאיר לפיד/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בליכוד, הגיבו למסקנות הועדה וכתבו: "אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבינו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה".

"עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת "יש עתיד" לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט, ישיבת ממשלה, 19 ביוני 2022. אלכס קולומויסקי, פול, עיבוד תמונה
"התרסה פוליטית מובהקת". נפתלי בנט ויאיר לפיד/עיבוד תמונה, אלכס קולומויסקי, פול

חילופי הדברים בין לפיד למפלגת הליכוד נמשכו, והוא גינה את התגובה שהוציאה למסקנות ועדת החקירה "תגובת נתניהו והליכוד היא חרפה מבישה ופגיעה בזכר קורבנות מירון", כתב. "הנסיון להכפיש את האלוף ינאי, בעל אות המופת, ואת הרב מרדכי קרליץ, ראש עיריית בני ברק לשעבר, כאילו שיקוליהם היו פוליטיים, רק מוכיחים את שפל המדרגה אליו הגיע נתניהו בנסיונותיו להסיר מעליו אחריות על אסון שוועדת חקירה ממלכתית קבעה באופן נחרץ שהוא אשם בו".

לעומת מפלגת הליכוד, השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה, בחר בתגובה מאופקת יותר. "מאז אסון מירון, אני נושא עימי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן", כתב יו"ר הכנסת. "בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר — תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל. כפי שתואר בדו"ח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר ביטחון הפנים, ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדו"ח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים".

אמיר אוחנה בוועדה לחקר אסון מירון, 31 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
השר לביטחון הפנים בעת האסון, אמיר אוחנה/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנוף כתב הלילה בחשבון ה-X שלו: "ליבי היום עם 43 משפחות קורבנות האסון הקשה במירון. לעולם לא נשכח את הלילה הנורא הזה בו נהרגו 45 הקדושים זכרם לברכה. ועדת החקירה השלימה את מלאכתה והגישה היום את מסקנותיה. התפקיד שלנו להפיק את הלקחים ולעשות כל שביכולתנו לתקן, ולהבטיח שאסון כזה לא יתרחש".

גולדקנופף הוא הפוליטיקאי החרדי הראשון שהגיב מאז פורסמו מסקנות הוועדה בצהריים אף שלא היה בתפקיד בעת שאירע האסון או כשהוקמה ועדת החקירה הממלכתית. מלבדו, אף חבר כנסת חרדי לא פרסם תגובה פומבית למסקנות הועדה למרות שמדובר באסון האזרחי הגדול בישראל שהם היו מעורבים בניהולו ובתקצובו, ושמרבית ההרוגים והפצועים היו מהמגזר החרדי.

שעות רבות אחרי פרסום מסקנות הועדה, מסיעת ש"ס נמסר: "אסון מירון חקוק בליבנו לעד, בו קיפחו את חייהם 45 נשמות קדושות שבאו להתפלל על ציון רשב"י בל"ג בעומר. ועדת החקירה שהוקמה בנושא סיימה היום את מלאכתה. מחובתנו ללמוד את המסקנות ולהפיק לקחים כדי שאירוע חמור כזה לא יישנה. ליבנו עם משפחות הנספים באסון".

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021/פלאש 90, דוד כהן

מנכ"ל המקומות הקדושים, יוסי שווינגר, הגיש היום מכתב התפטרות לשר הדתות, בהתאם להמלצת הוועדה להדיחו מהתפקיד. "אני מביע שוב צער עמוק על קרות האסון ומשתתף בצערם האינסופי של משפחות ההרוגים והפצועים. הם כולם איתי ובליבי, בשוכבי ובקומי. הודעתי למשרד לשירותי דת על כוונתי לסיים את תפקידי כמנכ"ל המרכז, ברצוני להודות לעובדי המקומות הקדושים, שעושים עבודת קודש".

לשכת השר מאיר פרוש פרסמה הודעה שבה נרשמה התייחסות טכנית לפרסום המסקנות ולפיהן המשרד בראשותו האחראי על ניהול ההילולה יפעל להטמיע את מסקנות הוועדה באירוע שייערך השנה. יצויין כי בזמן כהונת ממשלת בנט ולפיד כשהוקמה ועדת החקירה, הח"כים החרדים היו בין המתנגדים להקמתה בטענה כי שופט שיעמוד בראשה לא מבין את הצרכים של הציבור החרדי

יצחק גולדקנוף בהתכנסות ממשלת ישראל ה37 בבית נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
התעלמו לחלוטין ממסקנות הועדה, שהתנגדו להקמתה. יצחק גולקנוף, חבר כנסת מיהדות התורה/ראובן קסטרו

"קו אחד מחבר בין אסון הכרמל, אסון מירון ומחדל 7 באוקטובר - התנערות ראש הממשלה ושריו מאחריותם לניהול ענייני המדינה", מסר יו"ר הכנסת לשעבר ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), "איכשהו תמיד הם לא יודעים, לא שומעים ולא רואים. המסקנות החמורות של דו"ח ועדת החקירה הממלכתית על אסון מירון מבהירות שהם אחראים גם אחראים. צבר האסונות והמחדלים מחייב את התפטרותו המיידית של נתניהו מתפקידו והליכה לבחירות. כי כשאין מימוש של אחריות מיניסטריאלית, האסון והמחדל הבאים הם רק עניין של זמן".

גם השר גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, לא איחר להגיב, ‏"הודעת הליכוד בענין דו"ח ועדת החקירה בענין אסון מירון - מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הועדה בראשות השופטת ברלינר. הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת הענין להתנגחות פוליטית זולה - לא יעבוד יותר בישראל".

גדעון סער, 1 במאי 2023. ראובן קסטרו
"הודעה מבישה, ניסיון להתנחגות פוליטית שלא יעבור יותר". גדעון סער/ראובן קסטרו

השר ניר ברקת, הצטרף לביקורת: "מנהיגות אחראית צריכה לקחת אחריות כדי להפיק לקחים ולמנוע מחדלים עתידיים. זו טעות קשה להפוך את ועדת החקירה של אסון מירון לאירוע פוליטי. מדובר באסון כבד עם מחירים קשים מאוד בחיי אדם וכדי למנוע אסון נוסף חובת נבחרי הציבור ללמוד מועדת החקירה ולהפיק לקחים. לתפישתי, נבחרנו כדי לשרת את הציבור ולדאוג לביטחונו ולשלומו. מוטלת עלינו החובה לקחת אחריות על החלטות שקיבלנו וליישם את המסקנות שיבטיחו שהמחדלים לא יחזרו על עצמם שוב".

"אני קורא לדובר הליכוד לחזור בו מהתגובה המבישה ביחס לועדת החקירה לאסון מירון ומסקנותיה, אמר שר הפנים משה ארבל. "על כולנו לכבד את ההרוגים ומשפחותיהם ולהבטיח שנעשה הכל ליישום מסקנות הועדה במלואן להציל חיי אדם".

חבר הכנסת מהליכוד אלי דלל הגיב ואמר: "אם אין משהו טוב/חכם/ מנהיגותי להגיד, עדיף לא להגיד כלום!".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים
17 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה, התייחסה לתגובת הליגוד בחשבון ה-X שלה. "תגובה המזעזעת של הליכוד בעקבות מסקנות ועדת החקירה, שמעידה על מסוכנות ממשית לחיי האזרחים ועתיד ישראל", כתבה. "הליכוד וראש הממשלה ממשיכים להיות סמל לניתוק וזחיחות. תתפטרו".

"המסקנה מדו"ח מירון ברורה - ראש ממשלת האסונות נתניהו, צריך להתפטר מיד", אמר הח"כ לשעבר יאיר גולן. "מי שבמשמרת שלו ארעו האסון האזרחי והאסון הביטחוני הגדולים ביותר מקום המדינה חייב לסיים את תפקידו היום. כמו כן, לא ראוי שח"כ אמיר אוחנה ימשיך לכהן בתפקידו כיו"ר הכנסת. אחריות היא לא רק במילים, אלא גם במעשים.

"לצערי, נראה כי משטרת ישראל לא למדה דבר מאסון מירון ובכל סוף שבוע היא מסכנת באופן מכוון את המפגינות והמפגינים למען הדמוקרטיה. דמנו אינו הפקר. 45 גברים וילדים שילמו בחייהם בהילולה במירון, מדינה שלמה משלמת את מחיר ההפקרות במחדל ה-7 באוקטובר, ועוד רבים עלולים להמשיך לשלם מחירים כבדים אם לא נחליף את ממשלת האסון מיד. אני קורא לבחירות עכשיו ומיד".

השר לענייני דתות לשעבר 
 יעקב אביטן. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הדתות במהלך האסון, יעקב אביטן/פלאש 90, יונתן זינדל

בפורום משפחות אסון מירון גינו את תגובת הליכוד: "תגובת הליכוד על מסקנות ועדת מירון היא בושה וחרפה!", מסרו.

גם בצמרת המשטרה, כאמור, הגיבו על מסקנות הדו"ח - ומסרו הצהרה מטעם המפכ"ל שבתאי, אחד מכוכבי הדו"ח. "רנ"צ שבתאי תמך מלכתחילה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, והוא מכבד את ממצאי עבודתה", נכתב בתגובתו, "דו"ח הוועדה מיטיב לשקף את עומק ועוצמת הכשל בהתנהלות ארוכת השנים של כלל רשויות המדינה בקשר עם הסדרת אתר מירון. לצד האמור, הדו"ח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע מירון 2021, ורנ"צ שבתאי, כפי שפעל תמיד בכל תפקידיו, נוטל על עצמו את האחריות המלאה".

המפכ"ל, מזכירה ההודעה, "ביקש לסיים את תפקידו בראשית השנה הנוכחית, אך הוא נענה לבקשת הממשלה להמשיך בתפקיד לנוכח מצב המלחמה. רנ"צ שבתאי יסיים את תפקידו, לאחר 40 שנות שירות במדים, ברגע שהממשלה תחליט על כך".

המפכ"ל קובי שבתאי בטקס החלפת פיקוד מחוז חוף, מטה חוף, חיפה. 22 באוגוסט 2023. שלומי גבאי
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי/שלומי גבאי
ניצב שמעון לביא. -, אתר רשמי
מפקד מחוז צפון לשעבר שמעון לביא/אתר רשמי, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully