וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשחקים בין נתניהו לגנץ, פגיעה אנושה בשגרירות ישראל בארה"ב היא רק נזק אגבי

טובה הרצל

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 9:54

הוראת נתניהו לשגריר ישראל בארה"ב לא להיות מעורב בביקור גנץ בוושינגטון מאירה אותו באור קטנוני, ואף גרוע מזה. היא גם מאלצת את השגרירות להסתמך על פירורי מידע ולתפקד באופן לקוי. האם נתניהו מבין את הנזק שגרם? ואם כן, הייתכן שפשוט לא אכפת לו? כל התשובות מדאיגות

משפחות חטופים בביתו של בני גנץ/עומר רביב

מעמדו של שגריר נקבע בהתאם למידת קרבה שלו לראשי המדינה שאותה הוא מייצג, ולקשרים שהצליח לבנות במדינה אליה נשלח. נדרשים מאמץ וזמן כדי לבסס תדמית של מוציא ומביא ביחסים בין מדינות, אך פגיעה במעמד יכולה להתרחש בין רגע, כפי שקורה ממש עכשיו, עם הוראת ראש הממשלה לשגריר ישראל בארצות הברית לא להיות מעורב בביקור השר גנץ בוושינגטון.

לכן, בעוד הפרשנים שמנתחים את ההוראה מתמקדים ביחסים בין שני האישים ובעתיד הקואליציה, מחשבותיי, כמי שעבדה שם, נודדות לצוות, למבוכה שבה הוא נתון, ובעיקר לפגיעה בתפקוד וביכולות של השגריר והשגרירות.

בוושינגטון היעילה והעניינית, לכל פגישה יש מטרה מוגדרת - נשאלים מה בדיוק הנושא, ובן השיח לא מתבייש להודיע שעל זה כבר דיברו, או שלא מעניין, או שיקציבו לשיחה בדיוק עשר דקות. קרה שביקשתי לדבר עם חברת קונגרס, ונאמר שאלווה אותה ממשרדה לבניין אחר על גבעת הקפיטול, מרחק כמה דקות הליכה. אם זמן הוא מצרך נדיר בבירת העולם החופשי, אזי מידע הוא המטבע העובר לסוחר. אתה לא יודע? אתה לא רלוונטי. נברך אותך בחיוך מנומס ונמשיך הלאה, כי חבל על הזמן שלנו.

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ נפגש עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, 4 במרץ 2024. ללא, אתר רשמי
פגיעה במעמד יכולה להתרחש בין רגע, כמו שקרה מממש עכשיו. השר בני גנץ עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס/אתר רשמי, ללא

שני חלקים חשובים אך נטולי זוהר של עבודת דיפלומטים הם להכין אורחים לקראת פגישות, ולדווח אודותיהן לארץ. שר כלשהו שמגיע לביקור קצר לא יכול להיות בקי בפרטי כל הנושאים המקומיים שעל הפרק, או לדעת בדיוק כיצד נכון לגשת לבני שיחו. לשם כך יש בשגרירות צוות בקי, שדואג ומתדרך מראש כדי שזמנו של האורח יהיה מועיל ויעיל ככל האפשר. מי מילא את התפקיד הזה במהלך ביקור גנץ? פקידים אמריקניים? ארגונים יהודיים?

מיד אחרי פגישה, אחד הדיפלומטים שהשתתף בה חוזר לשגרירות ומדווח לארץ בפרוטרוט מי אמר מה. סיכומי הפגישות משמשים לא רק את חוקרי העתיד, אלא גם את מקבלי ההחלטות בהווה, לצורך מעקב וביקורת - כל מי שניהל משהו מבין את החשיבות של פרוטוקול מסודר. אבל זה כנראה לא קרה במהלך ביקור של חבר קבינט המלחמה גנץ, בעוד המלחמה נמשכת.

אין ספק שגנץ קיים פגישות חשובות. כדי להבין מה נאמר בהן, השגרירות נאלצה לקושש פירורי מידע, אולי מהצוות של האורח, אולי מהאמריקנים.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
שר הביטחון בני גנץ נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן בבית הלבן. שמוליק עלמני, אתר רשמי
סיכומי הפגישות משמשים לא רק את חוקרי העתיד, אלא גם את מקבלי ההחלטות בהווה. השר בני גנץ עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן/אתר רשמי, שמוליק עלמני
בני גנץ נואם בועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה. יונתן זינדל, פלאש 90
האם שכחו כמה חשוב שצוות השגרירות יהיה בעניינים? השר בני גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

יש לקוות ולהניח שבסופו של דבר, השר גנץ ידווח לראש הממשלה על פגישותיו, ויהיה להן המשך מול הגורמים הרלבנטיים בארצות הברית. ומי לא יידע כיאות במה דברים אמורים, מי יקבל מידע מיד שנייה, אם בכלל? אותם שליחים שתפקידם לטפל בעניינים באופן מקצועי, ואשר ביזויים המקצועי הוא נזק אגבי במשחק פוליטי.
ייתכן שהחלטת גנץ לנסוע חורגת מהכללים. האם ההוראה של ראש הממשלה לשגרירות פגעה במעמדו של גנץ? ספק. האם הציגה את נתניהו באור קנטרני וקטנוני? אולי. לטעמי, היא בעיקר הזיקה למעמדה של השגרירות החשובה בעולם, וביכולת שלה ושל העומד בראשה לתפקד כיאות בתקופה של אתגרים חסרי תקדים.
נתניהו החל את דרכו המקצועית כסגנו של השגריר משה ארנס בוושינגטון. האם שכח כמה חשוב שצוות השגרירות יהיה בעניינים, על מנת שיוכל לבצע את המוטל עליו? או שהוא זוכר, מבין את הנזק שגרם, ולא איכפת לו?

הכותבת היא גמלאית של משרד החוץ. נוסף על תפקידיה כשגרירה, שימשה קצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully