וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודת דבש בקטאר: גם הכסף הגדול לא יסתיר את הסירחון האדיר

בנג'מין ביירד

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 14:02

השבוע הגיעה ועידת הטכנולוגיה הגדולה באירופה למזרח התיכון, והתקיימה לראשונה בדוחא. כיאה לאירוע שמתקיים בעיר שמעניקה מקלט למיליארדרים של חמאס, הכנס מעניק מגרש משחקים למשקיעים ולטייקונים שהמשותף להם הוא עושר עצום - ובוז לישראל. לתועבה הזו אסור לתת יד

אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים בקטאר/רויטרס

ועידת הטכנולוגיה הגדולה באירופה "Web Summit", שהגיעה השבוע למזרח התיכון, מפגישה אלפי משקיעים וסטארט-אפים במה שמוגדר כ"אוטופיה טכנולוגית" מפוצצת ב"אופטימיות דיגיטלית".

אבל חובבי הטכנולוגיה צריכים להיזהר. הפסגה מתקיימת לראשונה בקטאר, בעיר הענק הנוצצת דוחא, שבה מיליארדרים של חמאס חיים במותרות בין מיליוני מהגרי עבודה מנוצלים. על רקע זה של יש ואין, Web Summit Qatar מבטיחה לספק מגרש משחקים לאילי טכנולוגיה ומשקיעים אולטרה-עשירים, שבנוסף לעושרם העצום, חולקים בוז צורב לדמוקרטיה האמיתית היחידה באזור: ישראל.

מספר מדהים של משקיעים ומומחי טכנולוגיה שפורסמו כדוברים בכנס בדוחא מקדמים דימויים אנטישמיים אכזריים. החל מחגיגות חדוות הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר ועד השוואת ישראל לגרמניה הנאצית וכינוי הישראלים "מפגרים" ו"פסיכופתים", האח"מים של פסגת האינטרנט של קטאר הביעו דעות שיהרסו את הקריירה של עמיתיהם המערביים ויגזרו על החברות שלהם כישלון. למעשה, זה בדיוק מה שקרה למייסד השותף והמנכ"ל של פסגת הטכנולוגיה - פאדי קוסגרייב, שפרסם ב-7 באוקטובר השוואה בין נתוני הנפגעים הישראלים והפלסטינים, ולאחר מכן פרסם פוסט המאשים את ישראל ב"פשעי מלחמה". קוסגרייב נאלץ להתפטר לאחר שהפסגה החלה לדמם ספונסרים גדולים, כולל אמזון, גוגל, אינטל ומטא. עשרות חברות טכנולוגיה קטנות יותר, משקיעי הון סיכון ומרצים אורחים הלכו בעקבותיהם.

"לעולם לא אהיה חלק מהיוזמות העתידיות שלכם ולעולם לא נעבוד שוב יחד", כתב אדם סינגולדה, מייסד חברת הפרסום טאבולה, לקוסגרייב.
יתר על כן, עבור כנס מזרח תיכוני שנועד להשיק ולקדם סטארט-אפים, מהפסגה נעדרים באופן בולט יזמים המגיעים מישראל - "אומת הסטארט-אפ".

עם זאת, נראה כי עזיבתו של קוסגרייב הרגיעה את חששותיהם של חובבי טכנולוגיה רבים, עם קהל שובר שיאים שהגיע לכנס הדגל של הפסגה בנובמבר האחרון בליסבון. נראה כי הרצון הטוב צפוי להימשך בפסגת הרשת בקטאר ושמשתתפים אינם מוטרדים מהחוקים נגד הומוסקסואליות של קטאר, מההתעללות שלה במהגרי עבודה או מהחסות הגלויה שלה לקבוצות טרור בינלאומיות. נראה שהם גם אינם מוטרדים מהשתתפותו של תאגיד התקשורת הממשלתי אל-ג'זירה, שכתביו הואשמו לאחרונה בהשתתפות בטבח ב-7 באוקטובר.

בינואר, נראה היה שהכל נסלח לאחר שהוכרז כי הקומיקאי הכוכב טרבור נואה יעמוד בראש האירוע. שותפים גדולים כמו מטא חזרו, והמארחים מצפים לאולם סולד אאוט עם יותר מ-12,000 משתתפים, הרבה מעבר להערכות המוקדמות. עם זאת, ייתכן שמנהיגי הטכנולוגיה ירצו לשקול מחדש השתתפות באירוע שמספק במה לכל כך הרבה דוברים ומשפיענים שמביעים בגלוי דעות בזויות.

קטאר. ShutterStock
קטאר/ShutterStock

בתור התחלה, קחו לדוגמה את השפית והמשפיענית הלבנונית עביר אל-סג'יר, שחגגה ב-7 באוקטובר בחלוקת ממתקים ודגלים פלסטיניים לעוברים ושבים צוהלים. אל-סג'יר גם האשימה את ישראל ב"רצח עם" וחזרה על הסיסמה הרצחנית "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית". אל סג'יר תצטרף בפסגת הרשת בקטאר חמד אל-האג'רי. מייסד שירות המשלוחים המקוון הקטארי סנונו, אל-האג'רי, הכפיש את הישראלים כ"נאצים החדשים" ואמר כי "לא ישקיע בשום סטארט-אפ שפעל בישראל". אל-האג'רי אף הודה לקוסגרייב על ההערות שהובילו להדחתו, וכתב מחווה קצרה שהתייחסה למלחמה בין ישראל לחמאס כלא פחות מרצח עם.

גם משקיע ההון סיכון פאדי גנדור, היו"ר בפועל של Wamda Capital, פרסם בלינקדאין קריאות אנטי-ישראליות הדומות להפליא להשמצות שאילצו את התפטרותו של קוסגרייב. הוא האשים את ישראל ב"פשעי מלחמה" והשתמש באופן קבוע בתחרויות ספירת גופות כדי לנגח את המדינה היהודית.

עדווה אל-דח'יל, מייסדת ומנכ"לית Falak Investment Hub, עשתמה שימוש במשחק מילים המכפיש את הישראלים כשקרנים. המשקיע העומאני מוחמד אל-רסבי פרסם תמונות שואה בציוץ משנת 2014, שהשווה בין ישראל לגרמניה בשנת 1940.

אפילו לטרבור נואה, מחליפו המאכזב של הקומיקאי ג'ון סטיוארט ב"דיילי שואו", יש היסטוריה משלו של פרשנויות אנטישמיות והוא מעורב באותה תחרות שעלתה לקוגרייב במשרתו. כשהוצגו בפניה עדויות לכך שדוברי הכנס פרסמו תוכן אנטישמי ברשתות החברתיות, הנהלת הכנס הבטיחה לחקור אך לא הגיבה.

פסגת האינטרנט בקטאר ממחישה את הסכנות של עשיית עסקים במדינה המספקת מקלט בטוח לטרוריסטים בינלאומיים. אם פאדי קוסגרייב נאלץ להתפטר בגלל הערות רוויות שנאה, מדוע התנהגות דומה או גרועה יותר נסבלת בקרב מנכ"לים ומשפיענים במזרח התיכון? תהיה התשובה אשר תהיה, משקיעים וממציאים צריכים להתרחק מהאסון של הפסגה בדוחא.

הכותב הוא הוא מנהל הפרויקט למאבק במימון טרור בפורום המזרח התיכון

  • עוד באותו נושא:
  • קטאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully