וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה בוועדה: נפגעי טרור יוכל לתבוע פיצויים במקביל לתשלומים מהמדינה

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 22:19

הצעת החוק נועדה להסדיר את סוגיית קביעתם של פיצויים לקורבנות הטרור גם בתביעות נזיקין נגד מבצעי מעשה טרור ומי שמתגמל אותם. במקרה כזה, יהיו זכאים יורשיו של הנפגע או הקורבן ממעשה הטרור ונגרמה לו נכות, בנוסף לכל פיצוי אחר, פיצוי בסכום של מיליוני שקלים

בווידאו: גנץ מתייחס להתרעות לפיגועים בטורקיה/צילום: ערוץ כנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי קורבנות טרור של חה"כ יצחק פינדרוס וח"כים נוספים. ארבעה חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תעלה מחר לדיון בוועדה.

כיום קורבנות של מעשי טרור ובני משפחותיהם זכאים לתשלומים המגיעים להם מהמדינה דרך המוסד לביטוח לאומי. כמו כן, הם רשאים להגיש תביעות נזיקין ולתבוע פיצויים המגיעים להם עקב אותו מעשה טרור. עם זאת, בשלב גביית הכספים הם אינם רשאים לגבות הן את התשלומים האמורים מהמוסד לביטוח לאומי והן את הפיצויים הנזיקיים שזכו בהם.

הצעת החוק נועדה להסדיר את סוגיית קביעתם של פיצויים לקורבנות הטרור גם בתביעות נזיקין נגד מבצעי מעשה טרור, מתגמלי טרור שאחריותם נובעת מאשרור מעשי טרור, ובכלל זה הרשות הפלסטינית, המשלמת משכורות חודשיות למחבלים כתגמול בעד ביצוע מעשים אלו, וכן גורמים נוספים שאחריותם נובעת מפקודת הנזיקין.

יולי אדלשטיין, ועדת החוץ והביטחון, 5 במרץ 2024. דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ', אתר רשמי
יולי אדלשטיין, ועדת החוץ והביטחון, 5 במרץ 2024/אתר רשמי, דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

הוועדה קיימה כמה דיונים בהצעת החוק, חלקם גלויים וחלקם חסויים. במהלך הדיונים נידונו ההשלכות הרוחביות של ההצעה לטווח הקצר והארוך ונבחנו לעומק כמה קריטריונים בהם גובה הפיצוי, מועד כניסת ההצעה לתוקף, על אילו תיקים היא תחול ומה יהיו המקורות מהם ניתן יהיה לממש פסקי דין שבהם נקבעו פיצויים לדוגמה.

על פי הנוסח שאושר בוועדה, במקרה של מעשה טרור, יהיו זכאים יורשיו של אותו אדם או מי שנפגע ממעשה הטרור ונגרמה לו נכות, בנוסף לכל פיצוי אחר, בפיצוי בסכום של עשרה מיליון או חמישה מיליון ש"ח בהתאמה.

בנוסף, וכדי להקל על נפגעי טרור, הוחלט בוועדה על קביעת חזקה, הניתנת לסתירה, ולפיה אם מדיניותו של מתגמל טרור בדבר מתן תמורה בקשר למעשי טרור מבוצעת בדרך של חקיקה ראשית, חקיקת משנה או מתן הנחיות לתשלום כספים לצורך זה, הוא ייחשב כמי שמתגמל טרור בגין מעשה הטרור שגרם למוות או לנכות כאמור לעיל. סעיף זה הופך את נטל ההוכחה לגבי הקשר בין המתגמל לנפגע ובכך מאפשר לנפגעי הטרור, לקבל את הפיצוי בלא צורך להוכיח בבית המשפט את הקשר האמור.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ועדת החוץ והביטחון, 5 במרץ 2024. דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ', אתר רשמי
ועדת החוץ והביטחון, 5 במרץ 2024/אתר רשמי, דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

גורמי הביטחון ביקשו בדיון שהחוק ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה, וחברי הוועדה החליטו כי הוא ייכנס לתוקף בתוך שלושה חודשים. יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין: "אנחנו לא יכולים לדרוש מהעולם שלא לממן טרור, בשעה שכאן בכנסת אנחנו לא משנים את המצב האבסורדי בו כספים שמעבירה המדינה לרשות הפלסטינית, משולמים כמשכורות למחבלים".

לדבריו, "החוק נועד לפצות את משפחות הנפגעים, אך זהו אינו חוק סוציאלי. מטרתו המרכזית היא להעביר מסר מאוד ברור לרשות הפלשתינית, שאם היא תמשיך לשלם משכורות לטרוריסטים, יהיו לכך השלכות הן צבאיות והן כלכליות. אולי לא כל אחד כאן יוצא עם כל תאוותו בידו, אנחנו מבינים את המצב, זה לא אומר שבהמשך לא יהיו הסתייגויות ושינויים אבל אם רוצים לראות את החוק הזה עובר בעתיד הנראה לעין אנחנו צריכים להכריע בהצבעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully