וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 עצורים ביטחוניים שוחררו "כדי לפנות מקום". בן גביר: "מחווה של ראש השב"כ לרמדאן"

עודכן לאחרונה: 1.3.2024 / 6:11

מצהל נמסר כי העצורים שוחחרו מכלא עופר כדי לפנות מקום ל"עצורים ברמת איום גבוהה יותר". לשכתו של בן גביר יצאה בהצהרה כי מדובר בהנחייה של ראש השב"כ המשמשת כ"מחווה" לקראת הראמדן המתקרב. גורמי ביטחון הכחישו את טענות השר: "מתריעים מזה זמן על מצוקה במקומות כליאה"

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

אתמול (חמישי) בערב שוחררו באופן חריג וללא הודעה מראש כ-40 עצורים ביטחוניים מכלא עופר. צה"ל ושב"כ הגיבו ומסרו כי שחרור העצורים נעשה כדי "לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר", אולם לשכתו של השר בן גביר מסרה כי מדובר ב"מחווה לקראת הרמאדן". "מדאיג כי ביום בו נרצחו שני יהודים, בוחר ראש השב"כ להעניק מחוות למרצחים", נמסר מהלשכה. גורמי ביטחון הכחישו את טענות בן גביר.

כלא עופר, 25 ביוני 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
כלא עופר/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני כמה שעות, שוחררו כ-40 עצורים ביטחוניים, תושבי יהודה ושומרון, מכלא עופר המשמש לכליאת אסירים ביטחוניים. אותם עצורים נאסרו בחודשים האחרונים על ידי כוחות הביטחון במסגרת גל המעצרים הנרחב שהחל מפרוץ מלחמת חרבות ברזל.

הלילה, הגיבו צה"ל ושב"כ על שחרורם של העצורים הביטחוניים. "בהתאם להערכת מצב של כלל גופי הביטחון ובדגש על מצוקת המקום בבתי הכלא, הוחלט על שחרורם של עצורים מנהליים שמסיימים את מעצרם בחודש הקרוב", נמסר, "על מנת לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
"שוחחרו בגלל הנחייה ישירה של ראש השב"כ". בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

שירות בתי הסוהר הוסיפו ושחררו הצהרה נוספות. "העצורים ששוחררו הערב, הינם עצורים מנהליים, ששוחררו בהתאם להנחיית צה"ל בתיאום שירות הביטחון הכללי", נמסר בהצהרה, "נבהיר כי לשירות בתי הסוהר אין שיקול דעת בדבר שחרור עצורים והוא נענה להנחיות מערכות הבטחון".

אולם, לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיבה גם היא והכחישה את הצהרות צה"ל ושב"כ. מטעם בן גביר נמסר כי שחרור העצורים הוא "מחווה" לקראת חג הראמדן המתקרב. "העצורים המנהליים ששוחררו הערב מבתי הסוהר לא שוחררו בשל מצוקת מקום בבתי הסוהר - אלא בשל הנחייה ישירה של ראש השב"כ כ'מחווה' לקראת הרמדאן", נמסר

עוד מסרה הלשכה כי "מדאיג כי ביום בו נרצחו שני יהודים, בוחר ראש השב"כ להעניק מחוות למרצחים, וזאת יום לאחר שלבקשת השב"כ הוארך מעצר מנהלי למתיישב יהודי בפעם השנייה". לבסוף, הדגישה לשכת השר כי לשירות בתי הסוהר לא היה שיקול דעת בנושא.

39 פלסטינים שהורשעו בטרור בדרכם לבית הכלא עופר, לקראת שחרורם כחלק מהעסקה עם חמאס  . 24 בנובמבר 2023. Jamal Awad, פלאש 90
העצורים מסרו כי "לא הוסבר להם מדוע שוחררו"/פלאש 90, Jamal Awad

כמה מן העצורים ששוחררו התראיינו הלילה לכלי תקשורת פלסטיניים. בראיונותיהם מסרו כי לא הוסבר להם מדוע הם שוחררו, אך הבהירו כי התנאים בכלא היו קשים.

בין העצורים ששוחררו נמצא מאזן אלדנבק, בכיר בתנועת פת"ח בשכם, שנעצר ונכלא פעמים רבות בשנים האחרונות בגין עבירות ביטחוניות. באחת מהצהרותיו, אחרי חיסולם של מספר מחבלים בשכם, אמר כי הכיבוש מבין רק כוח ושיבח את ההתנגדות לכיבוש. עוד עצור ששוחרר הוא סאמח אבו עסב, אחיו של המחבל ת'אאר אבו עסב שמת בכלא קציעות לפני כ-4 חודשים לאחר שהוכה לפי החשד על ידי קבוצת סוהרים.

אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

גורמי ביטחן הגיבו לטענתו של השר בן גביר בנוגע לשחרור האסירים והכחישו אותה. הגורמים מסרו כי בשבוע האחרון, נאלצו צה"ל ושב"כ לבטל מעצרים מתוכננים לקראת תקופת הרמדאן וזאת לאור מצוקת מקומות כליאה על רקע המלחמה. עוד מסרו הגורמים כי האסירים ששוחררו הם אסירים מנהליים אשר לא היתה כוונה להאריך את מעצרם ומיועדים להשתחרר במהלך החודש הקרוב, וכי שחרורם יפנה מקום לטובת מעצר של דרושים לחקירה.

"יודגש כי בניגוד לפרסומים מפי השר לביטחון לאומי, אין מדובר במחוות והעניין אף הובהר במסגרת הדיון בקבינט הלילה", מסרו גורמי הביטחון, "יש לציין כי שב"כ וצה"ל מתריעים מזה זמן על מצוקת מקומות הכליאה וההשפעה מכך על מעצרים וסיכולים. עוד יצויין כי המל"ל אף נדרש לנושא והנחה זה מכבר את המשרד לבל"מ לפעול למציאת פתרונות לנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully