וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשונה בעולם: צרפת הכניסה את הזכות להפלות לחוקה

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 9:06

אף שההליך חוקי ומקובל במדינה, הפסיקה הדרמטית בארה"ב שביטלה את הזכות החוקתית להפלות הובילה את המחוקקים להכניס תיקון בחוקה שהתקבל בתום טקס רשמי והיסטורי בארמון ורסאיי. "זה מסר לכל הנשים: גופכן שייך לכן ולאף אחד אין את הזכות לשלוט בו במקומכן"

הפרלמנט בצרפת לאחר אישור עיגון הזכות להפלה בחוקה הצרפתית, 4 במרץ 2024. רויטרס
עשו היסטוריה. חברי פרלמנט מוחאים כפיים עם אישור התיקון לחוקה, הערב/רויטרס

מחוקקים בצרפת אישרו הערב (שני) תיקון היסטורי לחוקה, המעגן במפורשות את הזכות להפלות, ובכך הפכה צרפת למדינה הראשונה בעולם שעושה זאת.

טקס ההצבעה התקיים בארמון ורסאיי, ובמהלכו נשאו פוליטיקאים נאום נרגשים על זכויות נשים ברחבי העולם, וחלקו כבוד לנשים הצרפתיות שנלחמו למען הזכות להפלות כשהן היו מחוץ לחוק.

"אנחנו שולחים מסר לכל הנשים: הגוף שלכן שייך לכן ולאף אחד אין את הזכות לשלוט בו במקומכן", אמר ראש הממשלה גבריאל אטל לפני ההצבעה הסופית של שני בתי הפרלמנט. התיקון עבר בדצמבר באסיפה הלאומית, ובשבוע שעבר צלח גם את הסנאט, על אף שהוא נמצא בשליטת השמרנים.

התיקון, שזכה לתמיכתם של 780 מחוקקים מול 72 מתנגדים, קובע כי הפלה היא "חירות מובטחת", הנתונה לפיקוח של חוקי הפרלמנט. המשמעות היא, לפי שר המשפטים אריק דופן-מורטי, שממשלות עתידיות יתקשו לערוך שינויים משמעותיים בחוקים הנוכחיים המספקים מימון לנשים הרוצות לעבור הפלה, עד השבוע ה-14 להיריון שלהן.

מגדל האייפל בפריז מואר עם הכתובת MyBodyMyChice לאחר אישור עיגון הזכות להפלה בפרלמנט הצרפתי, 4 במרץ 2024. רויטרס
"הגוף שלי הבחירה שלי" על מגדל אייפל בפריז, הערב/רויטרס

זאת הפעם הראשונה מאז 2008 שבה צרפת משנה את החוקה שלה, שהתקבלה עם כינון הרפובליקה החמישית ב-1958 ומאז הוכנסו בה 20 תיקונים.

הזרז לתיקון הנוכחי הייתה ההחלטה של בית המשפט העליון של ארצות הברית לבטל את הזכות החוקתית להפלות ב-2022. ובניגוד לארצות הברית, סוגיית ההפלות שנויה במחלוקת הרבה פחות בצרפת כיום, עם דעיכת השפעתה של הכנסייה הקתולית.

בזמן ההצבעה, פעילות למען הזכות להפלות התאספו במרכז פריז וחגגו את התיקון ההיסטורי, ברקע המסר "הגוף שלי הבחירה שלי" שהוקרן על מגדל אייפל.

"הזכות להפלות בנסיגה בארצות הברית, ולכן לא יכולנו לחשוב שצרפת חסינה מהסכנה הזאת", אמרה לאורה סילמני, החברה בארגון זכויות נשים. "ההתרגשות רבה, בתור פעילה פמיניסטית, וכאישה", אמרה.

"שיקולים פוליטיים"

הסקרים מראים כי כ-80% מהציבור בצרפת תומך בהפלות. הן אושרו בחוק שעבר ב-1974, תחת ביקורת רבה, אך המחאות לתיקון האחרון לחוקה היו דלילות מאוד, על אחת וכמה במדינה שבה מאות אלפים נוהגים לגדוש את הרחובות בהפגנות שונות.

עיקר הביקורת הפעם הייתה על הצורך בתיקון לחוקה, ולא על מהותו. מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן אמרה כי הנשיא עמנואל מקרון קידם את התיקון מתוך שיקולים פוליטיים, לאור התמיכה הרבה בזכות להפלות במדינה. חלק מהפרשנים העריכו כי מקרון ניסה "לטמון פח" לימין בצרפת, לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי ביוני, אך ההתנגדות לתיקון החוקה הייתה מועטה.

"אנחנו נצביע בעד הכנסתו לחוקה משום שאין לנו בעיה עם זה", אמרה לה פן לכתבים לפני ההצבעה בארמון ורסאיי. היא הוסיפה כי תהיה זו הגזמה לקרוא למהלך "היסטורי", משום "שאף אחד לא מעמיד בסכנה את הזכות להפלות בצרפת".

פסקאל מורינייר, נשיאת איגוד המשפחות הקתוליות, אמרה כי הצעד הזה הוא תבוסה לפעילים נגד הפלות. "זאת גם תבוסה לנשים, וכמובן לכל הילדים שלא יכולים לראות את היום", אמרה.

לדבריה, לא היה צורך להכניס את הזכות להפלות לחוקה. "ייבאנו דיון שהוא לא צרפתי באופיו, אחרי שארצות הברית הסירה את הזכות מהחוק עם ביטול 'רו נגד ווייד", אמרה, בהתייחסה לביטול הזכות החוקתית להפלות בארצות הברית. "היה אפקט של פאניקה מצד תנועות פמיניסטיות, שרצו לחרוט את זה על השיש של החוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully