וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חירום בהאיטי: חמושים שחררו אלפי אסירים מכלא בבירה

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 16:39

הלחימה בין הכנופיות לבין כוחות הממשלה מסלימה, עם הכרזתו של אחד ממנהיגיהן על כוונתו להפיל את ראש הממשלה. הממשל הכריז על עוצר בבירה, אחרי שאחד ממתקני הכליאה הגדולים התרוקן מאסירים, ומקווה לקבל סיוע בקרוב מכוח שיטור רב-לאומי בראשות קניה

תאים פתוחים אחרי בריחה מבית כלא בפורט או-פרינס, האיטי, 3 במרץ 2024. רויטרס
תאים פתוחים אחרי בריחה מבית כלא בפורט או-פרינס, האיטי, 3 במרץ 2024/רויטרס

ממשלת האיטי הכריזה על מצב חירום בעקבות עימותים אלימים בבירה פורט-או-פרינס, שבמהלכם שחררו חמושים אלפי אסירים מבתי כלא. ההסלמה במצב באי הקריבי העני החלה בסוף השבוע, כשמנהיג של אחת הכנופיות החזקות במדינה הכריז על כוונתו להפיל את ראש הממשלה אריאל הנרי.

כחלק ממצב החירום, הוטל מאתמול עוצר על הטריטוריה המערבית למשך 72 שעות, שבסיומן הוא עשוי להתחדש שוב לפרק זמן דומה. העוצר לא יהיה תקף לאנשי רשויות אכיפת החוק, כבאים, נהגי אמבולנס, צוותים רפואיים ועיתונאים מזוהים.

בשל הלחימה, חלקים מהבירה נותרו משותקים וקווי תקשורת ניזוקו, במקביל לשתי בריחות מהכלא, כולל מבית הסוהר הלאומי, מהגדולים ביותר במדינה. המתקן הותקף ביום שבת בלילה, ואתמול לא נרשמה במקום נוכחות של שוטרים, שביקשו תגבורת כדי להדוף את ההתקפה.

הדלתות המרכזיות של הכלא נותרו פתוחות. "אני האדם היחיד שנותר בתא שלי", אמר אסיר אחד לרויטרס. "ישנו כששמענו את קולות הירי. מחסומי התאים שבורים", אמר.

הפגנות נגד ראש ממשלת האיטי אריאל הנרי בבירה פורט-או-פרינס, 1 במרץ 2024. רויטרס
הפגנות נגד ראש ממשלת האיטי אריאל הנרי בבירה פורט-או-פרינס, 1 במרץ 2024/רויטרס
שוטר מנהל חילופי אש עם חברי כנופיות בפורט-או-פרינס, האיטי, 1 במרץ 2024. רויטרס
שוטר מנהל חילופי אש עם חברי כנופיות בפורט-או-פרינס, האיטי, 1 במרץ 2024/רויטרס

מקורות המקורבים למתקן הכליאה העריכו כי רוב מוחץ מהאסירים במקום הצליחו להימלט. המתקן מיועד להחזיק עד 700 אסירים, אך ארגוני זכויות אדם אמרו בפברואר אשתקד כי היו בו 3,687 אסירים.

מתנדב במתקן אמר כי 99 אסירים בחרו להישאר בו מחשש להיהרג באש הצולבת. הם כוללים כמה שכירי חרב קולומביאנים, שנכלאו בשל מעורבותם לכאורה בהתנקשות בנשיא ז'ובנל מואיז ב-2021, שהותירה את האיטי בכאוס מתמשך. גופותיהם של שלושה אסירים שניסו לברוח היו שרועות בחצר מתחם הכליאה.

עליית המדרגה מצד הכנופיות החלה עם קריאתו של אחד המנהיגים, ג'ימי שריזייה, להתאחד כדי להפיל את ממשלו של הנרי, בעת שהיה מחוץ למדינה. הוא עומד בראש ברית של כמה כנופיות ונתון לסנקציות של ארצות הברית ושל האו"ם.

שריזייה, מפקד משטרה לשעבר המכונה "ברבקיו", הזהיר בשבוע שעבר את התושבים שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר כדי "להימנע מנזק אגבי". הארגון הבינלאומי להגירה אמר כי קרוב ל-15 אלף איש נאלצו לעזוב את בתיהם בימים האחרונים, ועשרה אתרים שבהם שהו עקורים התרוקנו בסוף השבוע.

הנרי, שחתם בסוף השבוע בקניה על הסכם לפריסת כוחות שיטור שלה במדינה, עלה לשלטון ב-2021 וירש את מקומו של הנשיא מואיז. הוא הבטיח להתפטר עד החודש שעבר, אך חזר בו וטען כי יש להשיב את החוק והסדר כדי להבטיח את קיומן של בחירות חופשיות והוגנות. בימים האחרונים הוא נקב בקיץ 2025 כמועד שבהן יתקיימו בחירות חדשות.

  • עוד באותו נושא:
  • האיטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully