וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בכנרת: הבחירות המקומיות במגדל הוכרעו על חודם של 3 קולות. ולא בטוח שהם כשירים

עודכן לאחרונה: 2.3.2024 / 18:55

נדמה כי ביישוב הצפוני המועמד אלפסי גבר על יריבו רוברט קנדי אמרוסי. אולם, בספירת הקולות נמצאו 3 פתקים שניתנו לקנדי ונרשמו בכתב יד ללא הוספת השם "קנדי" - על כן נפסלו. האם יפסיד את הבחירות בשל שגיאת חיילים בעזה, שהשמיטו את שם המשפחה של המועמד האמריקני שנרצח?

בחירות בחיפה/לפי סעיף 27א'

דרמה בבחירות במושבה מגדל בצפון: לאחר שאתמול הסתיימה ספירת המעטפות הכפולות וועדת הבחירות עולה כי המועמד רוברט קנדי אמרוסי קיבל 598 קולות בעוד יריבו, נתנאל אלפסי, קיבל 601 קולות - וההפרש ביניהם עומד על שלושה קולות בלבד.

עם זאת, הסתבר שבמהלך הספירה, מצאו חברי ועדה הבחירות שלושה קולות שניתנו לקנדי ושנכתב עליהם בכתב יד "רוברט אמרוסי" - אותם אחד מחברי וועדת הקלפי, מטעם אלפסי, ביקש לפסול את פתקי ההצבעה בשמו. יו"ר וועדת הקלפי, ושני חברי וועדה נוספים, התנגדו לפסילה בטענה כי שמו הפרטי ושם המשפחה אכן מופיעים בפתק בבירור וכי כוונת הבוחר ברורה לחלוטין.

בשלב זה, התערבה מנהלת הבחירות סיגל בן עוז יחד עם מזכירת הוועדה ואלו קבעו כי הפתקים הללו פסולים משום שבשם שמופיע בהם חסר את השם האמצעי ("קנדי", כשמו של הסנאטור רוברט קנדי, אחיו הצעיר של הנשיא לשעבר ג'ון, שנרצח גם הוא בזמן שהתמודד על נשיאות ארצות הברית). אבל בשל ההתנגדות של שלושת חברי ועדת הקלפי לפסילת הפתקים, החליטה מנהלת הבחירות להתייעץ עם מנהל הבחירות האזורי ואף הוא אמר לה כי אם השם אינו מופיע בדיוק, הרי שהפתקים פסולים.

רוברט קנדי אמרוסי. באדיבות המצולמים
רוברט קנדי אמרוסי/באדיבות המצולמים

מה הסיפור עם השם?

הרצח הפוליטי של רוברט קנדי, מי שהיה התובע הכללי של ארצות הברית ואחיו של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ון קנדי, אירע בתום מסיבת עיתונאים שערך במלון אמבסדור בלוס-אנג'לס. הוא הספיק לומר, "הניצחון בקליפורניה כבר מובטח לנו", וכשיצא דרך המטבח ירה בו שם באקדח סירחאן סירחאן, פלסטיני מירושלים שהיגר לארה"ב וחש "נבגד" עקב תמיכת קנדי במדינת ישראל בזמן מלחמת ששת הימים. ההתנקשות אירעה בחצות ליל ה-5 ביוני 1968.

"ב-8 ביוני 1968 אני נולדתי", מספר לוואלה רוברט קנדי אמרוסי, החקלאי וחבר המועצה בן ה-55 ממגדל, "היה לי אז דוד שחי בארצות הברית והוא להערכתי הציע לאמא שלי שכך נכבד את זכרו ובזכותו יש לי את השם ובזכותו כשביקשתי ויזה לארה"ב התקשרו אלי ממשרד הנסיעות ואמרו שתוך שתי שניות נתנו לי בשגרירות ויזה. כשנחתתי בשדה התעופה קנדי בניו יורק חייכו אלי ומלמלו כמה מילים. האמת היא שבצבא הכירו אותו כאמרוסי. ביום יום מכירים אותי כרוברט. בקושי חברי הילדות שלי יודעים את השם המלא ואת הסיפור מאחוריו כמעט אף אחד לא. אני יודע שיש באילת עוד רוברט קנדי אחד, אבל אני לא בקשר אתו ולא יודע מה הסיפור שלו".

"אני רגוע", אומר רוברט קנדי אמרוסי, "חוץ משלוש המעטפות האלה יש עוד שתי מעטפות חיילים של בני משפחת אמרוסי שכלל לא הגיעו לספירה. האחת של חייל שהצביע בעיר הבה"דים והשנייה של בת משפחה שבמכינה. אנחנו יודעים את זה במיליון אחוז. יש עוד חייל שהצביע ואנחנו יודעים שהמעטפה שלו כלל לא הגיע. אלה בנוסף לשלוש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
רוברט קנדי. -, אתר רשמי
וזה רוברט קנדי המקורי/אתר רשמי, -

"מנהלת הבחירות נטלה לעצמה סמכות לא ניתנה לה בדין, שעה שרוב חברי הועדה סברו
שיש לקבל ולאשר את הפתקים הנ"ל. וכפי שנראה להלן, בדין היה לקבלם ולאשרם", טוענים עכשיו עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד עדי סדינסקי לוי, ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות', עורכי הדין המייצגים את רוברט קנדי, בפניה דחופה ששיגרו ערב שבת למנהלת הבחירות תוך שציטטו מחוק הרשויות המקומיות. "במקום פתק מודפס יכול בוחר להשתמש להצבעה גם בפתק ריק, שצבעו וצורתו נקבעו בתקנות, ועליו ירשום הבוחר, בכתב ידו, בעברית או בערבית, את השם הפרטי של המועמד ושם משפחתו בצורה המאפשרת לזהותו בוודאות ותו לא, ובלבד שהרישום כאמור ייעשה בעט בצבע כחול; כל בוחר רשאי לקבל מוועדת הקלפי פתק ריק" וכן כי "החלטות של ועדת קלפי יתקבלו ברוב קולות של המשתתפים בהצבעה היו הדעות שקולות, יכריע יושב ראש הישיבה".

פתקי הצבעה לרשויות המקומיות, קלפי תל אביב, 27 בפברואר 2024. ראובן קסטרו
פתקי הצבעה לרשויות המקומיות, קלפי תל אביב, 27 בפברואר 2024/ראובן קסטרו

הם מציינים כי גם אם טעתה מנהלת הבחירות וסברה בתום לב כי יש בידה הסמכות להורות על פסילת הפתקים, הרי שברור שפעולתה כאמור היתה בחוסר סמכות וברור כי הסמכות להחליט על פסילתם נתונה לחברי ועדת הקלפי בלבד.

"המדובר במעטפות של חיילי צה"ל אשר טרחו והצביעו בבסיסים ולא מן הנמצע אף בתוך רצועת עזה", מדגישים עורכי הדין, "פסילה שלא כדין של הצבעתם חוטאת לכל מטרת והגיון הליך הבחירות
והזכות של בעלי זכות ההצעה לבחור. ראוי היה להיות יותר רגישים בעניין". הם טוענים כי צדקו חברי ועדת הקלפי שיש לראות בפתקים אלו כפתקים כשרים, שכן ברורה מהם כוונתם של הבוחרים להצביע לרוברט קנדי אמרוסי, וכי "לא בכדי המחוקק ביקש לתת מבחן גמיש יחסית להבנת כוונת הבוחר, וזאת באמצעות כתיבת שמו הפרטי ושם משפחתו המאפשרת לזהותו בוודאות". לדבריהם, ברור ולא יכול להיות חולק כי הבוחרים שכתבו על פתקי ההצבעה "רוברט אמרוסי", התכוונו להצביע לרוברט קנדי אמרוסי ולא יכול להיות כל ספק או חולק בעניין, כמו גם אין כל אפשרות לבלבול או הטעיה בנושא.

הם טוענים כי הואיל ומשמעות הכשרת שלושת פתקי ההצבעה היא בכך שיתקיים שוויון מוחלט בין שני המועמדים לראשות המועצה, הרי שבהתאם להוראות החוק יש לערוך בחירות חוזרות ודורשים כי משרד הפנים יימנע מפרסום תוצאות הבחירות הסופיות עד לכינוס ועדת הקלפי לצורך הכשרת הפתקים כאמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully