וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ידענו שהיא מאות מטרים מהגדר": סוכלה מנהרת הענק שבה תועד אחיו של סינוואר

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 10:13

במהלך התמרון הקרקעי אותרה "מנהרת אוטוסטרדה" ארוכה שנבנתה קרוב למעבר ארז. הגודל וההשלכות של תשתית שכזאת הותירה בכירים רבים פעורי פה, ונמתחה ביקורת חריפה שלא הייתה התרעה מודיעינית. גורמים במערכת הביטחון דחו את הביקורת וטענו כי ידעו על קיומה והמיקום שלה

צה״ל סיכל את מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה בצפון רצועת עזה/דובר צה"ל

במהלך התמרון הקרקעי איתרו כוחות שב"כ וצה"ל מנהרה שהוגדרה כ"מנהרת אוטוסטרדה" ארוכה שנבנתה במרחק של מאות מטרים ממעבר ארז ועד אזור ג'בליה. היום (שלישי) צה"ל סיכל את המנהרה, בעלת מספר הסתעפויות שנחפרה מצפון רצועת עזה לכיוון שטח ישראל. נציין כי התוואי לא חצה לשטח ישראל.

הגודל של המנהרה: עומק עשרות מטרים, רוחב כחמישה מטרים באופן שמאפשר להעביר כלי רכב מצפון לדרום הותיר את בכירי מערכת הביטחון פעורי פה. תוך כדי התחקור שלה התגלה סרטון בו ראו את אחיו של יחיא סינואר נוסע על גבי ג'יפ בתוך המנהרה.

עם איתור המנהרה וחשיפתה נמתחה ביקורת על בכירי מערכת הביטחון והדרג המדיני שאפשרו לחמאס לבנות תשתית טרור קיצונית בגודלה ובהשלכות שלה על האזור כולו באופן שסייע בהחדרת מחבלים בחשאיות ובהיקף גדול. גורמים במערכת הביטחון דחו את הביקורת וטענו כי ידעו על המיקום שלה (מאות מטרים מהגדר) אך לא היתה הערכה לגודלה.

סוכלה מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה, פרויקט שנבנה בהובלתו של מחמד סינוואר בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל
סוכלה מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה, פרויקט שנבנה בהובלתו של מחמד סינוואר בצפון רצועת עזה/דובר צה"ל
סוכלה מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה, פרויקט שנבנה בהובלתו של מחמד סינוואר בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל
סוכלה מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה, פרויקט שנבנה בהובלתו של מחמד סינוואר בצפון רצועת עזה/דובר צה"ל

לפי הערכות חמאס הפעיל את המנהרה כמות רבה של פעמים החל מה-7 באוקטובר ועד לתמרון הקרקעי. היא הוגדרה מבחינתם כאחד הסודות הכמוסים מאחר והושקעו בה משאבים רבים, גודלה ואורכה היוו יכולת מבצעית מוכחת להעברת כוחות מצד לצד במהירות רבה, כולל באמצעות כלי רכב והערכה שכבר בשעות הראשונות של המתקפה לא רק שיצאו ממנה מחבלים אלא גם הועברו דרכה חטופים.

המנהרה הזו מסמלת את העיורון של קהילת המודיעין כולה מאחר ובמערכת הודו כי חמאס הצליח להערים על כולם כשהוציא בשיטתיות את האדמה אל מתחת לפני האדמה תוך שימוש בשיטות מתקדמות מאוד לבנות את "האוטוסטרדה" שתמכה את הרעיון המבצעי של הזרוע הצבאית: לפשוט, לחטוף, ולהיעלם.

בצה"ל שמרו בחשאיות את השיטה לאטימת המנהרה ואת העיתוי של הטיפול ההנדסי בה. לצורך הסברה הגיעו אל המנהרה קציני צבא זרים וגורמי מודיעין זרים כדי ללמוד עליה וכשנשאלו הקצינים כיצד נתנו למנהרה שכזו להיבנות בטווח קצר יחסית מיישובים ישראלים: קיבוץ ארז, נתיב העשרה ומעבר ארז הם גמגמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully